حسابداری حساب مستقل داراییهای ثابت و بدهیهای بلند مدت
چکیده فصل۶و8 جلد اول نشریه شماره۱34 سازمان حسابرسی:
«کتاب حسابداری سازمانهای دولتی وموسسات غیرانتفاعی»
در حسابداری دولتی برای ثبت دارایی ها و بدهی های غیرجاری، معمولاً از گروه حساب های دارایی های ثابت عمومی و بدهی های بلندمدت عمومی استفاده می شود. برخلاف حساب های مستقل که هم واحدهای حسابداری و هم واحدهای مالی مستقل تلقی می گردند، گروه حساب ها، فقط واحدهای حسابداری مستقل هستند که هر یک شامل حساب های خودتراز برای ثبت فعالیت های مالی مربوط به دارایی های ثابت و بدهی های بلندمدت عمومی می باشد.
گروه حساب دارایی های ثابت
دارایی های ثابت فقط در حساب های مستقل برای وجوه سرمایه ای و برخی از حساب های مستقل برای وجوه امانی ثبت می شوند. حساب ها و صورت های مالی سایر حساب های مستقل فقط شامل دارایی های جاری ای می باشد که در عملیات عادی به وجه نقد تبدیل می گردند.
در حساب های مستقل اخیر، کنترل های حسابداری مربوط به دارایی های ثابت با ایجاد گروه حساب اعمال می گردد.
به دلیل نبود بدهی ها در این گروه حساب، منبع سرمایه گذاری در دارایی در مقابل دارایی مذکور، بستانکار می گردد.
تفاوت در نحوه ی ثبت دارایی های ثابت:
در حسابداری بازرگانی:
اموال، ماشین آلات و تجهیزات تحت عنوان دارایی های ثابت و به بهای تمام شده و استهلاک آنها در حساب های مربوط ثبت می گردد.
در حسابداری دولتی:
بهای تمام شده ی اموال، ماشین آلات و تجهیزات، معمولاً در حساب های ترازنامه ای دارایی های ثابت منعکس نمی شوند.
فعالیت های مالی مربوط به دارایی های ثابت یکی از مسایل و مشکلات اساسی حسابداری دولتی است.
دلایل:
1) قوانین مالی متفاوت در کشورهای مختلف
2) اختلاف عقاید میان حسابداران دولتی و مجامع حرفه ای حسابداری
تقسیم بندی مبحث دارایی های ثابت عمومی:
الف) قبل از بیانیه ی 34 هیأت استانداردهای حسابداری دولتی سال 1999
ب) بعد از بیانیه ی 34 هیأت استانداردهای حسابداری دولتی سال 1999
دارایی های ثابت عمومی قبل از بیانیه ی 34 :
در شرایط عادی فقط حساب های مستقل انتفاعی و خدمات و تدارکات داخلی، اموال، ماشین آلات و تجهیزات مورد استفاده در عملیات خود را در دفاتر ثبت می کنند. حساب های مستقل امانی نیز که دارایی ها را به منظور کسب سود به کار می برند اموال، ماشین آلات و تجهیزات را در دفاتر خود به ثبت می رسانند. سایر حساب های مستقل فقط منابع مالی را در دفاتر ثبت می کنند. بنابراین اموال، ماشین آلات و تجهیزات تحصیل شده به وسیله ی حساب های مستقل عمومی، درآمد اختصاصی و پروژه های سرمایه ای از طریق ایجاد گروه حساب دارایی های ثابت عمومی تحت کنترل حسابداری قرار می گیرند.
دارایی های ثابت عمومی را می توان دسته ای از دارایی ها فرض کرد که به طور خاص در عملیات هیچ یک از حساب های مستقل به کار نرفته و متعلق به هیچ یک از حساب های مستقل نیست.
در گذشته گاهی دارایی های ثابت عمومی و بدهی های بلند مدت عمومی تحت سرفصل مشترک «حساب مستقل سرمایه ای» یا «حساب مستقل اموال عمومی» ارایه می شد اما در حال حاضر این روش پیشنهاد نمی شود.
گروه حساب دارایی های ثابت عمومی فقط یک واحد حسابداری است و واحد مالی نیست، بنابراین حساب مستقل هم نیست. هیچ گروهی از دارایی ها و بدهی های جاری در گروه حساب دارایی های ثابت عمومی به ثبت نمی رسد.
اصل استهلاک دارایی های ثابت هیأت استانداردهای حسابداری دولتی بیان می دارد:
استهلاک دارایی های ثابت عمومی نباید در حساب های مستقل دولتی به ثبت برسد. استهلاک دارایی های ثابت عمومی ممکن است در سیستم های حسابداری صنعتی یا محاسبه شده برای تجزیه و تحلیل بهای تمام شده به ثبت برسد، و استهلاک انباشته نیز ممکن است در گروه حساب دارایی های ثابت عمومی به ثبت برسد.
زمین:
1- بهای تمام شده شامل بهای خرید به علاوه ی هزینه های مربوط شامل مالیات و سایر هزینه های خرید، هزینه های نقل و انتقال، حق الزحمه های قانونی، مسطح کردن، زهکشی و سایر هزینه های آماده سازی برای استفاده را در بر می گیرد.
2- جرائم موضوعه به عنوان هزینه های سرمایه ای دارایی تحصیل شده در نظر گرفته می شود.
3- زمین تحصیلی از طریق هبه باید بر مبنای ارزش ارزیابی شده در تاریخ تحصیل در دفاتر ثبت شود و هزینه ی ارزیابی آن نباید به عنوان جزیی از بهای تمام شده، سرمایه ای شود.
ساختمان و اعیانی غیر ساختمان:
1- بهای تمام شده شامل بهای خرید به علاوه ی هزینه های قانونی و مخارج مورد نیاز جهت رساندن دارایی به وضعیت قابل قبول می باشد.
2- بهای تمام شده ی ساختمان و اعیانی های ساخته شده با مشارکت برخی از سازمان های دولتی شامل کلیه ی مخارج مستقیم و غیرمستقیم و همچنین مواد و خدمات ارایه شده به وسیله ی سایر حساب های مستقل نیز می باشد.
3- ساختمان و اعیانی اهدایی باید از طریق تقویم آنها ارزشیابی شود.
4- استانداردهای فعلی هیأت استانداردهای حسابداری دولتی اختیار سرمایه ای تلقی کردن یا نکردن بهای تمام شده دارایی های زیر بنایی مانند جاده ها، پل ها، خیابان ها، پیاده روها، سیستم های فاضلاب و روشنایی را به این دلیل که منقول نیستند و معمولاً فقط برای واحد دولتی ارزش دارند به واحدهای دولتی واگذار کرده است.
اموال، ماشین آلات و تجهیزات:
1- بهای تمام شده شامل قیمت خرید، هزینه های حمل و نقل، هزینه ی نصب و سایر هزینه های مستقیم آماده سازی می باشد.
2- تخفیفات نقدی دارایی های ثابت دولتی خریداری شده باید به عنوان کاهش بهای تمام شده در نظرگرفته شود.
3- تجهیزات اهدایی همانند ساختمان و اعیانی اهدایی در دفاتر ثبت می شود.
ثبت تحصیل دارایی های ثابت عمومی:
ثبت مربوط به گروه حساب دارایی های ثابت عمومی:
بدهکار بستانکار
دارایی ثابت عمومی ٭٭٭
سرمایه گذاری در دارایی های ثابت عمومی ٭٭٭
- درآمدهای حساب مستقل عمومی
ثبت مربوط به دفاتر حساب مستقل عمومی:
مخارج ٭٭٭
اسناد هزینه پرداختنی ٭٭٭
علاقه مندی ها (Bookmarks)