. .

شما اینجا هستید

مطالب تصادفی در سایت علمی نخبگان جوان | com.نخبگان

پیغام خطا

User warning: The following theme is missing from the file system: shoma5. For information about how to fix this, see the documentation page. در _drupal_trigger_error_with_delayed_logging() (خط 1156 از /home/javan/domains/nokhbegan.co/public_html/includes/bootstrap.inc).

جعبه سیاه چطور رمزگشایی می‌شود؟

PDF version
کل آرا: 155
دسته بندی: 
مرکز تحقیقات اطلاعات پرواز بریتانیا در فارن‌بورو یکی از سه مرکزی در اروپاست که اطلاعات ثبت شده در جعبه سیاه هواپیماها را بررسی می کند.

مرکز تحقیقات اطلاعات پرواز بریتانیا در فارن‌بورو یکی از سه مرکزی در اروپاست که اطلاعات ثبت شده در جعبه سیاه هواپیماها را بررسی می کند. 
 
اتاق ضد صدا

اطلاعات پرواز سوانح هوایی، مثل پرواز شرکت ایرآسیا که ۲۸ دسامبر سقوط کرد، در مراکزی مثل این مرکز بررسی می شوند. 

 

نوارهای مغناطیسی هواپیماهای قدیمی 

این مراکز بسیار محرمانه هستند و بر اساس قوانین بین المللی تنها بازرسان این مراکز و خدمه پرواز اجازه ورود به آنها را دارند. تحقیقات در این مراکز در اتاق‌های عایق صدا با قفل های مغناطیسی انجام می‌شود تا جلوی هر گونه استراق سمع الکترونیک گرفته شود. 

در چهار دیواری این اتاق های عایق، بلندگوهایی نصب شده تا حال و هوای داخل هواپیما را بازنمایی کنند. متخصصان صداهای ضبط شده کابین خلبان، صدای زمینه و مکالمات را به کامپیوتر می دهند و به دقت آنها را بررسی می کنند. 

 

جعبه سیاه و مدار الکترونیک آن 

تحقیق درباره سوانح هوایی معمولا شامل این مراحل است: در مورد هواپیمای ایر آسیا، متخصصان ابتدا جعبه سیاه (که البته در اصل نارنجی رنگ است) را در آب تازه غوطه‌ور کردند تا سرعت خوردگی آن را کمتر کنند. 

سپس متخصصان از خشک بودن کامل صفحه مدارهای الکترونیک جعبه سیاه اطمینان حاصل می کنند. برای این کار جعبه سیاه را سه روز در محفظه های خشک کن قرار می دهند. در این محفظه تمام آب جعبه سیاه کشیده می شود تا رطوبت باعث از دست رفتن اطلاعات نشود. 

 

نمودارهای اطلاعات پرواز 

جعبه سیاه هر پرواز از دو قسمت تشکیل شده، دستگاه ثبت اطلاعات فنی پرواز (flight data recorder) و دستگاه ثبت صداهای کابین و هواپیما (cockpit voice recorder). 

متخصصان وقتی مطمئن شدند احتمال از دست رفتن اطلاعات منتفی شده شروع به گوش دادن و بررسی اطلاعات ضبط شده می کنند. 

به گفته مارک فورد از دایره تحقیقات سوانح هوایی بریتانیا گوش دادن به صدای داخل کابین ممکن است بلافاصله پاسخ برخی سوالات را روشن کند. 

اما متخصصان به صداهای پس زمینه هم با دقت گوش می کنند که به گفته آقای فورد می تواند اطلاعاتی مثلا درباره کارکرد موتورها فراهم کند. 

 

دستگاه ثبت مغناطیسی اطلاعات پرواز 

وقتی اطلاعات آماده شد، متخصصان با ترکیب صداهای ضبط شده و اطلاعات فنی دقیق، سعی می کنند تصویری از آنچه ممکن است اتفاق افتاده باشد ترسیم کنند. 

در مورد پرواز ایر آسیا این کار ممکن است چند روز طول بکشد. آقای فورد می گوید که تجزیه و تحلیل اطلاعات فنی پرواز که دستگاه های دیگر ضبط کرده‌اند بیشتر زمان می‌برد.

منبع: فرارو

کلمات کلیدی: 
تصاویر پیوست: 

افزودن دیدگاه جدید

ویژه های سایت

و دیگر خدمات رسانه بر خط نخبگان جوان

معرفی فناوران در تمامی رشته ها به سازمان ها و ارگان های طرف قرارداد رسانه برخط نخبگان جوان ...

مشاوره و اخذ استاد راهنما

هسته ی علمی رسانه بر خط نخبگان جوان با بیش از 180 نفر دکترا و اعضای هیات علمی دانشگاه ها و اساتید...

و دیگر خدمات رسانه بر خط نخبگان جوان
مشاوره و اخذ استاد راهنما

نظر سنجی

  • تعداد مقالات: 2,156
  • بازدید امروز : 21458
  • بازدید دیروز: 49412

افراد آنلاین:

528

اکنون ساعت   10:12 am به وقت تهران میباشد.

امروز: شنبه 10 اسفند 1398

 

اینستاگرام: @majles.e.javan تلگرام: @majles.e.javan

استفاده از تمامی مطالب سایت تنها با ذکر منبع آن به نام سایت علمی نخبگان جوان و ذکر آدرس سایت com.نخبگان مجاز است
استفاده از نام و برند نخبگان جوان به هر نحو توسط سایر سایت ها ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد
مسئولیت مطالب ارسالی کاربران بر عهده سایت علمی نخبگان جوان نمی باشد

تهیه و تنظیم مطالب: com.نخبگان