خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: پايان نامه



پژوهشگر گروه مهندسي شيمي دانشگاه تربيت مدرس موفق به ارائه روشي نوين در تعيين آسفالتين در فرآورده‌هاي سنگين نفتي با بررسي جذب آن بر روي كربن فعال شد.


به گزارش سرويس پايان نامه خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، يكي از مهمترين معضلات صنعت نفت در زمينه‌هاي استخراج و بهره‌برداري، مساله رسوب آسفالتين درون سازندهاي نفتي، تاسيسات و خطوط انتقال نفت مي‌باشد.


همچنين در فرايند شكست هيدروژني نفت سنگين، آسفالتين و ناخالصي‌هاي موجود در آن، سبب كاهش فعاليت كاتاليست و در نتيجه ازدياد مصرف آن مي‌شوند.


مهندس مجيد كرمي كه اين طرح تحقيقاتي در قالب پايان نامه كارشناسي ارشد وي در رشته مهندسي شيمي ــ جداسازي انجام و ارائه شده است، با بيان اين مطلب افزود: اطلاع از مقدار آسفالتين موجود در نفت خام ورودي به پالايشگاه به منظور پيش‌بيني دقيق‌تر مقدار و كيفيت محصولات و همچنين ميزان پتانسيل آسفالتيني كه رسوب مي‌كند، حائز اهميت است.


وي در ادامه با اشاره به كاستي‌هاي روش‌هاي معمول گفت: روش‌هاي معمول وزن سنجي جهت اندازه‌گيري محتواي آسفالتين يك نمونه نفتي (D6560/IP143ASTM) داراي خطاي بسياري بوده به طوري كه قابليت تكرار پذيري و تكثيرپذيري آنها به ترتيب 10 و 20 درصد مي‌باشد، به همين دليل مي‌توان گفت كه ميزان كل آسفالتين موجود در يك نمونه نفتي را نمي‌توان به طور دقيق تعيين كرد.

كرمي در تشريح طرح خود افزود: كربن فعال به علت داشتن ميل تركيبي و انتخاب پذيري بالا و همچنين دارا بودن خلل و فرج بزرگ، مي‌تواند جاذب بسيار خوبي براي آسفالتين با وزن مولكولي بالا باشد.
در اينجا آزمايشات اندازه‌گيري مقدار آسفالتين موجود در قيرهاي نفوذي 50/40 و 70/60 به دو روش معمول و روش ابداعي با استفاده از كربن فعال و مقايسه بين آنها ارائه شد.
نتايج به دست آمده حاكي از آن است كه استفاده از كربن فعال در روش معمول تعيين محتواي آسفالتين ، سبب بهبود ميزان تكرار پذير بودن و افزايش دقت اين روش مي‌گردد.
وي در پايان تصريح كرد: به منظور بررسي صحت نتايج به دست آمده از Violanthrone-79 به عنوان مولكول مدل و جايگزيني براي آسفالتين استفاده شد و ايزوتروم جذب آن بر روي كربن فعال در محلول تولوئن تعيين شد.
با استفاده از اين مولكول مدل مشاهده مي‌شود كه ميزان استحصال مجدد آن در روش كربن فعال داراي 25/11 درصد و در روش معمول 25/27 درصد خطا مي‌باشد.
به كمك آسفالتين خالص به دست آمده از قيرهاي 50/4 و 70/60 ميزان استحصال مجدد آن در روش ابداعي به ترتيب 9/1 و 3/2 درصد خطا و در روش معمول 7/5 و 7 درصد خطا دارد.
گفتني است، اين پژوهش در بخش شيمي دانشكده فني مهندسي دانشگاه تربيت مدرس انجام شده است.

پادشاه ایرانی