. .

شما اینجا هستید

مطالب تصادفی در سایت علمی نخبگان جوان | com.نخبگان

شکست را پاس بداريد/ اهمیت پروژه‌هایی که هرگز به سرانجام نمی‌رسد

PDF version
کل آرا: 255
هيچ‌کس مطمئن نبود اصلا چنين کاري شدني هست يا نه، ولي او برنامه‌اي مشخص داشت تا ببيند آيا امکان اجراي چنين برنامه‌اي وجود دارد؟ رويا‌هاي بزرگ دقيقا همين شکلي هستند. روياي بزرگ فقط يک خيال نيست، بلکه با استراتژي‌هايي براي به حقيقت پيوستن همراه است...

پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان: آسترو تلر، مدير آزمايشگاه‌هاي گوگل و يکي از مشهورترين و موفق‌ترين کارآفرين‌هاي دنيا معتقد است: «روياي بزرگ فقط يک خيال نيست، بلکه با استراتژي‌هايي براي به حقيقت پيوستن همراه است.» او در يک سخنراني شما را به قلب «کارخانه پرتاب به ماه» مي‌برد؛ يعني همان جايي که آسترو و تيم تحقيقاتي‌اش مشغول پيدا کردن راه‌حل‌هايي کاربردي براي بزرگ‌ترين مشکلات دنيا از طريق پرداختن به تجربيات آزمايشي هستند.

در سال 1962، جان اف. کندي در يک سخنراني در دانشگاه رايس، درباره رويايش براي يک کشور حرف زد؛ روياي رسيدن پاي يک نفر روي کره ماه در پايان آن دهه، فرستادن فضاپيمايي به آسمان و پروازي خاطره‌انگيز.

هيچ‌کس مطمئن نبود اصلا چنين کاري شدني هست يا نه، ولي او برنامه‌اي مشخص داشت تا ببيند آيا امکان اجراي چنين برنامه‌اي وجود دارد يا خير. رويا‌هاي بزرگ دقيقا همين شکلي هستند. روياي بزرگ فقط يک خيال نيست، بلکه با استراتژي‌هايي براي به حقيقت پيوستن همراه است.

بخت فوق‌العاده با من يار بود که بتوانم در يک «پرتاب به ماه» کار کنم. در اکس که قبلا به آن گوگل ايکس مي‌گفتند، به‌راحتي مي‌توانيد مهندس هوافضايي را پيدا کنيد که در کنار يک طراح مد و لباس کار مي‌کند يا يک ارتشي سابق که با متخصصان ليزر هم‌‌فکري مي‌کند. اين مخترعان و خالقان و مهندسان، تکنولوژي‌هايي را به وجود مي‌آورند که دنيا را به محلي خارق‌العاده براي زندگي تبديل مي‌کند. ما براي کارمان از واژه «پرتاب به ماه» استفاده مي‌کنيم تا يادمان بماند که خيالات بزرگ داشته باشيم و به خيال‌پردازي ادامه بدهيم و لغت «کارخانه» را به کار مي‌بريم تا در خاطر نگه داريم که مي‌خواهيم  روياهاي محکم و واقعي داشته باشيم؛ برنامه‌هايي سفت و سخت براي تبديل شدن به واقعيت.

برنامه اصلي ما براي پرتاب به ماه اين است: 1- ما مي‌خواهيم يکي از مشکلات خيلي بزرگ دنيا که زندگي ميليون‌ها نفر را تحت‌تاثير قرار مي‌دهد، پيدا کنيم. 2- قصد داريم يک راه‌حل اساسي براي حل اين مشکل بيابيم و 3- بايد دلايلي وجود داشته باشد که بپذيريم تکنولوژي که براي حل اين مشکل به آن احتياج داريم، قابل ساختن و به اجرا درآوردن است.  

مي‌خواهم رازي را با شما در ميان بگذارم. کارخانه «پرتاب به ماه»‌ جاي خيلي عجيب و غريب و آشفته‌اي است، اما ما به جاي اين‌که بخواهيم از اين آشفتگي و در‌هم و برهمي اجتناب کنيم، وانمود مي‌کنيم که چنين چيزي اصلا آن‌جا وجود ندارد و سعي مي‌کنيم اين مسئله نقطه قوتمان باشد. ما بيشتر وقتمان را براي شکستن چيزهاي مختلف سپري و سعي مي‌کنيم ثابت کنيم که داريم اشتباه مي‌کنيم. بله، اين راز من بود. اول سخت‌ترين بخش‌هاي يک مسئله را حل کن و بعد هيجان‌زده شو و با خودن فرياد بزن: «هورا! امروز چطوري مي‌تونيم پروژمون رو نابود کنيم؟»

مي‌خواهم نمونه‌اي از پروژه‌هايمان را که مجبور شديم آن‌ها را کف اتاق برش بريزيم، به شما نشان دهم و در مورد پروژه‌هاي گرانبهايي صحبت کنم که نه‌تنها توانستند از اين روند جان سالم به در ببرند، بلکه به اين شيوه موفق شدند شتاب بيشتري بگيرند و رشد کنند.

سال گذشته ما يکي از پروژه‌هايمان را در زمينه‌ کشاورزي عمودي اتوماتيک از بين برديم. از هر 9 نفري که در دنيا زندگي مي‌کنند، يک نفرشان از سوءتغذيه رنج مي‌برد. پس پرداختن به اين موضوع يکي از همان پروژه‌هاي پرتاب ‌به ماه‌ بود که بايد به تحقق مي‌پيوست. کشاورزي عمودي در مقايسه با شيوه سنتي کشاورزي، 10 برابر کمتر آب مصرف مي‌کند و به فضايي بسيار کمتر نياز دارد. از آن‌جا که به اين روش مي‌توان غذاي مورد نياز را در فضايي نزديک به مصرف‌کنندگان پرورش دارد، بنابراين نيازي به حمل و نقل محصول به نقاط دور و نزديک هم وجود ندارد. ما در زمينه‌هاي زيادي همچون برداشت خودکار و نوردهي بهينه به پيشرفت‌هاي خوبي دست پيدا کرديم، ولي متاسفانه نتوانستيم با استفاده از اين سيستم محصولات اصلي مورد نياز يعني برنج و ساير غلات را پرورش دهيم و به همين خاطر هم اين پروژه را نابود کرديم.

اين هم يک مشکل بزرگ ديگر است. ما هزينه‌ زيادي براي دستيابي به منابع انرژي مي‌پردازيم و به محيط زيست آسيب مي‌زنيم تا بتوانيم انواع و اقسام کالاها را در سراسر جهان جابه‌جا کنيم. پيشرفت اقتصادي در کشورهايي که در خشکي محصور هستند به دليل عدم دسترسي به سيستم حمل و نقل دريايي، محدود شده است. راه‌حل راديکال چيست؟ طراحي يک کشتي باري با خاصيت شناوري متغير که از هوا سبک‌تر باشد. چنين پروژه‌اي اين پتانسيل را دارد که حداقل در مجموع هزينه‌هاي حمل و نقل کالا را در جهان کاهش دهد و هزينه‌هاي زماني و ردپاي آلايندگي کربني کشتي‌ها را پايين بياورد. ما مجموعه‌اي از فناوري‌هاي پيشرفته هوشمندانه را طراحي کرديم که مي‌توانستند به اندازه کافي باعث کاهش هزينه‌ها شوند و توليدشان در حجم بالا واقعا مي‌توانست ارزان باشد. مسئله اصلي اين بود که هر قدر هم ساخت اين کشتي‌ها در حجم انبوه ارزان تمام مي‌شد، اما طراحي و ساخت اولين نمونه آن به 200 ميليون دلار سرمايه نياز داشت.

200 ميليون دلار خيلي زياد است. از آن‌جا که ايکس بر اين اساس بنا شده که «اشتباه کنيم، درس بگيريم و دوباره طراحي کنيم»، ما نمي‌توانيم 200 ميليون دلار خرج کنيم تا به نقطه اوليه برگرديم و بفهميم که راه درستي را مي‌رويم يا نه. اگر يکي از پروژه‌ها، پاشنه آشيلي دارد، مي‌خواهيم آن را «همين الان» پيدا کنيم که در «ابتداي راه» هستيم نه وقتي به پايان راه رسيديم. به همين خاطر هم کار روي اين پروژه را متوقف کرديم.

پيدا کردن اشکال خيلي بزرگ در يک پروژه، هميشه به معني خط بطلان بر آن پروژه نيست. در واقع گاهي اين اتفاق ما را به سمت روش‌هاي سازنده‌تري هدايت مي‌کند. ما يک نمونه خودرو کاملا خودکار بدون فرمان و پدال ترمز داريم، در حالي‌که وقتي کار روي اين پروژه را شروع کرديم هدفمان چنين چيزي نبود.

با وجود بيش از 2/1 ميليون انساني که هر سال جان خود را در جاده‌ها از دست مي‌دهند، ساخت يک خودرو تمام اتوماتيک، همان پرتاب به ماه بود که بايد انجامش مي‌داديم. سه سال و نيم پيش وقتي خودروهاي مجهز به سيستم خودکار لکسوس را آزمايش مي‌کرديم، خيلي خوب کار مي‌کردند. بنابراين آن‌ها را در اختيار ساير گوگلرها قرار داديم تا نظرشان را درباره تجربه رانندگي با اين خودروها بشنويم و کشف کرديم که ايده ما براي ساخت ماشيني که همه کارهاي مربوط به هدايت خودرو را به صورت خودکار انجام دهد و فقط در شرايط اضطراري به کاربر رجوع ‌کند، واقعا نقشه بدي است. اين سيستم امنيت لازم را نداشت، چون کاربران خودرو وظيفه خود را به درستي انجام نمي‌دادند و آن‌قدر گوش به زنگ باقي نمي‌ماندند که اگر مشکلي پيش آمد، کنترل ماشين را به دست بگيرند.

اين يک بحران جدي براي تيم ما بود و  گروه را پاي ميز طراحي باز‌گرداند تا به نقطه نظري جديد و خيلي زيبا دست پيدا کنند؛ ماشيني که شما در آن فقط يک مسافر هستيد. در واقع شما فقط به خودرويتان مي‌گوييد که مي‌خواهيد کجا برويد و دکمه شروع را فشار مي‌دهيد و اين ماشين است که شما را از نقطه A به نقطه B مي‌رساند.

واقعا خدا را شکر مي‌کنيم که اين ايده اين‌قدر زود در ارتباط با پروژه مطرح شد و همين ايده هم بود که همه کاري را که ما از آن به بعد انجام داديم، شکل دارد. بنابراين در حال حاضر ما خودروهايي داريم که مسافتي بيش از 4/1 ميليون مايل را به صورت خودکار مي‌رانند و هر روز هم مي‌توانيد آن‌ها را در خيابان‌هاي کاليفرنيا و تگزاس ببينيد.  

گروه خودروها، زاويه‌ ديدشان را تغيير دادند و اين شعاري است که ما در ايکس داريم. گاهي وقت‌ها عوض کردن زاويه ديد خيلي مهم‌تر از داشتن هوش بالاست.

انرژي باد را در نظر بگيريد؛ اين يکي از مثال‌هاي مورد علاقه من براي اين است که به ديگران نشان دهم چطور بايد زاويه ديدشان را عوض کنند. هيچ‌ راهي وجود ندارد که بتوانيم توربين بادي بهتري نسبت به آن چيزي بسازيم که متخصصان اين صنعت ساخته‌اند، اما ما راهي پيدا کرديم که بتوانيم در آسمان بالا برويم و به بادهايي دسترسي پيدا کنيم که سريع‌تر و پايدارتر هستند و بدون اين‌که نيازي به انتقال و جابه‌جايي صدها تن فولاد باشد، انرژي بيشتري توليد شود.

کايت‌هاي «ماکاني» انرژي که ما ساختيم، به واسطه چرخش‌ پره‌هايي که در امتداد بالشان تعبيه شده است، مي‌توانند از جاي خود بلند مي‌شوند. با بالا رفتن کايت، تسمه‌اي از آن خارج مي‌شود که انرژي را به سمت بالا منتقل مي‌کند. وقتي اين افسار کاملا از داخل کايت خارج مي‌شود، در مسير دايره‌اي خلاف جهت حرکت باد، به حرکت در مي‌آيد و حالا پره‌هايي که کايت را به سمت بالا کشيده بودند، آن را تبديل به يک توربين پرنده مي‌کنند و انرژي توليد شده از راه همان تسمه به سمت پايين هدايت مي‌شود.

هنوز هيچ روشي براي از بين بردن اين پروژه پيدا نکرديم و هرچه اين پروژه بتواند مدت بيشتري زير بار فشارها دوام بياورد، هيجان  و اشتياق ما نيز بيشتر مي‌شود، چون اين مي‌تواند آغازي براي توليد گونه‌اي از انرژي باشد که ارزان‌تر از انرژي باد است و قابليت گسترش بيشتري دارد.  

احتمالا عجيب‌ و غريب‌ترين و ديوانه‌کننده‌ترين پروژه‌ ما پروژه «لون» است. در اين پروژه ما در حال تلاش براي راه‌اندازي اينترنت توسط بالن هستيم؛ در واقع شبکه‌اي از بالن‌ها که در لايه استراتوسفر قرار بگيرند و بتوانند اينترنت را به دورافتاده‌ترين و پرت‌ترين نقاط کره زمين برسانند. اين پروژه مي‌تواند اينترنت را در دسترس چهار ميليارد انسان ديگر روي کره زمين قرار دهد. يعني کساني که تا الان اصلا اينترنت نداشته يا ارتباطي بسيار محدود داشته‌اند.

اما شما نمي‌توانيد به همين سادگي يک برج مخابراتي را به يک بالن بچسبانيد و آن را به آسمان بفرستيد، چون بادهايي که ممکن است از هر طرف بوزد آن‌قدر شديد هستند که مي‌توانند آن را به طور کامل از بين ببرند. از طرف ديگر بالن‌ها بالاتر از آن هستند که بتوانند با زمين ارتباط برقرار کنند. حالا لحظه‌اي فرارسيده که مي‌تواند هر کسي را ديوانه کند! چه مي‌شود اگر ما به جاي اين کار، بالن‌هايمان را در آسمان به پرواز دربياوريم و آن‌ها را جوري تنظيم کنيم که بتوانند از نيروي باد براي رسيدن به مقصد استفاده کنند. کاملا واضح است که در فضاي استراتوسفر بادهايي در جهت‌هاي مختلف و با سرعت‌هاي متفاوت مي‌وزد و اميدوار هستيم بتوانيم از اين الگوريتم هوشمندانه استفاده کنيم و بالن‌هايمان را در استراتوسفر بالا و پايين ببريم تا باد مناسبشان را پيدا کنند و با سرعت‌هاي مختلف در سمت‌هاي گوناگون به حرکت در‌بيايند. ايده اصلي اين است که به تعداد کافي بالن داشته باشيم تا اگر يکي از آن‌ها از ديدمان خارج شد، بتوانيم ديگري را جايگزينش کنيم و با کمک بالن‌ها اينترنت را انتقال دهيم. درست مثل اين‌که شما توي جاده هستيد و تلفن همراهتان با برج‌هاي مخابراتي ارتباط دارد.

مي‌دانيم اين رويا تا چه حد ديوانه‌وار به نظر مي‌رسد و اصلا اسم پروژه هم همين قضيه را به ما يادآوري مي‌کند. به همين خاطر هم از سال 2012 به بعد اعضاي تيم لون برنامه‌هايي را که مشکل‌تر از همه به نظر مي‌رسيد، طبقه‌بندي کردند و کارهايي را بيشتر از بقيه مي‌توانست به منهدم کردن پروژه کمک کند، مشخص کردند. اولين کاري که اين تيم انجام داد تلاش براي برقراري ارتباط بي‌سيم ميان بالن در بخش استراتوسفر و آنتني بود که روي زمين قرار داشت. مطمئنم شما شرط مي‌بستيد اين کار عملي نيست. بنابراين ما به راهمان ادامه داديم. آيا مي‌توانيم بالن را به صورت مستقيم به تلفن متصل کنيم تا ديگر احتياجي به يک آنتن به‌عنوان سيستم دريافت‌کننده حد واسط نداشته باشيم؟ آيا مي‌توانيم پهناي باند را در يک بالن آن‌قدر بالا ببريم که آن‌جا هم بتوانيم يک اينترنت واقعي داشته باشيم و به اين ترتيب مردم بتوانند چيزي بيش از يک پيام ساده متني دريافت کنند؟ در آزمايش‌هاي اوليه پهناي باند حتي به اندازه يک مگابايت بر ثانيه هم نبود، اما در حال حاضر به 15 مگابايت بر ثانيه رسيده است و اين دقيقا همان پهناي باندي است که شما براي ديدن يک سخنراني تد به آن نياز داريد.

آيا ما مي‌توانيم راهي براي برقراي ارتباط ميان اين بالن‌ها پيدا کنيم و سيگنال‌هاي مورد نظر را به مناطق دورافتاده‌تري ارسال کنيم؟ بله، اين کار انجام شده است.

آيا مي‌توانيم بالني را در ابعاد يک خانه به مدت 100 روز، در آسمان شناور نگه ‌داريم، درحالي‌که هزينه ساخت و نگهداري آن فقط پنج درصد هزينه‌‌اي است که براي ساخت بالن‌هاي سنتي با عمر زياد صرف مي‌شود؟ بله، عاقبت مي‌توانيم اين کار را بکنيم و به شما اطمينان مي‌دهم هر کاري را که به فکرتان مي‌رسد براي اجراي اين ايده، انجام داده‌ايم. بالن‌هاي گرد نقره‌اي، بالن‌هاي بالشي عظيم‌الجثه و بالن‌هايي درست به اندازه يک نهنگ ساختيم و تعداد زيادي بالن هم نابود کرديم.

چون يکي از مهم‌ترين مسائلي که مي‌توانست پروژه لون را نابود کند، پاسخ به اين سوال بود که آيا ما مي‌توانيم بالن‌هايمان را در آسمان هدايت کنيم يا نه، بنابراين يکي از مهم‌ترين تجربيات ما در اين مدت اين بود که بتوانيم بالني را داخل بالن ديگر بگذاريم. پس در اين‌جا دو مسئله اصلي وجود دارد: يکي هوا و ديگري هليوم. هوا به داخل بالن پمپ مي‌شود تا بالن سنگين‌تر شود يا هوا از داخل آن خارج مي‌شود تا وزنش پايين بيايد و سبک شود. اين تغييرات وزن به بالن اجازه مي‌دهد بتواند پايين يا بالا برود و همين حرکات ساده درواقع سيستم هدايت‌کننده يک بالن است. درواقع اين جسم بالا و پايين مي‌رود و به اين اميد که بادي با سرعت و جهت مناسب پيدا کند، در هوا شناور مي‌شود.

اما آيا اين بالن‌ها آن‌قدر خوب هستند که شما بتوانيد آن را در سراسر دنيا هدايت کنيد؟ در ابتدا اين امکان آن‌قدرها زياد نبود، اما با گذشت زمان اوضاع بهتر شد و امروز آخرين بالن ما در يک مسير عمودي 3 کيلومتري در آسمان قابل هدايت است و شما مي‌توانيد از نقطه‌اي 20 هزار کيلومتر دورتر، آن را با اختلاف 500 متر به نقطه‌اي که هدفتان است، برسانيد.

بخش عمده کاري که در حال حاضر بايد به آن بپردازيم، بهينه‌سازي سيستم و پايين‌ آوردن هزينه‌هايمان است. سال گذشته يکي از بالن‌هاي ما که با هزينه‌اي بسيار کم ساخته شده بود، موفق شد طي 187 روز، 19 بار دنيا را دور بزند و ما همچنان به مسيرمان ادامه مي‌دهيم.

امروز اين بالن‌ها تقريبا هر کاري را که يک سيستم کامل لازم دارد، انجام مي‌دهند و در حال حاضر مشغول مذاکره با شرکت‌هاي بزرگ مخابراتي در سراسر جهان هستيم. امسال قرار است بر فراز مناطقي مانند بخش‌هايي از کشور اندونزي، آزمايش‌هايي را در اين زمينه انجام دهيم.

احتمالا اين قضيه خيلي بهتر از آن است که حقيقت داشته باشد. حق با شماست. جسور و بي‌پروا بودن و پرداختن به مسائل بزرگ و پرخطر، باعث مي‌شود که آدم‌ها در مواجه با آن‌ها خيلي احساس راحتي نکنند. شما نمي‌توانيد سر ديگران فرياد بکشيد و بعد وادارشان کنيد هر چه زودتر شکست بخورند چون قطعا مقاومت مي‌کنند و زير بار نمي‌روند. آن‌ها نگرانند که: «واي اگر شکست بخورم چه اتفاقي برايم مي‌افتد؟ نکند ديگران به من بخندند يا اخراج ‌شوم؟»

بحث را با افشاي يک راز شروع کردم و حالا مي‌خواهم صحبت را با گفتن اين‌که ما چطور اين کار را مي‌کنيم، تمام کنم: تنها راه براي اين‌که بتوانيد ديگران را وادار کنيد دست به کارهاي بزرگ و پرخطر بزنند و ايده‌هاي متهورانه داشته باشند و آن‌ها را مجبور کنيد که اول روي سخت‌ترين مسائل و مشکلات کار کنند، اين است که اين مسير را با کمترين مقاومتي برايشان هموار کنيد.    

ما در ايکس خيلي سخت کار مي‌کنيم تا شکست را تبديل به اتفاقي امن و ايمن کنيم. در آن‌جا هر تيمي ايده‌هايش را پس از اين‌که توانست شواهد کافي در موردش پيدا کند، از بين مي‌برد و علتش اين است که براي اين کار پاداش مي‌گيرد و از طرف دوستان و همکارانش تشويق مي‌شود و حتي من که مديرشان هستم، بغلشان مي‌کنم! برايشان کف مي‌زنيم و چون توانسته‌اند اين کار را بکنند به آن‌ها ترفيع مي‌دهيم. ما براي همه اعضاي پروژه‌اي که توانسته‌اند کار خود را تمام کنند، پاداشي در نظر مي‌گيريم، چه يک تيم دو نفره باشند و چه سي‌نفره.

در کارخانه «پرتاب به ماه» به رويا معتقديم، اما مطمئنيم شور و شوقي که نسبت به ايجاد شک و ترديد در کاري که انجام مي‌دهيم، داريم، هيچ منافاتي با خوش‌بيني بي‌حد و مرزمان ندارد. اين شک و ترديد همراهي ايده‌آل براي خوش‌بيني است و پتانسيل‌هاي بالقوه‌اي را که در هر ايده‌اي وجود دارد، مي‌گشايد. بنابراين مي‌توانيم آينده‌اي را رقم بزنيم که امروز در رويايمان آن را مي‌بينيم.

بازنشر: سایت علمی نخبگان جوان

کلمات کلیدی: 

افزودن دیدگاه جدید

ویژه های سایت

دعوت از متخصصین حوزه نرم افزار ( جذب برنامه نویس )

شرکت تسهیلگران رشد نوابغ جوان از تمامی متخصصین حوزه نرم افزار که آشنایی با زبان های برنامه نویسی...

دعوت از متخصصین حوزه نرم افزار ( جذب برنامه نویس )

نظر سنجی

  • با چه روشی می توان سریعتر اقتصاد مقاومتی را محقق نمود و کشور را از وابستگی به دیگران رهانید ؟

  • تعداد مقالات: 3,058
  • بازدید امروز : 22567
  • بازدید دیروز: 36861

افراد آنلاین:

305

اکنون ساعت   12:56 pm به وقت تهران میباشد.

امروز: چهارشنبه 27 تير 1397

بارکد نخبگان جوان کانال تلگرامی
 
 

استفاده از تمامی مطالب سایت تنها با ذکر منبع آن به نام سایت علمی نخبگان جوان و ذکر آدرس سایت com.نخبگان مجاز است
استفاده از نام و برند نخبگان جوان به هر نحو توسط سایر سایت ها ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد
مسئولیت مطالب ارسالی کاربران بر عهده سایت علمی نخبگان جوان نمی باشد

تهیه و تنظیم مطالب: com.نخبگان