آشنایی با جنگنده F/A-18
اف-18مدلهای ایی واف ،جنگنده های تها جمی ،ضربتی دریایی هستندکه توسط کمپانی بوئینگ برای عملیات از روی ناوهای هواپیمابر ساخته شده اند.مدل «ایی»این هواپیما برای اولین بار در تاریخ 29 نوامبر سال1995در «سنت لوئیس»توسط خلبان آزمایشگر«فرد مادن والد»به پرواز درآمد.اولین پرواز
مدل «اف»در اولآوریل 1996انجام گرفت.سوپر هورنت 25 درصد بیشتر از اسلاف خود یعنی «اف/ای-18سی/دی»بوده ولی در ساختمان آن چهل ودو درصد کمتر از مدلهای «سی و دی» قطعات سازه ای وجود دارد.مدل های تک سرنشینه«اف/ای-18ایی» و دو سرنشینه ی «اف/ای-18اف»برد بیشتر وتوانایی بار بیشتری را داشته وقدرت موتور وقابلیت بقا پذیری آنها نیز افزایش یافته است
بعد از منتفی شدن پروژه ی بمب افکن پیشرفته ی« اونجر ای-12»کمپانی مک دانل داگلاس(اکنون بوئینگ)نوع پیشرفته ی جنگنده ی «اف/ای-18»را به نیروی دریایی پیشنهاد داد که در نتیجه برا ی شروع کارهای مهندسی وتولید مذل های آزمایشی اولیه یک قرارداد 88/4میلیارد دلاری بسته شد
اکنون تیمی متشکل از کمپانی های بوئینگ،نورث روپ گرومن،جنرال الکتریک ،ریتئون وبیش از دو هزار تولید کننده ی دیگر کار ساخت سوپر هورنت ها را برعهده دارند.با ارزیابی هایی که در سال 2003 انجام گرفته قیمت هر فروند از نوع تک سرنشینه ی این هواپیما 57میلیون دلار ،نوع دوسر نشینه 59میلیون دلار ونوع جنگ الکترونیک 66 میلیون دلار تخمین زده شده است
اولین هواپیمای تولید شده در دسامبر 98 واولین دسته ی 12 فروندی نیز در نوامبر99 تحویل داده شدند.در حولای سال 2002اولین گروه از«اف/ای-18ایی/اف» روی عرشه ی ناو هواپیمابر یو اس اس آبراهام لینکلن فرود آمدند.اولین پرواز عملیاتی در نوامبر همان سال انجام گرفت وطی آن سایت های دفاع هوایی عراق مورد تهاجم مستقیم مشترک«جی دی ای ام»قرار گرفت.در مارس 2003 نیز این جنگنده ها به طور گسترده در عملیات تهاجم به عراق شرکت کردند.ناگفته نماند که در نهایت نیروی دریایی ایالات متحده نیاز به 545 فروند از این جنکنده را دارد؛که از سال 2010 جایگزین«اف-14تامکت»و«اف-18هورنت»خواهندشد.
مدل دیگری نیز بر اساس این این جنگنده نیز در حال ساخت بوده که« گروولر ایی ای -18 جی»نام داشته وجایگزین هواپیماهای اخلالگر الکترونیکی «ایی ای -6بی» پراولرهای نیروی دریایی خواهد شد.احتمالا هر تیپ هوایی مستقر در ناو شش فروند از این هواپیماها را به عهده خواهد گرفت.تعداد 90 فروند از این هواپیمای تهاجمی جنگ الکترونیک مورد نیاز نیروی دریایی ایالات متحده هستند.اولین پرواز این هواپیما برای سپتامبر 2006 وپروازهای عملیاتی برای سال 2009 برنامه ریزی شده است
در پروازهای آزمایشی اولیه ،این هواپیما دچار دو مشکل آیرودینامیکی اساسی بود .مهمترین مشکل در سرعت های زیر صوت بالا به وقوع می پیوست.در مانورهای خاص بدون اخطار قبلی یکی از بالها دچار واماندگی شده وموجب می شد که هواپیما به یک طرف غلت بزند ؛البه اصلاحاتی که در سازه ی بال با نصب پوشش های متخلخل روی قسمت های تاشونده ی بال انجام گرفت این مشکل را از بین برد .مشکل دوم از اغتشاش هوای زیر بال ناشی می شد این مشکل نیز با آرایش دوباره ی پایلون ها بر طرف شده ،ولی موجب افزایش دراگ در نتیجه افت عملکرد در سرعت های بالا شد
کاکپیت
کاکپیت«اف/ای-18ایی/اف»مجهز به نمایشگرهای لمسی،یک نمایشگر کریستال مایع چند منظوره برای نمایش اطلاعات تاکتیکی و دو نمایشگر تک رنگ است.علاوه بر نرم افزار و اویونیک پیشرفته کاکپیت مجهز به نقشه ی دیجیتالی رنگی وعینک چشمی دید در شب نیز بود؛البته نوع«بلاک2»سوپر هورنت مجهز به سایت نشانه گیری متصل به کلاه خلبان خواهد شد
همچنین صندلی پرتاب شونده ارتفاع صفر سرعت صفر«اس جی یو -6/5»مارتین بیکر ،ایمنی خلبان را تامین می کند
تسلیحات
سوپر هورنت یازده محل حمل جنگ افزار وتجهیزات در زیر بال وبدنه دارد.موشک هوا به هوای «ای آی ام-9»سایدوایندر ، «ای آی ام-7»اسپارو،«ای آی ام-120»آمرام ،سلاح های هدایت شونده ی هوا به سطح هاریون، موشک دور ایستای تهاجم زمینی «اسلم»ونوع برد افزایش یافته ی «اسلم-ای آر»،«جی بی یو-10»،هارم و ماوریک ،بمب های سقوط آزاد «ام کا -76»، «بی دی یو -48»،«ام کا-82 ال دی»و ام کا-84»توسط این پرنده قابل حمل هستند
همچنین سوپر هورنت توانایی استفاده از سلاح های پیشرفته ی هدایت شونده «جی پی اس»/اینرسیایی ،مهمات تهاجم مستقیم مشترک «جی دی ای ام»،جنگ افزار دور ایستای مشترک «جی اس ای ام»وموشک دور ایستای هوا به زمین «جی ای اس اس ام»را دارد
توپ سبک وزن وپیشرفته ی «ام61 ای 2»ساخت جنرال داینامیکز با قابلیت تغییر سرعت شلیک از 4000تا6000تیر توسط خلبان وسیتم تغذیه ی مهمات بدون اتصال،لیست تسلیحات این پرنده را کامل می کند
اقدامات متقابل
سیستم اطلاعات والکترونیک میدان نبرد «آی ایی دبلیو اس»{ای ان /ای ال کیو-124}(سیتم اقدامات متقابل الکترونیکی دفاعی یکپارچه: آی دی ایی سی ام)قابلیت پخش طعمه وسیگنالهای فریبنده وهشدار تهدید های راداری را دارد.انواع «چف»و«فلیر»وطعمه های کششی توسط این هواپیما قابل استفاده بوده وسیستم هشدار تهدیدهای راداری «ای ان/ای ال آر-67(وی)3»ره گیری ،شناسایی و اولویت بندی سیگنال های تهدید کننده را بر عهده دارد
سنسورها
سوپر هورنت مجهز به رادار «ای پی جی -73»ساخت ریتئون است.البته از سال 2006«ای ان/ای پی جی 79»جایگزین این رادار خواهد شد
این رادار کنترل آتش برد ردیابی هدفهای هوایی را افزایش می دهدوقدرت تفکیک بالاتری در حالت هوا به زمین دارد.همچنین این هواپیما قابلیت استفاده از سیتم هدف گیری پیشرفته ی فرو سرخ
جلونگر«ای ان/ای اس کیو-228»را دارا بوده که با دور بین تلویزیونی «سی سی دی »و همچنین
گونه ی ناوبری سیستم فرو سرخ جلونگر تکمیل می شود
«اف/ای-18اف» یا هماگونه ی دو سرنشینه مجهز به غلاف شناسایی چند کاره ی «شارپ»بوده که جایگزین گونه ی «تارپس»هواپیمای «اف-14»می گردد
ابته فقط سوپر هورنت های دو سر نشینه ی ناوهای هواپیما بر یو اس اس نیمتز ویو اس اس کیتی هاوک به این غلاف ها مجهز خواهند شد
موتور
سوپر هورنت از دو موتور توربوفن جنرال الکتریک «اف414-جی ایی-400»نیرو می گیردکه برکرفته از موتورهای «جی ایی اف 404»هستند
همچنین ورودی های هوای موتور برای دریافت هوای بیشتر بزرگتر شده اند.هر کدام از موتورها 22000پاوند رانش ایجاد می کنندونسبت رانش به وزن این موتورها نه به یک بوده که با پس سوز سرعت این هواپیما به بیش
از 8/1ماخ می رسد
با توجه به تغییرات سازه ای وبزرگتر شدن هواپیما گنجایش سوخت تا 3600پاوند افزایش یافته که موجب افزایش چهل درصدی شعاع عملیاتی نیز گشته است.
انجمن هوا و فضا http://www.aerospacetalk.com
علاقه مندی ها (Bookmarks)