شايد براي شما نيز اتفاق افتاده باشد كه در قطار يا اتوبوس كنار كسي نشسته باشيد كه با صداي بلند مشغول صحبت با تلفن همراهش است؛ با رونمايي فن‌آوري جديدي به‌نام silent sounds اين مشكل به زودي به پايان مي‌رسد.

به گزارش ایسنا فن‌آوري كه در نمايشگاه سبيت آلمان رونمايي شده، حركات لب را به‌صداي رايانه‌يي براي شنوندگان در آن سوي خط تبديل مي‌كند.

اين دستگاه كه توسط موسسه فن‌آوري كارلسروهه (KIT) طراحي شده از الکتروميوگرافي استفاده كرده و حركات ماهيچه هاي ريزي را كه در هنگام صحبت كردن يك فرد ايجاد مي‌شوند، مونيتور كرده و آن‌ها را به پالس‌هاي الكتريكي تبديل مي‌كند كه مي‌توانند بدون درآمدن صدايي از دهان فرد به صدا تبديل شوند.

به گفته يكي از اعضاي اين موسسه، در حال حاضر از الكترودهايي استفاده شده كه به پوست چسبانده مي‌شوند اما در آينده چنين الكترودهايي مي‌توانند به‌عنوان مثال در تلفن‌هاي همراه جاي بگيرند.

اين فن‌آوري امكان كاربردهايي متنوعي مانند كمك به افرادي كه به دليل بيماري يا تصادف قدرت تكلم را از دست داده‌اند يا گفتن شماره پين با تلفن به يك فرد مورد اعتماد بدون اينكه اطرافيان بتوانند استراق سمع كنند، البته به شرطي كه لب‌خواني در نزديكي شخص نباشد، دارد.

همچنين اين فن‌آوري مي‌تواند يك شخص را به يك متكلم كننده به تمامي زبان‌هاي دنيا تبديل كند زيرا پالس‌هاي الكتريكي جهاني بوده و مي‌توانند فورا به زبان مورد نظر برگردانده شوند. گويندگان بومي مي‌توانند جمله‌اي را بدون به زبان آوردن آن ادا كرده و گيرنده جمله ترجمه شده را به زبان خود دريافت مي‌كند.

البته اين فن‌آوري ترجمه براي زبان‌هايي مانند انگليسي، فرانسوي و آلماني كار مي‌كند اما براي زبان‌هايي مانند چيني كه در آن صداهاي مختلف معاني مختلفي دارند، مشكل خواهد داشت.

بر اساس اين گزارش، مهندسان اين موسسه موفق شدند از اين دستگاه تا 99 درصد استفاده موثر داشته باشند و صداي مكانيكي در آن سوي خط تلفن ممكن است از هر صد كلمه يكي را اشتباه بگيرد.