حسابداری حساب مستقل خدمات وتدارکات داخلی

چکیده فصل۹ جلد دوم نشریه شماره۱۴۶ سازمان حسابرسی:
«کتاب حسابداری سازمانهای دولتی وموسسات غیرانتفاعی»




همانطور که ساختار واحدهای دولتی پیچیده میشود، واضح است که در صورت تمرکز واحدهای ارائه دهنده خدمات به ادارات یا حسابهای مستقل متعدد، یا حتی واحدهای دولتی متعدد در یک واحد اجرائی خاص ، کارائی نیز باید بهبود یابد.

• عنوان منطقی برای واحد مالی و حسابداری ایجاد شده به منظور ثبت منابع مورد استفاده برای ارائه خدمات به صورت متمرکز ،حساب مستقل خدمات و تدارکات داخلی است.

• دلیل ایجاد این دسته حسابهای مستقل بهبود مدیریت منابع است.

• تجربه تعداد زیادی از واحدهای دولتی در سالهای اخیر نشان دهنده کاهش درآمدها همراه با افزایش تقاضا برای خدمات دولتی است.

• در نتیجه بسیاری از واحدهای دولتی گرایش دارند قسمتی از منابع مورد نیاز را از محل وجوه دریافتی از استفاده کنندگان خدمات تأمین کنند در حا لی که قبلاُ از محل مالیاتهای دریافتی و یا سایر درآمدهای دولتی تأمین مالی می شده است .

برای اینکه بدانیم که این وجوه دریافتی با هزینه های عملیاتی تناسب دارد و به منظور بهبود توانائی مسئولان دولتی در تعیین معقول بودن هزینه ها در ارتباط با منافع آن ،روش مطلوب این است که عملیات و فعالیت ها برمبنای مورد استفاده شرکتهای تجاری انجام شود و در دفاتر ثبت شود.
لذا بسیاری از فعالیتهائی که قبلا بر مبنای غیر تجاری صرف انجام می شد و به وسیله حساب مستقل دولتی به ثبت می رسید، اکنون به وسیله حسابهای مستقل سرمایه ای (تجاری) ثبت می گردد:
١- حساب مستقل خدمات و تدارکات داخلی
٢-حساب مستقل انتفاعی