5 دشمن گوگل که در تعقیبش هستند!!کم کم نیمه دوم سال 2010 شروع شده، در حالی که گوگل به همان سرعت که جلو می رود، توسط رقبا و دشمنانش در حال متوقف شدن است. گوگل در صنعت خبری دنیای آی تی بیشترین هیت ها را به خود اختصاص داده و اقتصاد اینترنتی را تحت الشعاع خود قرار داده است.
روزنامه ها، مجلات و ایستگاه های تلویزیونی که فکر نمی کردند گوگل رقیب بزرگشان شود حالا یکی یکی پشت صف دادن آگهی به گوگل ایستاده اند و این در نوع خود بی نظیر است. بیش از 150 نوع نرم افزار و اپلیکیشن توسط گوگل ساخته شده که اغلب رایگان بوده و کاربران از بکار بردنشان لذت می برند. گوگل بزرگترین ماشین پول ساز اینترنت و پر ترافیکترین شده است که در آمد خود را در سال 2009 به 23 میلیارد دلار رسانده است و با خرید شرکتهای بزرگ و کوچک فعال در اینترنت و تبلیغات اینترنتی سعی نموده خود را روی لبه طلیعه دار بودن نگه دارد.
اما همگان چشم دیدن این غول دنیای اینترنت را نداشته و سعی می کنند با ترفندهای گوناگون آنرا از صحنه حذف نمایند. در اینجا سعی می کنیم لیستی از رقبا و دشمنان گوگل را با ابزار و تسلیحات مبارزاتی شان خدمتتان معرفی نماییم.

1- آمازون:
24.5 میلیارد دلار تا ابتدای 2010 در آمد سالانه آمازون گزارش شده است. این غول فروشگاهی جهان در دو زمینه ebook و Cloud computing با گوگل در رقابت است و با هم مشکل دارند. جفری بیزوس مدیر اجرایی آمازون تایید می کند که آمازون دشمن دوست نمایی برای گوگل است و بشدت در حال رقابت بر سر سرویسهای اینترنتی هستند. کتب الکترونیکی نامش با آمازون گره خورده و از طرف دیگر گوگل هم از سال 2002 شروع به اسکن کتب و قرار دادن آنها به صورت الکترونیکی در اینترنت و تحت وب بر آمده است. 500 هزار کتاب در کتابخانه تحت وب گوگل وجود دارد و فروشگاهی تحت عنوان Google Editions توسط گوگل باز شده و کاربران قادر هستند کتاب دلخواه را خریده و توسط ابزارهای نرم افزاری و سخت افزاری متناسب با آن بخوانند. در دنیای سخت افزاری نیز ابزار سخت افزاری آمازون بنام Kindle e-book reader توانسته بازار را قبضه نماید. این آیتم بالاترین رقم فروش را در آمازون به خود اختصاص داده است. آمازون به تازگی برنامه مخصوصی برای خواندن کتب الکترونیکی روی تلفن بلک-بری عرضه کرده که مانند برنامه روی پی سی عمل می کند. اما بازار کلود کامپیوتینگ نیز در خور توجه بوده و این دو را به جان هم انداخته است. در سال 2008 گوگل با راه اندازی موتور خود موسوم به Google Apps Engine به توسعه گران روی فضای کلود اجازه ساخت اپلیکیشن هایشان را داده تا پس از خلق، روی فراساختار گوگل آنرا پیاده سازی و اجرا نمایند و کاربر برای میزان استفاده از فضا و محاسبه پول پرداخت می کند.در آوریل 2009 ویژگی های جدیدی بدان افزوده شده و برای انترپرایزها جذابتر شده است.
اما آمازون سرویس خود در زمینه کلود را تحت نام EC2 در سال 2006 راه اندازی کرده و در سال 2009 ویژگیهای امنیتی را با کمک سیمانتک بدان افزوده است. تعداد مشتریان آمازون نیز فراوان بوده و بعنوان رقیب سرسخت گوگل علیه هم عرض اندام کرده اند.


2- اپل
در سال 2009 گوگل و اپل از حالت شریک در آمده و بعنوان رقیب در دنیای تلفن های هوشمند و موسیقی علیه یکدیگر جبهه گرفتند. درآمد 36 میلیارد دلاری اپل را سخت واداشته تا در جبهه های ناگشوده خودی نشان دهد. گوگل کروم - مرورگر گوگل در عرضه وب- رقیب جدی بنام سافاری که اپل صاحبش است، پیدا نموده و در حال گرفتن تعداد بیشتری کاربر در این زمینه هستند. مرکز جنگ بین اپل و گوگل تلفن های هوشمند است.در ماه جولای اپل از پذیرش گوگل ویس روی آیفون خودداری نمود. سرویس مذکور این احازه را به کاربر می دهد تا یک تلفن را بین چند تلفن به اشتراک گذارد. در آگوست گذشته اریک اشمیت مدیر اجرایی گوگل از کرسی اپل استعفا دادو بیرون آمد. تا ماه آوریل 2009 آندروید گوگل 1 میلیون فروش رفت که اپل آنرا به عنوان خطر علیه آیفون پذیرفته است. البته اپل تا 2009 بیش از 20 میلیون آیفون را بدست مشتریان رسانده است.
اما در بازار موسیقی دیجیتال گوگل و اپل در صدر هستند و در آنجا نیز با یکدیگر شاخ شده اند. در اکتبر 2009 گوگل سرویس جستجوی موسیقی خود را که به کاربران اجازه گوش دادن قبل از دانلود را می دهد، راه اندازی نمود.گوگل سرویس خود را با همکاری چند شرکت دیگر مانند مای. اسپیس و لالا مانیا راه اندازی کرد اما در اواخر 2009 اپل، لالامانیا را خریداری کرده و خشم گوگل را در آورد. پاندورا دیگر شریک گوگل در دنیای موسیقی است که دارندگان آندروید از آن طریق موسیقی مورد نظرشان را خریداری کرده و دانلود می کنند. اما بهر حال آی.تیون اپل شماره یک فروشنده های اینترنتی موسیقی است و فروش آی.پاد به 54 میلیون نفر رسیده است.


3-AT & T
سرویس دهنده مخابراتی در امریکا که در آمدش بالغ بر 123 میلیارد دلار در سال است و عمده رقابتش با گوگل بر سر خدمات دهی به کاربران آیفون است. در واقع این شرکت توزیع کننده عمده آیفون بوده و از بابت بستن قرار داد یکساله با هر کاربر 1000 دلار دریافت می کند.در سال 2009 شرکت AT&T بیش از 11.5 میلیون آیفون فعال نموده است و بابت اتصالات بی سیم رقم خوبی را در یافت می کند. هنوز این شرکت با گوگل قرار داد نبسته و از این بابت رقیب سرسختی به شمار می آید که می تواند توان گوگل در فروش تلفن را بکاهد. دعوای این دو شرکت با هم بیشتر سیاسی شده و کارشان به لابی های مجلس امریکا هم کشیده شده است. آخرین دعوای آنها بر سر گوگل ویس بود که AT&T حاضر به دادن خدمات به مشتریان گوگل در مناطق دور افتاده نبود. گوگل ویس هنوز دارای نسخه آزمایشی بوده و دعوا هنوز ادامه دارد.


4-فیس بوک
فیس بوک و شبکه های مجازی اجتماعی از آن دسته دشمنان تازه واردی هستند که بد جوری گوگل را به تقلا برای نجات خود انداخته اند. فیس بوک 350 کاربر را جذب نموده و در آمدش در سال 2009 به 500 میلیون دلار از بابت آگهی ها رسیده که بخشی از آن به جیب مایکروسافت دیگر رقیب گوگل ریخته شده است. بحث اصلی این است که کاربران نسل آینده اینترنت اطلاعات مورد نیاز خود را از گوگل خواهند گرفت یا از شبکه های اجتماعی مجازی؟
این بحث از داغترین مباحث دنیای اینترنت بوده و اگر چنین چیزی تحقق یابد، آنوقت می توان گفت فاتحه گوگل خوانده می شود! مای.اسپیس، لینکد.این و توئیتر با اپلیکیشنهای متنوع در بحث شبکه های اجتماعی مجازی دشمن اصلی گوگل هستند. گوگل خود با داشتن اورکات دارنده این نوع شبکه ها است اما ضعیف عمل نموده است. گوگل سرویسی بنام Google Friend Connect راه اندازی نموده تا با در اختیار قرار دادن صفحات مخصوص به توسعه دهندگان نرم افزاری ، این نوع کارشناسان را به خود جذب نماید. از سوی دیگر فیس بوک خود را با دشمنان گوگل مانند مایکروسافت و یاهو اجین کرده و علیه گوگل دست به اقدامات گوناگونی زده اند. در سال 2007 فیس بوک قسمتی از سهام خود را به مایکروسافت فروخت و از موتور جستجوی گوگل برای سایت خود استفاده نمود. برخی حملات هکری به فیس بوک ضربه زده که برخی آنرا از چشم گوگل می بینند اما هرگز این موضوع تایید نشده است.



5- Hulu
گوگل صاحب یوتیوب است. حتما آنرا می شناسید. سرویسهای ویدیویی که دنیا را تکان داده تا جایی که رسانه ها نیز عضو آن بوده و مطالب و محتوای ویدیویی خود را در آن لود می کنند. اما بحث درآمد سازی از روی یوتیوب با مشکل مواجه بوده اما رقیبش یعنی Hulu برعکس به درآمد زایی پرداخته و موفق هم شده است. در سال 2009 با رقم 168 میلیون کاربر امریکایی و دیدن فایلهای ویدیویی در اینترنت به مرز انفجار رسید. یوتیوب فعلا بهترین است اما آیا می تواند همچنان در مقابل چنین رقبایی مقاومت نماید. 10 میلیارد ویدیو تا ماه سپتامبر 2009 روی یوتیوب عرضه شده است اما برای افزایش پهنای باند با چنین حجم وسیعی دچار مشکل مادی شده است. گفته شده یوتیوب در سال 2009 470 میلیون دلار ضرر داده است. اما هولو با داشتن 39 میلیون در رده دوم است و 600 میلیون ویدیو در دیتابیس خود ذخیره نموده است. اما هولو ویدیویی را روی سایت می گذارد که کاربرانش عضو فاکس، ان.بی.سی و دیزنی باشند
سیمرغ