در سال1999 قراردادی بین شرکت برق رومانی و کنسرسیومی متشکل از چند شرکت ژاپنی، فنلاندی و آلمانی به ارزش 63 میلیون دلار امضاء گردید که بر اساس آن واحد سوم نیروگاه بخاری Deva مدرنیزه گردد. این پروژه که توسط بانک جهانی پشتیبانی می شود قرار است تا سال 2002 تکمیل گردد. هدف پروژه نصب یک توربین جدید و اصلاح سیستم احتراق و کنترل جهت کاهش اکسیدهای نیتروژن خروجی نیروگاه تا سطوح استاندارد اتحادیه اروپائی است. بعلاوه عمر نیروگاه نیز به میزان 100000 ساعت افزایش یافته، میزان قدرت خروجی واحد تا حد طراحی اولیه بالا خواهد رفت. نیروگاه Deva دارای 6 واحد هر کدام به میزان 210 MW می باشد هر واحد دارای 2 بویلر و یک توربین است. سوخت اصلی نیروگاه ذغال سنگ بوده و از گاز طبیعی و سوخت سنگین نیز استفاده می شود. این نیروگاه یک منبع مهم تولید گرما در کشور رومانی است که میزان آن سالیانه 11 TWh می باشد.
در سال 1998 تولید برق رومانی 22600 MW بوده که 70% آن حرارتی و مابقی اکثرا" هیدرولیکی بوده است. 60% ظرفیت تولید برق رومانی بیش از 20 سال عمر دارد و نیاز به جایگزینی یا ارتقاء وضعیت دارد. بهبود وضعیت این نیروگاهها ارزانتر بود و تا 3 میلیارد دلار هزینه خواهد داشت در اینصورت امکان صادرات الکتریسیته ایجاد خواهد شد. در این ارتباط دولت قراردادی جهت ترانزیت برق از طریق بلغارستان به ترکیه امضاء کرده است.
قبل از اینکه عملیات اجرائی در محل آغاز شود لازم است بررسی جامعی از وضعیت حال نیروگاه صورت گیرد. بررسی اطلاعات موجود نیروگاه شامل کتب تعمیرات و بهره برداری و تجربه پرسنل نیروگاه بوده و با مقایسه با طراحی اولیه صورت می گیرد. اطلاعات نیروگاه می تواند با آنالیزها و تستهایNDT و DT تکمیل گردد. مسائل بهره برداری که درگذشته نیروگاه با آن مواجه بوده است لازم است ملحوظ شود. این مسائل می تواند شامل احتراق ناپایدار، خوردگی، افت بالای غیر نسوز
(high noncombustible losses) رسوب و مسئله Overheating در بویلر باشد.
ترمیم و بهبود (refurbishment) توربین شامل : سیلندر فشارقوی، شیرکنترل فشار قوی و محرک آن، سیلندر فشار متوسط و شیرکنترل و محرک آن، سیلندرفشارضعیف بدون پوسته بیرونی، روتور، شیرتوقف ناگهانی (Stop Valve) فشار قوی و متوسط و محرک آنها و جایگزینی سیستم کنترل توربین و ژنراتور میباشد.
بهبود سیستم احتراق شامل اصلاح سیستم احتراق جهت کاهش NOx تولیدی، سیستم ضد خوردگی تزریق هوا، جایگزینی پمپ های تخلیه خاکستر (Slurry Pumps) و جایگزینی جزئی سطوح حرارتی بویلر، جایگزینی سیستم جدید دوده شوئی، تأمین یک سیستم کنترل اتوماتیک جدید و بهبود صدها شیرعمل کننده و ابزار دقیق می باشد.
مدرنیزه کردن توربین و ژنراتور توسط شرکت Alstom Power sp.z.o.o که تجربه کافی در ارتقاء توربین های روسی LMZ دارد صورت می گیرد. در این مرحله قسمت فشارقوی و متوسط تقریبا" جایگزین شده و قسمت های دیگر ارتقاء وضعیت می یابند.
طراحی پیشرفته توربین فشار ضعیف تأثیر بسزائی بر روی افزایش راندمان دارد. این موارد پره های روتور بهم متصل شده، طراحی سه بعدی پره های هادی، بهینه کردن پره های نزدیک صوت، بهینه کردن پره های ردیف آخر، طراحی دیفیوزر، محافظت در مقابل خوردگی ردیف آخر را شامل می شود.

شکل (1) : سیستم پیشرفته کنترل کننده محصولات احتراق در بویلر ذغال سنگی NOx
از موارد بهبود وضع سیستم، ارتقاء وضعیت احتراق در بویلر است. این کار با استفاده از مشعل تولید کننده NOx کم که توانایی احتراق سوخت زغالی و مازوت و گاز را دارد صورت گرفته است (شکل1). تعبیه سیستم جدید soot blowing و سیستم کنترل جدید و بهبود وضعیت صدها شیر، محرک و ابزار دقیق راندمان بویلررا افزایش داده است.
بعد از refurbishment قدرت واحد از 210 به 235 مگاوات افزایش یافت و ضمن بهبود پارامترهای دیگر از قبیل راندمان بویلر و میزان در مدار بودن واحد مقدار NOx تولیدی به کمتر از 170mg/MJ کاهش یافت.

منبع : مجله PEI – Feb. 2001