تعاریف مدل کسب و کار
Business Model - BM
Timmer
BM باید بتواند بازیگران اصلی کسب و کار را شناسایی و نقش آن های را تعریف کرده و پتانسیل لازم را در هرکدام از بازیگران اصلی به حدی برساند که منجر به تولید ارزش جدید شود.
نکته مهم دیگر اینست که BM باید نقش پوششی و تکمیلی را با (MM (Market Model داشته باشد.
معماری سه عنصر اصلی BM را مطرح می کند و می گوید این سه عنصر عبارتند از:
- Value Stream جریانات بازار
- Revenue Stream جریانات درآمدی
- Logistic Stream جریان لجستیک
Hedman , Kalling - 2003
معماری 6 عنصر اصلی BM را مطرح می کند و می گوید این شش عنصر عبارتند از:
- مشتریان
- رقبا
- پیشنهاد دهندگان ایده جدید
- فرآیندها و امکانات
- منابع
- منابع ورودی
ترم (Term) یا عبارت BM از سال 1990 وارد ادبیات علمی خصوصا در حوزه مدیریت و از سال 1994 وارد حوزه ادبیات کارآفرینی شده است.
در سال 1998 معماری جدیدی که برای تولید محصول و یا ارائه خدمات ویژه که برخوردار از ارزش ویژه می باشد را BM می گویند.
در سال 2000 ، Hamel با یک تعریف جدید تغییراتی که نوآوری های رادیکالی در یک سازمان ایجاد می کند باعث می شود که پارادایم جدیدی از تعریف مشتری و ارزش ها پدید بیاورند، بنابراین روندی که بتواند استراتژی کلان را با توجه به تغییرات پیش آمده به سمت نگاه جدید به مشتری و ارزش هدایت کند، BM نامیده می شود.
M.Porter
در سال 2001 یادآور می شود که BMفاصله زیادی از استراتژی دارد . به عنوان یک مدافع سرسخت استراتژی و استراتژی رقابتی اعلام می کند که BM سرابی بیش نیست و نمی تواند باعث موفقیت یک کسب و کار شود.
BM یک مدل مفهومی است که باید از دل استراتژی رقابتی بیرون بیاید.
Chesbrough , Roser Bloom
در سال 2003 اعلام می کند که مشاهدات نشان می دهند که BM از دل Business Strategy بیرون می آید با این تفاوت که بسیار مشتری مدار است.
علاقه مندی ها (Bookmarks)