. .

شما اینجا هستید

مطالب تصادفی در سایت علمی نخبگان جوان | com.نخبگان

پیغام خطا

User warning: The following theme is missing from the file system: shoma5. For information about how to fix this, see the documentation page. در _drupal_trigger_error_with_delayed_logging() (خط 1156 از /home/javan/domains/njavan.com/public_html/includes/bootstrap.inc).

قیمت خودرو در ایران چند برابر امارات است

PDF version
کل آرا: 223
دسته بندی: 
خودرو یک خانواده با درآمد متوسط اهل ونکوور که چرخ زندگی شان از یک مغازه لباس فروشی می چرخد، یک تویوتا کمری است آن هم در حالی که تهیه این کمری برای یک خانواده با همین جایگاه اقتصادی در ایران کاملا دور ذهن است.

قیمت خودرو در ایران چند برابر امارات است

خودرو یک خانواده با درآمد متوسط اهل ونکوور که چرخ زندگی شان از یک مغازه لباس فروشی می چرخد، یک تویوتا کمری است آن هم در حالی که تهیه این کمری برای یک خانواده با همین جایگاه اقتصادی در ایران کاملا دور ذهن است.
 

اولین دلیل این فاصله می تواند مربوط به تفاوت دستمزدها باشد؛ اما بدون درنظر گرفتن این موضوع و ارزش پولی متفاوت، قیمت خودروهای وارداتی در ایران چند برابر کشور های تولید کننده حساب می شود. کارشناسان می گویند شرکت های وارد کننده خودرو با استفاده از پول مردم، 500 درصد بهره مالی می برند، چراکه با امکان واردات انحصاری قیمت ها را همان طور که می خواهند دستکاری می کنند؛ اما وارد کننده های خودرو تعرفه های بالای واردات را علت اصلی بالابودن قیمت آن می دانند.

کاهش در نرخ تعرفه، افزایش در قیمت خودرو

سال ٩١، وقتی ارز پله های نردبان را یکی درمیان بالا می رفت، دولت تصمیم گرفت تعرفه واردات خودرو را سالی پنج درصد کاهش دهد؛ اینگونه تعرفه ٩٠ درصدی واردات به ٤٠ تا ٥٥ درصد رسید؛ اما با وجود آرام گرفتن التهاب ارز و کاهش سالانه تعرفه، تغییری در قیمت های این خودرو ها ایجاد نشد و حتی منجر به افزایش قیمت برخی از آنها شد. با وجود بهانه های تعرفه ای وارد کننده ها، بررسی ها نشان می دهد حتی با صفر در نظر گرفتن تعرفه، قیمت خودروهای وارداتی بسیار سرسام آور و دور از نرخ اصلی تولید کننده است؛ برای مثال یک موهاوی از شرکت کیاموتور ١٠٧میلیون و صد هزار تومان در امارات فروخته می شود. با درنظر گرفتن ٤٠ درصد تعرفه و ٩ درصد مالیات، باید در ایران این خودرو با قیمت ١٥٩میلیون و ٥٧٩ هزار تومان فروخته شود. درحالی که قیمت آن در نمایندگی ها حدود ٥٥ میلیون تومان بیشتر برآورد شده است.

یک طرف وزارتخانه، یک طرف شورای رقابت

سال گذشته ابتدا وزارت صنعت، معدن و تجارت با ابلاغ دستورالعملی واردات خودرو را منحصر به نمایندگی های رسمی خودروسازان خارجی کرد. انتقادها که بالا گرفت، وزارت صنعت، معدن و تجارت دستورالعمل اولیه خود را تعدیل کرد و واردات خودرو از سوی واردکنندگان متفرقه را مشروط به دو شرط ایجاد شبکه خدمات پس از فروش یا خرید خدمات گارانتی از نمایندگی های رسمی، بلامانع اعلام کرد. تاجایی که براساس شنیده ها سه تا پنج درصد از ارزش خودرو را باید افراد به نمایندگی ها بدهند تا اجازه واردات خودرو را داشته باشند؛ اما این شرط نیز باعث نشد انحصار واردات خودرو برداشته شود، چراکه نمایندگی های رسمی از فروش گارانتی و صدور اجازه واردات خودرو به واردکنندگان متفرقه خودداری کردند و درنتیجه باعث کاهش شدید واردات خودرو در سال جاری شدند؛ اتفاقی که نتیجه بعدی آن افزایش تقاضا، برهم خوردن تعادل بازار و در نتیجه افزایش دوباره قیمت خواهد شد.

حالا دوباره یکی دیگر از منتقدان این بازار انحصاری مقابل این انحصار ایستاده است؛ شورای رقابت در جلسه اخیر خود به این موضوع وارد شده و اعلام کرده است عمده واردات در انحصار دو خانواده است؛ اتفاقی که برخی از کارشناسان نتیجه آن را کاهش ٤٦ درصدی ارزش واردات خودرو در سه ماهه اول سال نسبت به مدت مشابه سال قبل می دانند. شورای رقابت از وزارت صنعت خواسته است دستورالعمل واردات را به گونه ای تغییر دهد که واردات خودرو از انحصار خارج شود و تمام افراد حقیقی و حقوقی امکان آن را داشته باشند.

تفاوت قیمت خودرو از امارات تا ایران

کشورهای حاشیه خلیج فارس بندرگاه اصلی واردات خودرو به ایران اند. جدول موجود که به بررسی قیمت خودرو در امارات و ایران می پردازد، نشان می دهد به طور میانگین هزینه واردات خودرو و سود واردکنندگان، قیمت خودروهای وارداتی را حدود سه برابر بالا می برد. هزینه واردات خودرو، البته برای واردکنندگان فراتر از پرداخت تعرفه واردات است. مالیات بر ارزش افزوده، هزینه اسقاط خودرو به ازای هر خودرو وارداتی، هزینه شماره گذاری و سایر هزینه های مربوط به واردات خودرو در کنار سودی که واردکنندکان برای خود در نظر می گیرند، موجب افزایش بهای خودروهای خارجی در بازار ایران شده است؛ اما تفاوت قیمت های آن بیشتر از هزینه های مورد نظر است. در مثالی دیگر می توان به BMWX٥ اشاره کرد که با احتساب مالیات و تعرفه باید ٤٤٣میلیون و ٥٢٠ هزار تومان به فروش برسد، اما قیمت آن در ایران یک ‎ میلیارد و ٥٠ میلیون تومان ارزیابی شده است.

 
منبع : روزنامه شرق 
باز نشر : سایت علمی نخبگان جوان
 
 

افزودن دیدگاه جدید

ویژه های سایت

معرفی فناوران به وزارت دفاع

کلیه ی فناوران در حوزه ی صنایع دفاعی از طریق رسانه بر خط نخبگان جوان می توانند به مراکز زیر مجموعه...

و دیگر خدمات رسانه بر خط نخبگان جوان

معرفی فناوران در تمامی رشته ها به سازمان ها و ارگان های طرف قرارداد رسانه برخط نخبگان جوان ...

مشاوره و اخذ استاد راهنما

هسته ی علمی رسانه بر خط نخبگان جوان با بیش از 180 نفر دکترا و اعضای هیات علمی دانشگاه ها و اساتید...

طرح وام کم بهره

طرح وام بهره جهت حمایت از طرح های فن آورانه با اولویت IT و مخابرات جهت واگذاری تسهیلات کم بهره به...

صندوق مشارکت تجاری سازی

طبق تفاهم نامه رسانه بر خط نخبگان جوان با موسسه های توسعه سرمایه گذاری دانش بنیان، فناوران می...

معرفی فناوران به وزارت دفاع
و دیگر خدمات رسانه بر خط نخبگان جوان
مشاوره و اخذ استاد راهنما
طرح وام کم بهره
صندوق مشارکت تجاری سازی

نظر سنجی

  • تعداد مقالات: 2,161
  • بازدید امروز : 8907
  • بازدید دیروز: 19240

افراد آنلاین:

138

اکنون ساعت   11:14 am به وقت تهران میباشد.

امروز: جمعه 24 آبان 1398

 

بارکد نخبگان جوان کانال تلگرامی نخبگان

استفاده از تمامی مطالب سایت تنها با ذکر منبع آن به نام سایت علمی نخبگان جوان و ذکر آدرس سایت com.نخبگان مجاز است
استفاده از نام و برند نخبگان جوان به هر نحو توسط سایر سایت ها ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد
مسئولیت مطالب ارسالی کاربران بر عهده سایت علمی نخبگان جوان نمی باشد

تهیه و تنظیم مطالب: com.نخبگان