پس از گذشت چهار سال از زمان پیش‌بینی شده و هزینه شش میلیارد دلار بودجه اضافی، بالاخره هواپیمای ترابری نظامی بسیار سبک ایرباس آماده پرواز شد.

هواپیمای A400M اولین هواپیمایی خواهد بود که هم به اندازه کافی جا برای حمل بزرگ‌ترین تانک‌ها و هلی‌کوپترهای ارتش‌های نوین خواهد داشت، هم به اندازه کافی سبک خواهد بود که روی هر سطحی از شن، گل، سنگ‌ریزه و یا سنگ هم بتواند فرود بیاید، و هم به اندازه کافی قابلیت انعطاف خواهد داشت که بتوان از آن به عنوان هواپیمای سوخت‌رسان، بیمارستان صحرایی، انتقال نیرو یا هواپیمای نظارتی و جاسوسی استفاده کرد.

به گزارش پاپ ساینس، ایرباس در نظر دارد تا در اوایل تابستان، سه عدد از این هواپیماها را به طور آزمایشی پرواز دهد.
برای اولین‌بار در تاریخ هوانوردی، هر یک از آنها از چهار موتور توربینی با پروانه‌های پادساعت‌گرد استفاده می‌کند تا اصطکاک را کاهش دهد. عموما، پروانه‌ها از لحاظ مصرف سوخت کارآمدتر و برای ماموریت‌های کوتاه در ارتفاع کم عالی هستند؛ ولی با 44 هزار اسب بخار قدرت، A400M می‌تواند به سرعت و ارتفاعی مشابه جت برسد، در حالی که 2 برابر هواپیمای ملخ‌دار قدیمی که جایگزین آن خواهد شد، بار با خود حمل می‌کند تقریبا 41 تن و مسافتی دو برابر آن تقریبا 6400 کیلومتر را طی خواهد کرد.

از آن‌جاکه یک سوم ساختار این هواپیما از کامپوزیت‌های فیبر کربنی ساخته شده، A400M می‌تواند بار بیشتری را به چرخ‌های فرود خود تحمیل کند. این هواپیما که 6 جفت پایه از جنس تیتانیوم با تایرهای کم‌فشار و ضربه‌گیرهای هیدرلیک دارد، می‌تواند روی زمین‌های نرم یا سفت فرود بیاید، و این کار را این‌قدر نرم انجام می‌دهد که می‌تواند تا 40 بار روی یک باند فرود موقتی فرود بیاید، بدون این‌که مشکلی در آنجا پیش بیاید.

هواپیمای A400M راه طولانی و سختی را برای رسیدن به این نقطه طی کرده است. شش ماه پیش، اخباری در مورد یک مشکل عمده سخت‌افزاری در مورد موتور جدید آن، بحث‌هایی جدی در بین خریداران به‌پا کرد، تا حدی که سخن از لغو قراردادهای خرید این هواپیما توسط انگلیسی‌ها پیش آمد. اگر پروازها در سال جاری با موفقیت همراه باشند، این شرکت اولین سری از سفارش‌ها را تا سال 2013 / 1392 به فرانسوی‌ها تحویل خواهد داد. با سفارش 192 هواپیما از سوی 9 کشور مختلف، A400M می‌تواند قدرت برتر حمل‌ونقل قرن بیست و یکم شود.


خبر انلاین