سرعت دوربين:
سرعت شاتر در وحله اول بستگي به ميزان سرعتي كه نورسنج دوربينتان پيشنهاد مي‌كند، دارد. سرعت شاتر پايين مثل 60/1 ثانيه باعث ايجاد حركت و فضاهاي محو در تصوير مي‌شود. با سرعتي مانند 250/1 ثانيه حركت سوژه در كادر به اصطلاح فريز مي‌شود.

حركت شاتر مانند چشم بر هم زدن است. اگر شما به تندي پلك بزنيد بازيكن به نظر ثابت در موقعيتش مي‌آيد ولي با سرعت كم سوژه متحرك ديده مي‌شود.حواستان باشد وقتي سرعت بالايي براي شاتر خود انتخاب مي‌كنيد ميزان نوردهي را با دريچه ديافراگم و يا حساسيت فيلم جبران كنيد.

ديافراگم:
ديافراگم دريچه‌اي است كه نور از آن وارد دوربين مي‌شود. باز و بسته شدن آن براي ورود و يا كنترل ميزان نور به داخل دوربين است. در دوربين‌هاي ديجيتال نورسنج داخلي دوربين در صورت كمبود و يا زيادي نور وضعيت را اعلام مي‌كند.

دريچه ورودي نور در دوربين با F نمايش داده مي‌شود. به عنوان مثال f 2.0 در لنزهاي وايد بازترين ديافراگم است. ميزان سرعت شاتر و ديافراگم ارتباط تنگاتنگي با هم دارند. سرعت بالا نور بيشتري نياز دارد چرا كه دوربين فرصت كمي به نور براي ورود و تاثير بر نگاتيو و يا سنسور مي‌دهد.

بنابراين براي عكاسي از يك مسابقه ورزشي كه احتياج به ثبت سوژه با سرعت بالا داريد بايد ديافراگم را باز كرده و سرعت را بالا برد. البته تا جايي كه نور محيط به شما اجازه مي‌دهد.

وضوح تصوير:
مهمترين قسمت دوربين فوكوس آن است. وضوح تصوير يا به صورت اتوماتيك به دست مي‌آيد يا دستي. نحوه فوكوس دوربين مثل چشم است. اگر شما دستتان را روبروي صورتتان بگيريد و به جايي فراتر از آن نگاه كنيد دستتان فلو يا تار مي‌شود.

در دوربين عكاسي هم همين اتفاق مي‌افتد. براي اين كه همه موضوعات در تصوير شما واضح ثبت شود مي‌توانيد جايي در يك سوم كادرتان را انتخاب كنيد بعد از فوكوس آن نقطه ديافراگم خود را ببنديد يعني عدد بزرگتري را انتخاب كنيد. با اين روش همه اجزاء كادر واضح مي‌افتد. براي مسابقات ورزشي فكوس اتوماتيك امكان جديدي در اختيار كاربران قرار داده است. با بستن ديافراگم مي‌توان خطاي فوكوس را به صورت تقريبي جبران كرد.

عمق ميدان:
عمق ميدان به ميزان وضوح اجزاء تصوير گفته مي‌شود. ديافراگم ميزان عمق ميدان را مشخص مي‌كند. هر چقدر ديافراگم شما بسته‌تر باشد ( عدد بالاتر ) عمق ميدان بيشتري بدست مي‌آوريد و برعكس. اين به معناي وضوح بيشتر در كادر است.

وقتي شما چيزي را نمي‌بينيد سعي مي‌كنيد با تنگ كردن چشم دقت بيشتري را به خرج دهيد اين همان كاري است كه با ديافراگم دوربين هم انجام مي‌دهيم. ديافراگم باز به معناي عمق ميدان كمتر و ديافراگم بسته به معناي عمق ميدان زياد است. بنابر اين وقتي بر روي صورت يك بازيكن فوكوس مي كنيد براي اين كه در محدوده حركت او همه چيز واضح باشد بهتر است ديافراگم خود را بيشتر كنيد (عدد بزرگتر)

وايت بالانس (تراز سفيدي):
نورهاي مختلف دماهاي رنگ مختلفي دارند. با تنظيم وايت بالانس مي‌توان در شرايط مختلف رنگ‌هاي واقعي‌تر داشت. در داخل فضاي بسته نوري متفاوت از فضاي آزاد وجود دارد. معمولا در داخل فضاهاي بسته نور با لامپ‌هاي تنگستن ( زرد)، فلورسنت (سفيد يا همان مهتابي خودمان) ايجاد مي‌شود بنابراين بايد براي دوربين مشخص كرد كه سفيد يعني چه. مبنا برايش در نظر گرفت.

در تنظيم وايت بالانس غير از حالات از پيش تعريف شده مي‌توان از تنظيم اتوماتيك آن استفاده كرد كه البته هميشه خوب عمل نمي‌كند.

تنظيمات اتوماتيك:
همه دوربين‌هاي ديجيتال قسمتي براي تنظيمات اتوماتيك دارند. شما به سادگي مي‌توانيد نوع سوژه مورد نظر براي عكاسي را انتخاب كنيد و فقط وقتتان راصرف فوكوس كردن بر روي سوژه قرار دهيد. در صورت انتخاب اين روش براي عكاسي از فضاهاي بسته معمولا دوربين سرعتي بين 60/1 تا 50/1 را انتخاب مي‌كند. اين سرعت در اغلب موارد مناسب است اما وقتي از يك مسابقه ورزشي عكاسي مي كنيد به سرعتي بيشتر نياز داريد تا سوژه‌ها محو نيفتد. نكته ديگري كه نبايد فراموش كنيد اين است كه اگر داريد از يك مسابقه در فضاي بسته و با نور كم عكاسي مي كنيد، زياد از نماي نزديك عكس نگيريد چون احتياج به نور بيشتري داريد.

تقدم شاتر:
دوربين‌هاي گزينه‌اي دارند كه شما با آن مي‌توانيد با انتخاب اولويت سرعت، دوربين ديافراگم را تنظيم كند. اين امكان را با تنظيم دوربين روي TV مي‌توانيد داشته باشيد. اين بدان معنا است كه سرعت را شما تنظيم مي كنيد، ديافراگم را دوربين. اگر در حين عكاسي نور كم و يا زياد شود دوربين با دادن علامت شما را براي انتخاب سرعت مناسب براي داشتن عكس مناسب راهنمايي مي‌كند. شما بايد در وحله اول اولويت سرعت را انتخاب كنيد اگر نور محيط خيلي بيشتر از ميزاني بود كه ديافراگم شما پاسخگو نيست دوربين را از حالت اتوماتيك به حالت دستي در‌بياوريد.

تنظيمات ISO:
ISO در دوربین دیجیتال نشانگر حساسیت حسگر دوربین نسبت به نور است. در دوربين‌هاي غير ديجيتال كه در آن از فيلم استفاده مي‌شود ISO ياASA نشانگر حساسيت نگاتيو در برابر نور است. هر چقدر عدد ISO بيتشر شود حساسيت حسگر يا فيلم هم نسبت به نور بيشتر مي‌شود. بنابراين در مواردي كه نور كمي در محيط وجود داردمي توانيد گزينه حساسيت بالا را انتخاب كنيد فقط يادتان باشد هر چه قدر حساسیت بالاتر باشد، نویز تصویر نیز افزایش پیدا می‌کند.

رزولوشن:
در طي بازي شما معمولا بين 100 تا 200 عكس مي‌گيريد اين تعداد به شما اجازه مي‌هد تا انتخاب‌هاي بيشتري داشته باشيد. در نتيجه شما بايد بيشترين رزولوشن را انتخاب را نتخاب كنيد. در اين صورت حجم كارت حافظه دوربينتان تعيين كننده تعداد عكس‌هايي است كه با رزولوشن بالا مي‌گيريد.

براي مثال براي اينكه بتوانيد اين تعداد عكس را با رزولوشن 1200×1600 در يك مسابقه ورزشي بگيريد نياز به كارت حافظه 128 مگابايتي داريد و اگر بخواهيد رزولوشن را به 2000×3000 پيكسل را داشته باشد بايد كارت حافظه 512 مگابايتي تهيه كيند. البته كارت‌هاي حافظه موجود در بازار حجم‌هاي بيشتري دارند بنابراين با كمبود جا معمولا مواجه نمي‌شويد.

sportsflashtech