دوست عزیز، به سایت علمی نخبگان جوان خوش آمدید

مشاهده این پیام به این معنی است که شما در سایت عضو نیستید، لطفا در صورت تمایل جهت عضویت در سایت علمی نخبگان جوان اینجا کلیک کنید.

توجه داشته باشید، در صورتی که عضو سایت نباشید نمی توانید از تمامی امکانات و خدمات سایت استفاده کنید.
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 4 , از مجموع 4

موضوع: زندگی نامه سر الکس فرگوسن

  1. #1
    دوست آشنا
    رشته تحصیلی
    لیسانس شیمی گرایش پتروشیمی
    نوشته ها
    885
    ارسال تشکر
    305
    دریافت تشکر: 632
    قدرت امتیاز دهی
    37
    Array

    پیش فرض زندگی نامه سر الکس فرگوسن


    سر الکس فرگوسن


    موفقيت‌ها به عنوان مربی :

    قهرمان ليگ اسكاتلند: 1980، 1984، 1985
    قهرمان جام حذفی اسكاتلند: 1982، 1983، 1984، 1986
    جام اتحاديه اسكاتلند: 1986
    قهرمان ليگ برتر انگليس: 1993، 1994، 1996، 1997، 1999، 2000، 2001، 2003، 2007، 2008 ، ، 200۹
    قهرمان جام حذفی انگليس: 1990، 1994، 1996، 1999، 2004
    قهرمان جام اتحاديه انگليس: 1992، 2006، 2009 ، ۲۰۱۰
    قهرمان ليگ قهرمانان اروپا: 1999، 2008
    قهرمان جام در جام اروپا: 1983، 1991
    قهرمان سوپرجام اروپا: 1983، 1991
    قهرمان جام باشگاه‌های جهان: 1999، 2008


    افتخارات شخصی :


    برترين مربی سال: 1994، 1996، 1997، 1999، 2000، 2003، 2007، 2008
    برترين مربی باشگاهی جهان: 1999، 2008
    جايزه باشگاه فوتبال يوفا برای برترين مربی سال: 1999


    سر الکساندر چاپمن فرگوسن متولد 31 دسامبر 1941 در گوآن گلاسکو مربی فوتبال اهل اسکاتلند و بازیکن اسبق تیم ملی این کشور است که در حال حاضر مربیگری تیم فوتبال منچستر یونایتد را بر عهده دارد. او بیش از هر مربی دیگری در فوتبال انگلیس به موفقیتهای گوناگون دست پیدا کرده است و در بیش از 1000 دیدار با قرمز پوشان منچستر یونایتد همراه بوده او با داشتن بیش از دو دهه تجربه مربیگری با یک تیم بعد از سرمت باسبی به عنوان دومین مربی که طولانی مدت عهده دار مربیگری منچستر یونایتد بوده شناخته شده است و یکی از بهترین مربیان فوتبال محسوب میشود.

    وی قبل از دوران پرفروغ مربیگری اش با تیم آبردین، هدایت ایست استیرلینگ شایر و سنت میران را عهده دار بوده است او مدت کوتاهی به عنوان مربی موقت تیم ملی اسکاتلند به دنبال مرگ جاک استین کار کرد و این درست قبل از آن بود که در سال 1986 به عنوان مربی منچستر یونایتد آغاز به کار کند.
    در منچستر یونایتد سر الکس به یکی از موفقترین مربیان تاریخ فوتبال انگلیس تبدیل شد و با این تیم بارها به قهرمانی رسید در سال 1999 اولین مربی یک تیم انگلیسی بود که توانست سه جام ،جام حذفی،لیگ و لیگ قهرمانان دست پیدا کند همچنین تنها مربی است که سه بار به طور متوالی در انگلیس در سالهای 99 تا 2001 و ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ به قهرمانی رسیده است.

    یکی از نکات بارز در مدیریت فرگوسن در منچستر یونایتد این است که هیچ بازیکنی برایش مهمتر از باشگاه نیست. اصرار او بر پیروی از شیوه هایش و مدیریتش در انتخاب تاکنیک تیم تا کنون باعث جدایی بسیاری از بازیکنان شده است طی این سالهای مربیگری بزرگانی چون گوردون استراکان، پل مک گرت، پل اینس، یاپ استام، دوایت یورک، دیوید بکهام، نیستلروی و ... منچستر را ترک کردند.

    مروری بر گذشته و زندگی خصوصی :

    پدرش بیتون فرگوسن که در صنعت کشتی سازی کار میکرد و مادرش الیزابت هاردی بود فرگوسن به همراه همسرش کتی فرگوسن(نی هولدینگ) که در سال 1966 با یکدیگر ازدواج کردند در ویم اسلوچی شایر زندگی میکنند آنان دارای سه فرزند پسر هستند به نامهای مارک(متولد 1968) و دوقلوها(متولد 1972) درن که مربی یک تیم است و دیگری جیسون که در یک کمپانی مشغول کار است.

    دوران بازی :

    الکس فرگوسن در گوآن بزرگ شد و در دبیرستان گوآن نیز تحصیل کرد و طرفدار تیم رنجرز بود او به عنوان آماتور کارش را با کوییز پارک شروع کرد و در اولین دیدارش با این تیم به عنوان یک مهاجم 16 ساله حضور داشت. او اولین بازی اش را یک کابوس میداند اما توانست یک گل در جریان شکست دو بر یک برابر اسرانرائر به ثمر برساند در حالیکه کوییز پارک یک تیم آماتور بود او همچنین در جای دیگری نیز کار میکرد. با اینکه او 30 گل در 31 دیدارش برای کوییز پارک به ثمر رساند اما نتوانست جایگاه ثابتی در ترکیب این تیم پیدا کند. در سال 1960 به سنت جانسون پیوست با اینکه توانست به طور مداوم برای این تیم نیز گلزنی کند اما هنوز قادر نبود جایگاهی در ترکیب ثابت تیم پیدا کند و در لیست فروش قرار گرفت علی رغم اینکه وی در بین بازیکنان مورد علاقه باشگاه نبود اما عدم توانایی باشگاه در خرید یک فوروارد باعث شد تا مربی از فرگوسن در یک دیدار مقابل رنجرز استفاده کند او در یک پیروزی سورپرایز کننده هات ریک کرد دانفرملاین تابستان آینده(1964) او را خرید و فرگوسن تبدیل به یک فوتبالیست حرفه ای شد.

    فصل 1964.1965 دانفرملاین تبدیل به یک تیم قوی در لیگ اسکاتلند شد و به فینال جام حذفی رسید اما فرگوسن بعد از یک حضور ضعیف در دیدار لیگ مقابل سنت جانسون از دیدار فینال کنار گذاشته شد. دانفرملاین در فینال با نتیجه 3.2 مغلوب سلتیک شد و بعد از آن نیز با یک امتیاز کمتر از قهرمانی در لیگ نیز بازماند.

    فصل 1965.66 فرگوسن در 51 دیدار با دانفرملاین توانست 45 گل به ثمر برساند.


    در فصل 1967 فرگوسن با 65000 پوند به رنجرز پیوست. مبلغی که تبدیل به رکوردی بین دو باشگاه اسکاتلندی شد. او به دلیل گلی که تیم در فینال جام اسکاتلند دریافت کرد مقصر شناخته شد و وی را مجبور کردند به جای بازی در تیم اصلی در تیم جوانان بازی کند با استناد به گفته های برادرش فرگوسن از آن تجربه بسیار ناراحت و غمگین بود همچنین گفته میشود بعد از ازدواج فرگوسن با کتی که یک کاتولیک بود وی با باشگاه رنجرز درگیر شد اما بعدها فرگوسن در بیوگرافی خود آشکارا نوشته ست که رنجرز از مذهب همسر وی با اطلاع بود و دلیل رفتن او از آن باشگاه تنها به علت اشتباه گفته شده در فینال جام حذفی بود. ماه اکتبر بعدی تیم ناتینگهام فارست به فرگوسن پیشنهاد داد اما همسرش علاقه ای به زندگی در انگلیس نداشت و به همین علت او به تیم فالکریک پیوست او در آنجا مربی بازیکنان شد اما وقتی جان پرنتیس به عنوان مربی انتخاب شد او مسئولیتهای فرگوسن را گرفت فرگوسن نیز با عنوان درخواست برای انتقال از این تیم جواب وی را داد و به تیم آیر یونایتد پیوست جایی که دوران بازیگریش در سال 1974 و در 33 سالگی به پایان رسید.

    اوایل دوران مربیگری :


    ایست استیرلینگ شایر

    در ماه ژوئن سال 1974 فرگوسن به عنوان مربی تیم ایست استیرلینگ شایر در سن 33 سالگی انتخاب شد. این کار یک کار نیمه وقت بود که هفته ای 40 پوند به وی پرداخت میشد. و در آن زمان باشگاه یک دروازه بان ثابت نیز نداشت. او خیلی زود به عنوان یک آدم جدی و منضبط شناخته شد. بعدها فوروارد باشگاه "بابی مک کالی"گفت که تا به حال از هیچی نمی ترسیده اما در حقیقت از همان ابتدا متوجه شدم فرگوسن آدمی بسیار خشک و جدی و البته ترسناک است! بازیکنانش تصمیمات تاکنیکی وی را می ستودند و به همین ترتیب نتایج تیم به طور قابل توجهی پیشرفت میکرد.

    ماه اکتبر بعدی تیم سنت میران برای مربیگری دعوت کرد علیرغم آنکه آنها در لیگ پایینتر ایست استیرلینگ شایر بودند اما باشگاه بزرگتری محسوب میشدند و فرگوسن علیرغم اینکه احساس میکرد باید با ایست استیرلینگ شایر بماند اما با مشورت با جان استین به سنت میران رفت (و ما رو هم از شر تایپ کردن کلمه ایست استیرلینگ شایر راحت کرد!)

    سنت میران

    فرگوسن از سال 1975 تا 1978 مربی سنت میران بود او توانست با تغییر و تحولی چشمگیر از تیمی دسته دومی که تماشاگرانش به سختی بیش از 1000 نفر میشدند قهرمان دسته یک در سال 1977 بسازد. او استعدادهایی مثل بیلی استارک، تونی فیتز پتریک، الکس ریچاردسن، فرانک مک گاروی، بابی رید و پیتر ویرا را کشف کرد و این در حالی بود که یک فوتبال فوق تهاجمی را به نمایش می گذاشتند. میانگین سنی این تیم قهرمان در آن زمان تنها 19 سال بود و کاپیتان تیم تونی فیتز تنها 20 سال سن داشت.
    سنت میران تنها باشگاهی بود که فرگوسن را کنار گذاشت او این کار تیم را یک اشتباه می دانست اما دیگر فرصتی برای طرح اعتراض پیدا نکرد با استناد به مقاله بیلی آدامز در Sunday herald چاپ شده در 30 می 1999 موضوع رسمی بدین صورت بوده است که فرگوسن به دلایل مختلف کنار گذاشته شد از جمله پرداخت دستمزدهایی خارج از قوانین باشگاه و در نهایت تیم برآن شد که فرگوسن را کنار بگذارد.

    مربیگری در آبردین :

    فرگوسن در ماه ژوئن 1978 به عنوان مربی به آبردین پیوست او جایگزین بیلی مک نیل که تنها یک فصل در آنجا کار کرد شد علیرغم اینکه آبردین خود یکی از بزرگترین باشگاههای اسکاتلند بود اما از سال 1955 نتوانسته بود حتی یک بار قهرمان لیگ اسکاتلند شود. تیم بسیار عالی بازی میکرد و حتی از ماه دسامبر گذشته بدون شکست بود و فصل قبل توانسته بود به عنوان نایب قهرمانی دست پیدا کند فرگوسن حالا 4 سال مربی بود اما هنوز از خیلی از بازیکنان تیم سن بیشتری نداشت و گاهی با عدم احترام از سوی بعضی از بازیکنان سن بالای تیم از جمله "جوهارپر" روبرو میشد. فصل خیلی خوب پیش نرفت آبردین به نیمه نهایی جام حذفی اسکاتلند رسید اما شکست خورد و در لیگ نیز چهارم شد.
    دسامبر 1979 آنان بار دیگر در فینال جام حذفی شکست خوردند فرگوسن اعلام کرد در این شکست مقصر بوده و باید تغییراتی در تیم ایجاد میکرده.

    و سرانجام قهرمانی :

    آبردین فصل را بسیار ضعیف شروع کرد اما در سال جدید پیشرفت قابل ملاحظه ای کردند و در لیگ آن فصل با پیروزی ۵ بر صفر در روز آخر قهرمان شدند این اولین باز بعد از 15 سال بود که قهرمانی به سلتیک یا رنجرز نمیرسید. فرگوسن بعدها گفت: "این موفقیتی بود که ما را به یکدیگر بیشتر نزدیکتر کرد من سرانجام توانستم کاری کنم که بازیکنان به من اطمینان داشته باشند.
    با این حال او همچنان یک مربی با انضباط و جدی بود و بازیکنانش به وی لقب فرگی عصبانی داده بودند

    فرگوسن فصل آینده با آبردین حتی به موفقیت بزرگتری دست یافت(1982.83). آنان موفق به حضور در دیدارهای جام برندگان اروپا شدند و سرانجام توانستند با پیروزی ۲ بر ۱ مقابل رئال مادرید به قهرمانی برسند. بنابراین آبردین تبدیل به سومین تیم اسکاتلندی شد که توانسته بود به قهرمانی در یک رقابت اروپایی برسد. فرگوسن نیز معتقد بود که حالا او کاری بزرگ در زندگی اش انجام داده
    آبردین همچنین در لیگ نیز بسیار خوب ظاهر شد اما نتوانست به مقام قهرمانی دست پیدا کند ولی با پیروزی یک بر صفر مقابل رنجرز توانست جام اسکاتلند(جام حذفی) را فتح کنند اما فرگوسن از نوع بازی بازیکنانش در آن بازی راضی نبود.

    بعد از شروع فصل 1983.1984 آبردین پیشرفت بیشتری کرد و تیم قهرمان لیگ اسکاتلند شد و همچنین جام حذفی اسکاتلند را بالای سر برد او در سال 1984 جایزه obe را از طرف BBC دریافت کرد و به لیست افتخاراتش افزود.

    آن فصل او پیشنهادهای مربیگری از باشگاههایی مثل تاتنهام و آرسنال را دریافت کرد اما نپذیرفت.
    آبردین فصل 1984.85 نیز قهرمان لیگ شد اما در فصل 1985.86 فصل بدی را پشت سر گذاشت و در لیگ در جایگاه چهارم قرار گرفت اما موفق شد دو جام دیگر اسکاتلند را بالای سر ببرد(جام لیگ اسکاتلند و جام حذفی).

    بعد از مرگ جک استین فرگوسن همچنین سکان هدایت تیم ملی اسکاتلند را برای آمادگی در جام جهانی 1986 برای مدت کوتاهی در دست گرفت .در آن زمان اخبار مختلفی از گوشه و کنار شنیده می شد که فرگوسن جایگزین ران اتکینسون میشود وی بعد از شروع یک فصل خوب اکنون در وضع بدی به سر میبرد علیرغم اینکه فرگوسن تابستان را نیز با باشگاه ماند اما سرانجام بعد از برکناری اتکینسون توسط یونایتد در نوامبر 1986 به منچستر یونایتد پیوست

    فصل اول با یونایتد :


    فرگوسن در روز 6 نوامبر 1986 به عنوان مربی در اولدترافرد آغاز به کار کرد فرگوسن از اینکه بسیاری از بازیکنان از جمله نورمن وایت ساید و برایان رابسون خیلی زیاد از مشروبات الکلی استفاده میکردند بسیار نگران بود و از وضعیت بدنی آنها رنج میبرد اما او بسیار خوب نظم و انضباط را در بازیکنان تقویت کرد و در انتهای فصل به جایگاه یازدهم صعود کردند. مادرش در اواخر سال 1986 از سرطان ریه فوت کرد
    فرگوسن در فصل 1987.88 بازیکنان بزرگ زیادی از جمله استیو بروس، ویو اندرسون، برایان مک کلر و جیم لیتون را به باشگاه آورد و بازیکنان جدید به طرز چشمگیری در پیشرفت تیم تأثیر گذار بودند و با 9 امتیاز کمتر از لیورپول در جایگاه دوم قرار گرفتند.

    با بازگشت مارک هیوز به باشگاه انتظار میرفت یونایتد بهتر از گذشته ظاهر میشود اما فصل 1988.89 فصل بدی برای آنان بود در لیگ یازدهم شدند و در یک چهارم نهایی جام حذفی یک بر صفر در دیدار خانگی مغلوب نانینگهام فارست شدند

    اولین قهرمانی در انگلیس :

    در تابستان 89 یونایتد دو هافبک جدید خرید تا شانس موفقیتهایش را در فصل 1989.90 قدرت ببخشد"نیل واب" از نانینگهام فارست و"پل اینس" از وستهام یونایتد .مدافع وسط 24 ساله میدلزبرو گری پالیستر نیز با قراردادی به مبلغ 2.3 میلیون پوند به منچستر یونایتد پیوست در اولین دیدار فصل 1989.90 یونایتد توانست مدافع عنوان قهرمانی یعنی آرسنال را ۴ بر ۱ شکست دهد اما در ماه سپتامبر یونایتد شکستی سخت و تلخ ۵ بر ۱ در یک دیدار خانگی مقابل منچستر سیتی را تجربه کرد وضعیت در باقیمانده سال 1989 بهتر نشد و بسیاری از خبرنگاران و روزنامه نگران خواستار برکناری فرگی شدند. یونایتد 6 شکست و 2 تساوی را در 8 دیدار تجربه کرد و فرگوسن بعدهای از دسامبر 1989 به عنوان "تاریکترین دورانی که تحمل کرده است" یاد کرد.
    در ژانویه 1990 در دور سوم جام حذفی مقابل ناتینگهام فارست قرار گرفت فارست آن زمان یکی از قویترین تیمهای انگلستان بود و همه بر این باور بودند که یونایتد در آن دیدار مغلوب و فرگوسن برکنار می شود اما منچستر در این دیدار با یک گل پیروز و به فینال رسید از این پیروزی در جام حذفی به عنوان دیداری که موقعیت شغلی فرگوسن را در اولدترافورد نجات داد یاد میشود.

    به عنوان قهرمان جام حذفی یونایتد به عنوان نماینده انگلستان راهی جام برندگان اروپا شد با این حال در لیگ سیزدهم شدند!

    موفقیت در اروپا اما ناکامی در لیگ :

    علیرغم اینکه یونایتد در دیدارهای فصل 1990.91 پیشرفت چشمگیری داشت اما هنوز وضعیتی ثابت نداشت و در جایگاه ششم قرار گرفت آنان به فینال جام اتحادیه رسیدند اما یک بر صفر مغلوب شفیلد ونزدی شدند که مربیگری اش را ران اتکینسون بر عهده داشت که مربی سابق یونایتد بود. آنان همچنین به فینال جام برندگان اروپا رسیدند و در فینال قهرمان لیگ اسپانیا یعنی بارسلونا را شکست دادند. بعد از بازی فرگوسن در مصاحبه ای اعلام کرد منچستر یونایتد فصل آینده قهرمان لیگ برتر خواهد شد این یک پیشگویی شجاعانه بود با در نظر گرفتن این موضوع که باشگاه از سال 1967 به عنوان قهرمانی دست نیافته بود.

    فصل 1991.92 با پیش بینی های فرگوسن جلو نرفت آنان در لیگ قهرمان نشدند و قهرمانی را در هفته آخر به لیدز یونایتد واگذار کردند این در حالی بود که منچستر یونایتد بیشتر فصل را صدرشنین بود.

    فصل ۹۳ - ۱۹۹۲ و سرانجام قهرمانی :

    بعد از یک شروع ضعیف در ابتدای فصل (آنان در نوامبر بین 22 تیم دهم بودند) این طور به نظر می رسید که یونایتد بار دیگر قهرمانی را از دست دهد اما فرگوسن به لیدز یونایتد 1.2 میلیون پوند پرداخت کرد تا مهاجم فرانسویشان "اریک کانتونا" را در اختیار بگیرد کانتونا با مارک هیور زوج خوب و قدرتمندی تشکیل دادند و با صدر نشین جدول شدند و به انتظار 26 ساله یونایتد پایان دادند.

    فرگوسن توسط انجمن مربیان لیگ به عنوان مربی برتر سال برگزیده شد

    1993.94 کسب دو عنوان قهرمانی

    فرگوسن ،روی کین هافبک 22 ساله ناتینگهام فارست را به لیست خرید اضافه کرد او با 3.75 میلیون پوند در انگلیس به عنوان جایگزینی برای برایان رابسون که دیگر به بازنشستگی اش نزدیک میشد قرار گرفت.
    یونایتد این فصل از ابتدا تا انتها صدر نشین بود کانتونا با 25 گل در تمام دیدارها علیرغم اخراجش در دو دیدار به عنوان آقای گل شناخته شد. یونایتد همچنین به فینال جام اتحادیه رسید اما 3.1 مغلوب استون ویلا به مربیگری ران اتکینسون شد. در فینال جام حذفی منچستر به پیروزی ۴ بر ۰ مقابل چلسی رسید.
    فرگوسن تنها یک خرید فصل انجام داد آنهم خرید دیوید می به مبلغ 1.2 میلیون پوند از بلکبرن بود.

    1994.95 فصلی بدون افتخار :

    برای فرگوسن این فصل، فصلی بسیار دشوار بود. کانتونا به یکی از تماشاگران تیم کریستال پالاس در یک دیدار توهین کرد و به نظر میرسید برای همیشه از فوتبال انگلیس اخراج شود. هشت ماه محرومیت باعث شد تا کانتونا 4 ماه آخر فصل را از دست بدهد.

    او همچنین به 14 روز حبس محکوم شد اما با اعتراض تجدید نظر شد و به 120 ساعت کار خیریه تقلیل یافت.

    در طرف دیگر یونایتد با جذب مهاجم نیوکاسل اندی کول با مبلغ 7 میلیون پوند رکوردی دیگر ثبت کرد و این بازیکن را با کیت گیلسپی تعویض کرد.

    با این حال قهرمانی با کسب نتیجه مساوی ۱ بر ۱ مقابل وستهام در آخرین روز فصل از دست یونایتد رفت و این درحالی بود که یک برد می توانست قهرمانی را برای آنها به ارمغان بیاورد. یونایتد همچنین در فینال جام حذفی با یک گل مغلوب اورتون شد.

    1995.96 کسب دو قهرمانی دیگر :

    فرگوسن در تابستان 95 شدیدا هدف آماج انتقادات قرار گرفت زمانیکه سه نفر از بازیکنان یونایتد اجازه رفتن داده شد اما اقدامی برای خرید جایگزین انجام نگرفت. کاملا واضح بود که فرگوسن قصد دارد از تعداد بیشمار بازیکنان جوان یونایتد که همگی در آمادگی به سر میبردند استفاده کند این بازیکنان جوان عبارت بودند از گری نویل، فیل نویل، دیوید بکهام، پل اسکولز و نیکی بات که همگی شان آینده درخشانی در انتظار داشتند

    وقتی یونایتد در اولین دیدار لیگ با نتیجه ۳ بر ۱ مغلوب استون ویلا شد رسانه ها شروع به انتقاد از فرگوسن کردند آنان معتقد بودند که تیم یونایتد حاوی بازیکنان جوان و بی تجربه است کارشناس تلویزیونی "آلن هنسن"در یک برنامه تلویزیونی گفت : شما با بچه نمی توانید قهرمان شوید. با این حال بازیکنان جوان بسیار خوب ظاهر شدند و در 5 دیدار بعدی پیروز شدند.

    بازگشت کانتونا از محرومیت کمک شایانی بود اما آنان 14 امتیاز از نیوکاسل عقب بودند.با این حال یک سری نتایج خوب در اوایل سال 1996این فاصله را به حداقل رساند. و در اوایل ماه مارس یونایتد صدرنشین شد موفقیت یونایتد در رسیدن به قهرمانی فصل در روز آخر قطعی شد .آنان همچنین در فینال جام حذفی با تک گل کانتونا موفق به شکست لیورپول شدند.

    1996.97 یک قهرمانی دیگر :


    در این سال فرگوسن به چهارمین قهرمانی منچستر در پنج سال اخیر دست یافت اما آنان رکورد 40 ساله شکست ناپذیری در خانه در اروپا را مقابل تیم ترکیه ای فنر باغچه از دست دادند اما آنان به نیمه نهایی لیگ قهرمانان رسیدند ولی مغلوب دورتموند آلمان شدند.

    در انتهای فصل کانتونا در نهایت شگفتی بازنشستگی خود را اعلام کرد

    1997.98 بدون هیچ موفقیتی :

    فرگوسن دو خرید جدید دیگر را برای تقویت تیمش انجام داد تدی شرینگام و هنینگ برگ با این حال فصل بدون عنوان قهرمانی به پایان رسید در حالی که آرسنال با مربیگری، مربی فرانسوی آرسن ونگر به قهرمانی در لیگ برتر دست پیدا کرد کسی که رقابتی طولانی با فرگوسن آغاز کرده بود

    1998.99 سه قهرمانی :

    فصل 1998.99 فصل قهرمانی منچستر در لیگ برتر، جام حذفی و لیگ قهرمانان بود .در نیمه نهایی لیگ قهرمانان در دیدار مقابل یونتوس، یونایتد دو گل دریافت کرد اما با هنرنمایی روی کین که دیدار فینال را به دلیل محرومیت از دست می داد یونایتد یونتوس را ۳ بر ۲ در تورین شکست داد. در نیمه نهایی جام حذفی منچستر مقابل آرسنال قرار گرفت زمانیکه روی کین از بازی اخراج شد به نظر می رسید منچستر شکست را تجربه کند چرا که ارسنال یک پنالتی در آخرین لحظات از یونایتد گرفت.

    پیتر اشمایکل پنالتی را گرفت و در وقت اضافه رایان گیگز یک گل پیروزی به یادماندنی به ثمر رساند در فینال نیز نیوکاسل را با نتیجه ۲ بر صفر با گلهای تدی شرینگهام و پل اسکولز شکست دادند. در فینال لیگ قهرمانان هم در حالی که تا آخرین دقایق بازی را ۱ بر صفر به بایرن مونیخ واگذار کرده بودند با تعویض های طلایی فرگوسن ۲ گل را در دقایق پایانی به ثمر رساندند تا قهرمان اروپا گردند.

    در 12 ژوئن 1999 الکس فرگوسن به پاس زحماتش عنوان SIR را دریافت کرد و تبدیل شد به
    سر الکس فرگوسن.

    1999.2000 ششمین عنوان قهرمانی

    منچستر یونایتد فصل 1999.2000 را با تنها سه شکست قهرمان شد آنها همچنین در جام بین قاره ای به عنوان قهرمانی رسیدند. در آوریل سال 2000 منچستر با خرید مهاجم هلندی رودفن نیستلروی از آیندهون با رکورد قابل توجه 18000000 پوند موافقت کرد. اما این انتقال با تاخیر مواجه شد چرا که نیستلروی در آزمایشات پزشکی رد شد و برگشت تا قوای بدنی اش را بازیابد.

    2000.01 هفتمین قهرمانی :

    دروازه بان 29 ساله فرانسوی فابین بارتز با 7 میلیون پوند از موناکو خریداری شد تا عنوان گرانترین دروازه بان انگلیس را کسب کند .در این فصل منچستر موفق شد بار دیگر به عنوان قهرمانی لیگ برتر انگلیس دست یابد. در لیگ قهرمانان هم مغلوب بایرن مونیخ شدند منچستر بار دیگر رکورد خریدهای لیگ برتر را شکست و این بار برای خرید هافبک تهاجمی آرژانتینی "خوان سباستین ورون" 28 میلیون پوند پرداخت کرد

    2001.02 فصلی بدون افتخار :

    در ابتدای فصل فرگوسن اعلام کرد در پایان این فصل بازنشسته میشود! و همین مسئله باعث افت شدید منچستر شد در 8 دسامبر 2001 منچستر با 11 امتیاز فاصله با صدرنشین لیورپول در جایگاه نهم قرار داشت.اما بین اواسط دسامبر تا اواخر ژانويه هشت پیروزی متوالی منچستر باعث صعود این تیم به صدر جدول شد فرگوسن نیز در فوریه 2002 موافقت کرد که قراردادش را تا سه سال دیگر تمدید کند اما در نهایت در لیگ سوم شدند.

    آنان در نیمه نهایی لیگ قهرمانان مغلوب لورکوزن شدند این در حالی بود که رقیب فرگوسن یعنی آرسن ونگر با پیروزی یک بر صفر مقابل منچستر در اولدترافورد به قهرمانی لیگ برتر رسید

    2002.03 و هشتمین قهرمانی در لیگ برتر :

    بار دیگر یونایتد رکورد نقل و انتقالات انگلیس را با پرداخت 30 میلیون پوند برای جذب مدافع وسط 24 ساله "ریو فردیناند" از لیدز شکستند منچستر در این سال بار دیگر به عنوان قهرمانی لیگ برتر رسید آنان هشت امتیاز از آرسنال کمتر بودند اما یک پیشرفت فوق العاده برای یونایتد جام قهرمانی را در دستان منچستری ها قرار داد. فرگوسن از این فصل به عنوان بهترین فصل یاد میکند.

    2003.04 فقط جام حذفی :

    منچستر یونایتد در شروع فصل دو ستاره خود یعنی دیوید بکهام و خوان سباستین ورون را از دست داد. در انتهای فصل 2003.04 منچستر برای یازدهمین بار به عنوان قهرمانی در جام حذفی رسید اما فصلی ناراحت کننده بود چرا که یونایتد در لیگ سوم شد و به دست پورتو از لیگ قهرمانان حذف شد فردیناند به دلیل عدم شرکت در تست دوپینگ ۸ ماه محروم شد و 4 ماه پایانی فصل را از دست داد. خریدهای تازه مثل اریک جمباجمبا و خوزه کلبرسون چندان رضایت بخش نبود اما در نهایت یک خرید چشمگیر انجام شد خرید بازیکن 1۸ ساله پرتغالی کریستیانو رونالدو که ارزشش بعدها مشخص شد.

    200405 فصلی بدون هیچ افتخاری :

    در ابتدای فصل وین رونی و گابریل هاینزه به یونایتد پیوستند ولی در نهایت برای سومین بار در چهار فصل سوم شدند .در جام حذفی نیز در ضربات پنالتی مغلوب آرسنال شدند.

    2005.06 قهرمانی در جام اتحادیه ناکامی در لیگ قهرمانان :

    وقتی مک نایر و شریک تجاری اش مک منوس موافقت خود را برای فروش سهام خود به تاجر بزرگ آمریکایی مالکوم گلیزر اعلام کردند راه را برای گلیزر برای در اختیار گرفتن تمام باشگاه هموار کردند.
    این مسئله خشم هواداران را بر انگیخت

    با این حال منچستر اقدام به خرید ادوین فن درسار از فولهام و پارک جی سونگ از آیندهون کرد.
    منچستر در این سال در لیگ به عنوان نایب قهرمانی رسید در حالی که چلسی با برد ۳ بر صفر مقابل منچستر به قهرمانی رسید.
    قهرمانی در جام اتحادیه تا حدودی دردها را التیام بخشید.این سال نیستلروی نیز باشگاه را ترک کرد و به رئال مادرید پیوست

    2006.07 نهمین عنوان قهرمانی در بیستمین فصل حضور فرگوسن در منچستر

    پاتریس اورا و ویدیچ با تشکیل خط دفاعی قدرتمند در کنار ریو فردیناند و گری نویل درخشیدند فرگوسن بیستمین سال حضور در منچستر را در 6 نوامبر جشن گرفت و موفق به قهرمانی در لیگ برتر شدند. تبریکهایی متعدد از بازیکنان فرگوسن هم در حال هم در گذشته همچنین از سوی رقیب قدیمی آرسن ونگر به سوی او سرازیر شد.

    23 دسامبر 2006 کریستیانو رونالدو در دیداری مقابل آستون ویلا دو هزارمین گل تاریخ باشگاه را زیر نظر فرگوسن به ثمر رساند.در فینال جام حذفی با گل دیدیه دروگبا منچستر، مغلوب چلسی شد و قهرمانی جام حذفی را به ابی پوشان واگذار کرد.

    2007.08 دهمین قهرمانی لیگ برتر و فتح لیگ قهرمانان

    منچستر سرانجام موفق شد هارگریوز را از بایرن مونیخ خریداری کند آنان همچین بازیکن جوان پرتغالی نانی و بازیکن تاثیر گذار برزیلی اندرسون را خریدند آخرین خرید تابستانی آنان هم خرید کارلوس توز آرژانتینی از وستهام بود

    منچستر این سال را با دو امتیاز در سه بازی شروع کرد با این حال یونایتد خود را پیدا کرد و رقابتی سخت با ارسنال و چلسی برای کسب عنوان قهرمانی آغاز کرد.
    در هشت مارس یونایتد در نیمه نهایی جام حذفی توسط پورتموث از این رقابتها حذف شد. اما منچستر توانست در رقابتی فشرده با 2 امتیاز اختلاف نسبت به چلسی و 4 امتیاز اختلاف نسبت به ارسنال دهمین قهرمانی در لیگ برتر انگلیس را به افتخاراتش بیفزاید. منچستر همچنین در فینال لیگ قهرمانان موفق شد در ضربات پنالتی چلسی را شکست دهد و برای دومین بار در دوران مربیگری فرگوسن و در مجموع برای سومین بار در تاریخ باشگاه قهرمانی اروپا را تجربه کند.

    ۰۹ - ۲۰۰۸ و قهرمانی جام باشگاه های جهان

    علی رغم شروع نه چندان خوب یونایتد در ابتدای فصل که باعث شد در کورس قهرمانی از لیورپول و چلسی عقب بیافتند آنها در ادامه فصل موفق شدند با کسب پیروزی های پیاپی موفق شدند به صدر جدول لیگ برتر برسند و در نهایت با اختلاف ۴ امتیازی بالاتر از لیورپول عنوان قهرمانی لیگ برتر را کسب کردند. فرگوسن و شاگردانش همچنین در آخرین روزهای سال ۲۰۰۸ موفق شدند قهرمانی جام باشگاه های جهان را هم به ویترین افتخارات خود اضافه کنند. همچنین کریستیانو رونالدو که عمده پیشرفتش در فوتبال جهان را مدیون فرگوسن بود بخاطر درخشش و نقشش در قهرمانی های یونایتد عنوان مرد سال فوتبال جهان در سال ۲۰۰۸ را از آن خود کرد. منچستر اما با شکست در نیمه نهایی مقابل اورتون از جام حذفی کنار رفت و در فینال لیگ قهرمانان ۲ بر صفر مغلوب بارسلونا شد.

    __________________
    آزادی جزتو چیزی مقدس نیست به تو رسیدن هم کار هرکس نیست


    پست های تکراری و بحث بر انگیز (جنجالی )بدون اطلاع به کاربر بعد از 24 ساعت پاک خواهند شد

  2. #2
    دوست آشنا
    رشته تحصیلی
    لیسانس شیمی گرایش پتروشیمی
    نوشته ها
    885
    ارسال تشکر
    305
    دریافت تشکر: 632
    قدرت امتیاز دهی
    37
    Array

    پیش فرض پاسخ : زندگی نامه سر الکس فرگوسن



    سرالکس فرگوسن از زاویه‏ای متفاوت


    به هر بهانه ای قبل از يک فينال بزرگ زندگي شخصي خود را به ياد مي آورد و حتي به عنوان يک آدم پيشرو هم نمي تواند برکنار از نوستالژي گذشته باشد.

    سرالکساندر چاپمن فرگوسن لايق همه چيزهايي بوده که به دست آورده است. او در يک دهکده کوچک، زير نور آفتاب زودگذر تابيده شده بر بدنه کشتي ها، روياپردازي مي کرد. شما بايد خيلي خوب بدانيد فرزند جاه طلب يک خانواده متوسط به دليل کيفيت زندگي و ايده هاي شخصي حاضر است براي رسيدن به مقصد دنيايي را به آتش بکشد. فرگي دنيا را آتش نزد اما سال ها بعد از تولد، جرقه ای در دل فوتبال زد که تا سال هاي سال تمام آتش ها مي توانند از اين نور الهام بگيرند. شهرت منفي او به عنوان «مو خشک کن» (کنايه از حرارتش هنگام صحبت با بازيکنان) مانع نااميدي مردم از درک زبان قلب او نشده است. وقتي از قلب صحبت مي کنيم، اولين اظهارات فرگوسن در يک مصاحبه رو در رو را به ياد مي آوريم؛ «شهر من سه اسکله داشت. نمي دانم. شايد افزايش جمعيت منطقه ناشي از عواقب جنگ در ساير نقاط بود. به تخمين اکنون 200 هزار نفر در گووان ساکن هستند، حال آنکه قبل از جنگ شهر تنها 147 هزار سکنه داشت. البته تنها جاذبه گووان در اسکله هايش خلاصه نمي شود. وقتي به دليل ساخت يک ايستگاه کشتي «هلن استريت» ويران شد، بخشي از جاذبه هايمان از بين رفت.» گفتن از گذشته هر آدمي را احساساتي مي کند و فرگوسن هم از اين قاعده مستثني نيست؛ به خصوص اگر ساليان سپري شده زجر و اندوه را به ياد شما بياورد. فرگوسن احتمالاً حق داشت در خانه پدري شب را به صبح برساند اما واقعاً حتي در اين حد هم شرايط براي زندگي او مهيا نبود. مصائب فرگي را بخوانيد؛ «کارگران نيمه شب خواب را بر ما حرام مي کردند. در يک سوئيت اقامت داشتم و واقعاً به دنبال جايي بي سر و صدا مي گشتم. نمي توانيد تصور کنيد چگونه شب را به صبح مي رساندم. گاهي اوقات مايليد زندگي شخصي خود را حفظ کنيد اما من راز مگويي ندارم. شما حتي اگر يک زندگي متوسط رو به پايين داشته باشيد باز هم مدرسه مي رويد و عموماً پاکيزه در خيابان تردد مي کنيد اما...»

    خانه ما حمام نداشت


    فرگوسن به حقيقتي تکان دهنده اشاره مي کند و ادامه مي دهد؛ «محروميت هاي خاص يک خانواده فقير اسکاتلندي را داشتيم. در همسايگي ما يک خانواده با 18بچه زندگي مي کردند. يک بار وقتي يکي از فرزندان آن خانواده از جنگ بازگشت، تصور کردم کنگره ملي بريتانيا در حال برگزاري است. کوچه ما بن بست نبود اما به دليل ابعاد کوچکش مي توانست همه دوستي ها را در يک وجب جا بدهد، پس طبيعي بود بيشتر اوقات دايي، عمه، عمو و ساير خويشاوندان نزد ما بيايند و در آن کوچه تنگ نمک گير شوند.» فرگي را يکي از جاه طلب ترين مربيان تاريخ فوتبال مي دانند و شايد او اين صفت را از دوران کودکي به يادگار نگه داشته است. به زعم فرگوسن در گووان فوتبال و جنگ اولويت مباحث خانوادگي بود. گرماي تراوش شده از دهان مردم به حرارت ناشي از نزديک بودن آنها پهلو مي زند. او ادامه داد؛ «ما در گذشته نام تک تک همسايه ها را مي دانستيم اما اکنون شخصاً نيمي از اطرافيانم را نمي شناسم.» پرافتخارترين مربي بريتانيايي تاريخ فوتبال آن شب ها را ارج نهاد اما از خودسازي غافل نماند و زماني را به خود اختصاص داد. انزواي ساختگي، کنار کشيدن از تنفس در يک فضاي معمولي را در پي داشت و دل کندن از ضروريات محيط کوچک گووان اجازه داد سرالکس روز به روز بزرگ تر شود. اسطوره راهي متفاوت را برگزيد.

    پدر و مادرم کارگر بودند

    فرگوسن به خاطر پدر و مادر کارگرش طرفدار اين حزب ماند اما هرگز در کارهاي سياسي دخالت نکرد؛«يک بار هنگامي که 25 يا 26ساله بودم مادرم از من پرسيد آيا راي مي دهي و من احمقانه جواب دادم نمي دانم چگونه راي بدهم. مادرم گفت؛ مي خواهي بگويي کانديداي خاصي را تاييد نمي کني؟ پاسخي نداشتم و در ادامه فقط داد و فريادهاي او مبني بر رفتن به مدرسه را شنيدم.» فرگوسن اين را گفت و ادامه داد؛ «تاثيرگذارترين فرد زندگي ام پرسيد چگونه مي توانم جواب پدرم را بدهم. فروشندگي در مغازه اولين شغلي بود که تجربه کردم آن هم در 21سالگي. اين کار ارثيه مادرم تلقي مي شد. محال بود روزي به فروشگاه ما برويد و اثري از فروشنده دوست داشتني نبينيد. آن دوران هميشه آماده تصميم گيري بودم. خب، به عنوان فروشنده يک مغازه بزرگ به راضي کردن زيردستانم احتياج داشتم. تاسي از مرامنامه کمونيست ها، سلامت اقتصادي گووان را به خطر انداخت. چپگرايان کار را مقدم بر نيازهاي شخصي مي دانستند و مي گفتند اول کارت را تمام کن و سپس چشم هايت را به اطراف بچرخان.» شرايط نامساعد اقتصادي برپايي يک نظام جديد پولي را ضروري جلوه مي داد. فرگوسن پلاکارد به دست نگرفت اما به بهانه برخوردار شدن از يک زندگي مفرح پيشنهاد يک کارخانه امريکايي را پذيرفت.

    ازدواج آسان تر بود

    دشواري هاي اقتصادي سطح توقعات را پايين مي آورد و به قول فرگوسن ازدواج حد، مرز و سني نمي شناخت. يک پيرمرد با دختر جواني پيمان زندگي مشترک مي بست و بيوه زنان، پسرهاي جوان خوش تيپ را در دام مي انداختند. پيامد چنين ازدواج هايي، يک زندگي سنتي مبتني بر آماده شدن شام شوهر در ساعت هشت شب و گذران روزگار با درآمد يک نفر بود. فرگوسن از يکنواختي سبک زندگي گوواني ها اعتماد به نفس ايجاد تغيير را آموخت؛ «در جواني اندکي نازک نارنجي بودم اما کم کم ياد گرفتم قوي باشم. هميشه مشغول مقايسه بوده ام و هرگز ترک عادت نکرده ام. نه، هرگز اين شيوه را تغيير نمي دهم.» شايد غريزه و روحيات خاص مردان گلاسکو نيز مسير شخصيتي فرگوسن را جهت دار کرد. او گفت؛ «وقتي با خارجي ها بازي مي کردم، با غرور فراوان محل زندگي ام را به رخ آنها مي کشيدم و فرياد مي زدم...»

    من، فرگوسن از گووان

    فرگي خود را گوواني مي دانست و نزديک بود پاسخ مثبت يک دوست او را براي هميشه در منطقه محل تولدش نگه دارد. ماجرا را بخوانيد؛ «قرار شد در اسکله مشغول به کار شوم. مربي پدرم اصلي ترين مشوق من نام داشت و مدام مي گفت هي پسر بيا اينجا.» فرگوسن عاقبت در اسکله معروف نشد اما اسکله، شهر و کشور با نام او به شهرتي عجيب رسيدند، همان طور که قبلاً در روزهاي اوج جک استين، باب پيسلي و بيلي شانکلي پرآوازه شده بودند. ظاهراً مدت ها قبل از ساخته شدن «ارتباط فرانسوي» جمله «ارتباط اسکاتلندي» ورد زبان ها شد. فرگوسن نقش ارتباط و تقدير را تنگاتنگ مي پندارد؛ «مربيان بزرگ بريتانيا چون زنجيري به هم متصل بودند. يکي بدون ديگري به توفيقي دست نمي يافت. تقدير بازبي را به منچستريونايتد برد، شانکلي را در آغوش ليورپول جاي داد و استين را در لباس مربيگري سلتيک جاودانه کرد.»

    ... و او هم جاودانه شد

    فرگوسن هم از جايي شروع کرد. او در کوئينز پارک رنجرز، سنت جانسون، دانفر ملاين و اير يونايتد ميانگين يک گل در هر دو بازي را به ثبت رساند و به عنوان مربي، استرلينگ شاير، سنت ميرن، آبردين و منچستريونايتد را تجربه کرد. اين همه تغيير و تحول سرنوشت مردي بود که به قول خودش بچه کوچه تلقي مي شد. گووان به دليل مختصات خاص جغرافيايي نمي توانست خواسته هاي يک پسر بازيگوش را برآورده سازد. فرگوسن عادت داشت از ديوارهاي ورزشگاه ايبراکس بالا برود تا بلکه لحظه يي افتخار تماشاي بازي رنجرز محبوبش را به دست آورد اما در گووان «مارمولک بازي» مساوي با مرگ بود. سرالکس با يادآوري آن دوران گفت؛ «وقتي کودک هستيد، ترسي به دل راه نمي دهيد. اکنون در هتل محل اقامتم هم سايه ترس را مي بينم. اما در نوجواني چنين شرايطي نداشتم.»

    فرگوسن دروغ مي گويد

    نه، او دروغ مي گويد چون در 67سالگي هراسي به دل راه نمي دهد. جدايي رونالدو و ته‏وز حداقل براي فرگي ناراحت کننده نيست چون او قبلاً بارها سوپراستار را از دست داد و در عوض گنج هاي قيمتي به چنگ آورد. سلطان اولدترافورد صحبت هاي خود را اين گونه پايان داد؛ «گاهي از بازيکنان مي پرسم سخت ترين کار در زندگي چيست؟ جواب را مي دانم؛ کار سخت. به آنها مي گويم مرا ببينيد. آيا تغيير کرده ام؟ نسبت به 10 سال پيش، آن زمان که بچه بوديد گرسنه تر هستم. وقتي مردم مي گويند مي خواهند در 55 يا 60سالگي بازنشسته شوند، از خنده روده بر مي شوم. دوست ندارم در خانه بنشينم، روزنامه هاي زرد را ورق بزنم و از همسرم بپرسم عزيزم کاري نداري؟ سحرخيزي عادت دلپذير زندگي من است. سعي مي کنم بازيکنانم را مشتاق نگه دارم. فکر مي کنيد گفتن جمله «او سختکوش است» آسان است؟ نه، بايد بهاي لازم را بپردازيد و با من باشيد تا بدانيد چه زجر شيريني را تحمل مي کنم.» فرگوسن اين گونه فرگوسن شد و فرگوسن باقي خواهد ماند؛ اسطوره مربيگري تمام دوران ها.
    آزادی جزتو چیزی مقدس نیست به تو رسیدن هم کار هرکس نیست


    پست های تکراری و بحث بر انگیز (جنجالی )بدون اطلاع به کاربر بعد از 24 ساعت پاک خواهند شد

  3. #3
    دوست آشنا
    رشته تحصیلی
    لیسانس شیمی گرایش پتروشیمی
    نوشته ها
    885
    ارسال تشکر
    305
    دریافت تشکر: 632
    قدرت امتیاز دهی
    37
    Array

    پیش فرض پاسخ : زندگی نامه سر الکس فرگوسن

    نگاهی گذرا بر عملكرد فرگوسن در يونايتد

    سرآلكس فرگوسن در 31 دسامبر سال 1941 متولد شد. وي را به عنوان رهبر بلا منازع فوتبال انگلستان ياد مي كنند. در مطلب زير گوشه هايي از زندگي وي را مرور مي كنيم.
    103 سال پيش باشگاه منچستر يونايتد را به نام نيوتن هيت مي دانستند. لوئيس روكا ، يكي از سهامداران بزرگ منچستر پس از چندي پيشنهاد مي كند تا نام باشگاه به منچستر سانترال تبديل شود و سپس منچستر سلتيك را برگزيدند تا اينكه در نهايت در سال 1878 نام منچستر يونايتد بر اين باشگاه به ثبت رسيد.
    او قبل از عزيمت به منچستر يونايتد ، هدايت مستقيم و غيره مستقيم تيمهايي مثل كوبين اس. تي. جان استون، دانفرم لاين، گلاسكو رنجرز، فالكرك و ايريونايتد را به عهده داشته است و البته به عنوان كمك مربي در تيم استرلينگ شاير شرقي، اس . تي ميرن آبردين ( همه از اسكاتلند) نيز فعاليت داشته است. روزي كه فرگوسن به اولدترافورد آمد، مصادف شده بود با يك بحران جدي در باشگاه منچستر يونايتد. آنها از 13 بازي فصل، تنها 3 بازي را برده بودند. در همان سال منچستر توسط ساوتهمپتون و با نتيجه 4 بر يك از جام ليتل وود نيز كنار رفته بود. او به محض ورودش روش هاي متوقف كننده اين شكست ها را فوراً گسترش داد. تاكتيك و نوع حملات منچستر يونايتد در عرض چند ماه كاملاً عوض مي شوند. فرگوسن آن فصل را بدون خريد حتي يك بازيكن جديد به خوبي به پايان رساند و كسب مقام يازدهم جدول براي اين تيمي كه در آستانه از هم گسيختگي بود كار دشواري به نظر مي رسيد. اكنون پيرمرد مجرب انگليس وقتي به سال هاي دور آشنايي با منچستر يونايتد فكرمي كند ، متوجه مي شود كه موفقيت در آن روزها چيزي شبيه به معجزه بوده است.
    فرگوسن در ششم ماه نوامبر سال 1986 ، " ران اتكينسون " را به عنوان مربي فني تيم معرفي مي كند.البته ضعف هاي فيزيكي بازيكنان در آن زمان چيزي نيست كه بتوان انكار كرد و شايد سرآلكس هنوز هم با آن نقطه ضعف هاي تاريخي دست به گريبان است. نقطه ضعف هايي كه ليگ انگلستان هرگز طاقت تحمل آنها را ندارد ومنچسترسال هاي دور، هميشه از اين ضعف قدرت بدني و توجه زياد به تاكتيك تيمي ضرر كرده است. سرآلكس فرگوسن در اولين فصل مربيگري جدي و رسمي خود با عقد 3 قرار داد به ياد ماندني منچستر را به يك تيم قدرتمند تبديل كرد. استيو بروث، بريان مك كلايو و ويد آندرسون، به منچستر يونايتد ملحق شدند. در فصل 89/1988 ، مقام يازدهمي و در فصل 90/89 كسب رتبه سيزدهمي ، بالاترين بهانه منچستر براي آغاز يك تحول بزرگ بود. كم كم مديران ارشد باشگاه به اين فكر افتادند كه سرآلكس فرگوسن را نه به عنوان يك طراح و برنامه ريز و مدير فني، بلكه رسماً به عنوان مربي ارشد باشگاه منچستر يونايتد برگزينند. آنها در مصاحبه ها اعلام مي كنند كه از توانايي او در هدايت تيم مطمئن هستند. يونايتد همچنان فوتبال را در سايه بدشانسي و شكست دنبال مي كند. طرفداران منچستر يونايتد ، كم كم به تباني و مسائل پشت ******** باشگاه شك مي كنند. خرج زيادي صورت مي گيرد و نتيجه اي در برندارد. اين مسأله براي انگليسي ها باور كردني نيست. درهمان سال فرگوسن در يك مصاحبه مطبوعاتي ساده ، از تلاش هاي مديران باشگاه تمجيد مي كند و به دفاع از آنها عليه شايعات فساد مالي مي پردازد. تا اينكه 17 مي سال 1990 سرآغاز دوره شكوهمند پيروزي هاي منچستر يونايتد مي گردد.آنها كريستال پالاس را با نتيجه يك بر صفر در هم مي كوبند و فاتح جام اتحاديه مي شوند. حالا ديگر طرفداران سراسر خشن منچستري ، دليلي براي شادي دارند. كم كم نام آلكس بر روي پلاكاردهاي طرفداران ديده مي شود. او اكنون فرصت خوبي براي خودنمايي و كسب شهرت دارد. يونايتدي ها اثبات كردند كه توانايي قهرماني را دارند و به اذعان بازيكنان مطرح آن وقت، همه چيز را مديون تلاش هاي فرگوسن بودند. در سال 1991 ، منچستر يونايتد فيناليست جام باشگاه هاي اروپا مي گردد. آنها در فينال ، بارسلونا را با نتيجه 2 بر يك پشت سر مي گذارند و بار ديگر قطعه اي ديگر از نوار پيروزي هاي انگليس و شياطين سرخ را رقم مي خورد. به هر حال ، طرفداران هنوز راضي به نظر نمي رسند . آنها موفقيت بزرگتر وحساستري را انتظار دارند، قهرماني ليگ انگلستان، آرزوي ديرينه هواداران منچستر يونايتد بود. در فصل 92-1991 ، منچستر يونايتد به قهرماني ليگ انگلستان خيلي نزديك شد.

    اما ليدز يونايتد ، جلوي اين شادي زودرس را گرفت . اختلاف امتياز آنها با منچستر يونايتد بسيار ناچيز بود. آنها در يك فينال ديگر با نتيجه يك بر صفر مغلوب ناتينگهام فارست مي شوند و در جام باشگاه هاي اروپا، ستاره سرخ بلگراد، شياطين سرخ را در مقابل ميليونها چشم شيفته فوتبال ، شرمزده مي كند. در فصل 93-1992 ، تيم سرآلكس فرگوسن پروازي پر انرژي به سوي موفقيت مي كند ، آنها قهرمان انگلستان مي شوند. منچستر يونايتد 21 سال در انتظار چنين روزي بود و تنها 6 سال بعد منچستر با اقتدار تمام ، هم ليگ انگلستان و هم اف. اي كاپ را تصاحب مي كند. آنها يك سال بعد از آن ، خيلي به فينال نزديك شدند. اما اين استون ويلا بود كه در فينال، يونايتد را با نتيجه 3 بر يك در هم كوبيد.قهرماني سال 1993 ليگ برتر انگلستان ، بدين معنا بود كه فرگوسن اولين مربي موفق منچستر است و با توجه به قدرت بي نظيرش در هدايت تيم ، بايد همچنان باقي بماند. از طرفي او دومين مربي جهان پس از يوهان كرايف است كه توانسته مثل بارسلوناي اين مرد هلندي، منچستر را با تفكر اسكاتلندي به قهرماني اروپا برساند. در شروع فصل 1995، به نظر مي رسيد كه همه چيز به نفع فرگوسن است در ليست برگزيدگان جايزه C.B.E( سي . بي . اي) نام سرآلكس فرگوسن بالاتر از همه اسامي ديده مي شود. او جايزه خود را دريافت مي كند. درهمان سال منچستر يونايتد در يك خريد جنجالي ، اندي كول را از نيوكاسل خريد. در 25 ژوئن، حادثه محروميت بزرگ اريك كانتونا ، ضربه سختي به پيكره منچستر يونايتد وارد كرد. او در برخورد شديدي كه با طرفداران كريستال پالاس داشت، فوتبال حرفه اي خود را سال ها با ركود مواجه كرد. فيفا 9 ماه وي را از بازي محروم كرد!
    وقتي كه فصل 96-1995 آغاز شد ، منچستر، آندري كانچلسكي، پل اينس و مارك هيوز را در اختيار نداشت. بحران محروميت به طرز بدي دامن گير منچستر يونايتد شده بود. بازيكناني كه نقش مهمي را در تيم ايفا مي كردند، در زمين ، ديده نمي شدند و از همه مهمتر ، نبودن كانتونا بود كه به وضوح احساس مي شد.
    در آن فصل 5 بازيكن زير 21 سال در منچستر بازي مي كردند و تيم بسيار جواني وارد ليگ انگلستان داده شده بود. در همان سال ، سرآلكس فرگوسن مربي برتر دنيا شناخته شد و به گفته خود او ، اين افتخار اوج موفقيت هاي او را تشكيل مي دهد. در تابستان همين فصل ، سرآلكس فرگوسن در راستاي جوانگرايي تيم ، دست به خريد چندين بازيكن ناشناخته و جوان مي زند.اولگنار سولسشير، راني جانسون، ريموند واندرگو( دروازه بان)، يوردي كرايوف و كارل پوبورسكي بازيكناني هستند كه در آن تاريخ به منچستر آمدند.
    در نوامبر 1996، جشن دهمين سال مربيگري خود را به طور حرفه اي در منچستر يونايتد در حالي برگزار كرد كه منچستر ديگر به يك ابر قدرت در فوتبال باشگاه هاي اروپا تبديل شده بود.
    بيشترين ركورد مربيگري از آن سرمت باسبي است. اما پس از گذشت اين همه سال همه مي دانند كه در اين ركورد كسي به گرد فرگوسن نمي رسد. در فصل بعد ، آنها با شكست بورسيادورتموند، بار ديگر فاتح يك جام اروپايي مي شوند و فرگوسن در آن فصل نيز لقب مربي شماره يك جهان را از آن خود مي سازد. در زير به گوشه اي از افتخارات اين پيرمرد اسكاتلندي اشاره مي كنيم:

    سال 1980 قهرماني ليگ اسكاتلند

    سال 1982 قهرماني دسته اول اسكاتلند

    سال 1982 قهرماني جام حذفي اسكاتلند

    سال 1983 قهرماني جام حذفي اسكاتلند

    سال 1984 قهرماني ليگ اسكاتلند

    سال 1984 قهرماني ليگ اسكاتلند ( جام حذفي)

    سال 1985 و 1986 قهرماني جام حذفي اسكاتلند

    سال 1990 قهرماني جام يوفا

    سال 1991 قهرماني سوپر جام اروپا

    سال 1992 قهرماني ليگ برتر انگلستان

    سال 1993 قهرماني ليگ برتر انگلستان

    سال 1994 دو قهرماني پياپي در جام يوفا و ليگ برتر

    سال 1996 قهرماني جام باشگاه هاي اروپا

    سال 1997 قهرماني ليگ برتر انگلستان

    سال 1999 قهرماني ليگ برتر انگلستان

    سال 1999 قهرماني جام باشگاه هاي اروپا

    سال 2000 قهرماني ليگ برتر انگلستان

    سال 2001 قهرماني ليگ برتر انگلستان

    سال 2003 قهرماني ليگ برتر انگلستان

    سال 2007 قهرماني ليگ برتر انگلستان


    فرگوسن ، نابغه تاكتيك هاست. او از هيچ چيزي نمي ترسد و هميشه به آينده فكر مي كند. وي به شانس خيلي معتقد است و هميشه قبل از بازي دست به يكسري كارهاي عجيب مي زند كه در رختكن يونايتدي ها به هيچ وجه خنده دار نيست و همه به اين سلسله مراتب اعتقاد دارند.
    او مي گويد:" اگر شما بخواهيد پيروز شويد بايد در دستتان كيفي پر از شانس داشته باشيد!!!
    فاكتورمهم او در تيم، مساله سازگاري همه بازيكنان با باشگاه است، او اين مساله را دليل تمام موفقيت ها مي داند. سيستم 4-4-2 هميشه سيستم مطلوب و مورد توجه او بوده است و اعتقاد دارد كه معني 4-4-2 اين نيست كه هميشه طبق قوانين حاكم برآن عمل شود، بلكه تنها شالوده تيم بايد بر پايه اين سيستم قرار گيرد.
    در لندن وي را به عنوان مربي دقيقه 90 مي شناسند . او گاهي با يك تعويض ساده تيم حريف را در هم مي كوبد و هميشه به بازيكنانش مي گويد:" به خيلي جلوتر نگاه كنيد، در آن صورت برداشتن چند قدم كار ساده اي به نظر مي رسد."
    ضرب المثل معروف اسكاتلندي در قاب مجللي بالاي سر فرگوسن در دفتر كارش است:" بدون زحمت، چيزي به دست نمي آيد."
    ( No Pain No Gain) نابرده رنج گنج ميسر نمي شود.

    __________________
    آزادی جزتو چیزی مقدس نیست به تو رسیدن هم کار هرکس نیست


    پست های تکراری و بحث بر انگیز (جنجالی )بدون اطلاع به کاربر بعد از 24 ساعت پاک خواهند شد

  4. #4
    دوست آشنا
    رشته تحصیلی
    لیسانس شیمی گرایش پتروشیمی
    نوشته ها
    885
    ارسال تشکر
    305
    دریافت تشکر: 632
    قدرت امتیاز دهی
    37
    Array

    پیش فرض پاسخ : زندگی نامه سر الکس فرگوسن

    فرگوسن : مادرم نگذاشت فوتبال را ترک کنم


    سرالکس فرگوسن اعتراف کرد در زمان بازیگری‌اش، یک بار آنقدر از علمکردش ناامید شده بوده که قصد ترک فوتبال و مهاجرت به کانادا را داشته، اما نصیحت‌های مادرش سبب شده او در بازی با رنجرز هت تریکی کند که زندگی‌اش را به کل تغییر دهد.

    فرگوسن 68 ساله، کسی که این روزها به این معروف شده که از چوب بازیکن می‌سازد، موفق ترین مربی تاریخ اسکاتلند و حتی بریتانیا است. با به ارمغان آوردن 11 قهرمانی در لیگ برتر، دو قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا، فرگی در طول 24 سال مربیگری‌اش در اولدترافورد (که حاصل‌اش 30 قهرمانی برای منچستریونایتد بوده) در شرایطی به اوج قله افتخار در عرصه مربیگری رسیده است که در دهه 60 – زمانی که در پست یک مهاجم نوک برای باشگاه سنت جان استون بازی می‌کرد – کمتر کسی فکرش را می‌کرد که او روزی به خاطر موفقیت‌های پی در پی‌اش به لقب «سر» (از القاب اشرافی بریتانیا) برسد؛ موفقیت‌هایی که قهرمانی‌های داخلی و اروپایی با آبردین را نیز باید به آنها اضافه کرد.

    فرگوسن که پنج‌شنبه به پایتخت کشورش برگشته بود در جمع دانش‌آموزان یکی از مدارس گلاسکو به روزهای ابتدایی دوران بازیگری‌اش اشاره کرد و گفت: «در سنت‌جان استون یک بازیکن ذخیره بودم و فقط بعضی وقت ها این شانس را به دست می‌آوردم که به زمین بروم. در بازی مقابل «ایردرای» بود که استخوان گونه و بینی‌ام شکست و من تا ماه‌ها نتوانستم بازی کنم. بعد از آن هم مجبور شدم یک نقاب مخصوص را روی صورتم بگذارم. بعد از آنکه مصدومیت‌ام تمام شد سه بازی به صورت تعویضی به زمین رفتم که اولی را 8- یک، دومی را 7- صفر و سومی را 9-2 باختیم. آنجا به خودم گفتم تمام شد، تو به درد فوتبال بازی کردن نمی‌خوری. بعدش رفتم دنبال روزنامه و مجلات مختلف و دنبال این بودم که به کانادا مهاجرت کنم.»

    فرگوسن ادامه داد: «یادم می‌آید جمعه بود که نامزد برادرم تلفن را برداشت و به مربی‌ام در سنت‌جان‌استون زنگ زد. به او گفت که من آنفلوآنزا گرفتم. همان روز من با دوستانم رفته بودم استخر و وقتی که برگشتم به خانه مادرم سرم داد زد و گفت «مربی‌ات به من تلگراف زده. زود برو خودت را به باجه تلفن برسان و به او زنگ بزن.»

    من رفتم و به مربی‌ام زنگ زدم و او به من گفت آقای شناگر فردا تو باید در بازی با رنجرز به زمین بروی». مربی کهنه‌کار شیاطین سرخ سپس کار بزرگی که در این بازی انجام داد تا نقطه عطفی در زندگی‌اش شکل بگیرد را توضیح داد: «فردایش به زمین رفتم، هت‌تریک کردم و اولین بازیکنی شدم که مقابل رنجرز در ایبروکس سه گل زده است. آن هت تریک زندگی‌ام را تغییر داد. بعد از آن بود که به مهره‌ای ثابت در تیمم تبدیل شدم و هرگز افت نکردم.»

    فرگی که تیمش این فصل برای رسیدن به چهارمین قهرمانی متوالی در لیگ برتر تلاش می‌کند و امروز با شاگردانش به جنوب انگلیس سفر می‌کنند تا میهمان پورتس‌موث قعر جدولی باشد اعتراف کرد از زمانی که او وارد عرصه فوتبال شده نگرش بازیکنان به حضور در این ورزش خیلی عوض شده است: «این روزها فوتبالیست‌های جوان خیلی نازک نارنجی شده‌اند و مثل کرم ابریشم دور خودشان پیله درست می‌کنند. مطبوعات و رسانه‌ها هم آنقدر با خبرهایشان بزرگنمایی می‌کنند تا این بازیکنان باورشان شود از آن چیزی که هستند خیلی بهترند. به علاوه همه بازیکنان امروزه مدیر برنامه‌هایی دارند که ازشان حمایت می‌کنند اما نمی‌شود کاری کرد و باید با این اوضاع کنار آمد. یک مربی حالا باید روش دلجویی کردن را بلد باشد.»
    آزادی جزتو چیزی مقدس نیست به تو رسیدن هم کار هرکس نیست


    پست های تکراری و بحث بر انگیز (جنجالی )بدون اطلاع به کاربر بعد از 24 ساعت پاک خواهند شد

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. معرفی: هر چي سوال در مورد اختراع داري بيا تو !
    توسط hossien در انجمن سایر موضوعات اختراعات و نوآوری
    پاسخ ها: 47
    آخرين نوشته: 26th April 2012, 08:11 PM
  2. کتاب "بوف کور"
    توسط SaNbOy در انجمن کارگاه داستان نویسی
    پاسخ ها: 1
    آخرين نوشته: 12th January 2011, 12:32 AM
  3. مقاله: اصطلاح‌ شناسي و مهندسي دانش
    توسط MR_Jentelman در انجمن مجموعه مدیریت اجرایی
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 9th February 2010, 09:52 PM
  4. مقاله: نقد و بررسی [prototype]
    توسط Geek در انجمن نقد و بررسی بازی های کامپیوتری
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 12th January 2010, 12:39 PM

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •