مطلب زیر برگرفته از کتاب"داستان زندگی و پژوهش های استوین هاوکینگ" نوشته"کیتی فرگوسن" درباره اعتقادات مذهبی استیون هاوکینگ است،خوندنش خالی از لطف نیست:
استیون هاوکینگ(Stephen Hawking) یکی از بزرگترین دانشمندان معاصر در زمینه کیهان شناسی و اختر فیزیک است.این دانشمند انگلیسی،در 1942 در آکسفورد متولد شد. تحصیلات خود را در آکسفورد و کمبریج در رشته فیزیک به پایان رسانید.در 21 سالگی به بیماری فلج شدن تدریجی عضلات مبتلا شد.
چندی پس از آن، از راه رفتن باز ماند و از آن پس، روی صندلی چرخدار حرکت کرد. او در سال 1980 استاد کرسی لوکاشتین در انستیتوی ریاضیات کاربردی و فیزیک نظری دانشگاه کمبریج شد که قبل از او نیوتون، دیراک و بسیاری از دانشمندان عهده دار آن بودند.
هاوکینگ پژوهشهای خود را با تکیه بر نظریه نسبیت عام اینشتاین و مکانیک کوانتومی در زمینه چگونگی آغاز جهان،سیاهچاله ها، جهان های نوزاد، نظریه سوراخ کرم و نظریه "همه چیز" ادامه داد. فرضیه جهان بدون مرز و نظریه گسیل تابش از سیاهچاله ها از نوآوری های اصلی اوست.
در کتاب "تاریخچه زمان" اینطور بر می آید که خدا هیچ وقت از افکار هاوکینگ دور نبوده است.
او به یک مصاحبه کننده می گوید:
"مشکل است بتوانیم از آغاز جهان بدون اشاره به مفهوم خدا بحث کنیم. کار من درباره آغاز جهان در خط مرزی بین علم و مذهب قرار دارد،ولی من سعی می کنم که در طرف علمی این مرز باشم.کاملا امکان دارد که خدا به راههایی عمل کند که با قوانین علمی توصیف پذیر نباشد اما در این مورد هرکس باید بنابر اعتقاد شخصی خود پیش برود"
در پاسخ به سوال در مورد اینکه آیا او فکر می کند علم او با مذهب در رقابت است می گوید:
"اگر این نگرش درست بود،نیوتون که مردی بسیار مذهبی بود نمی توانست قانون گرانش را کشف کند."
هاوکینگ،منکر وجود خدا نیست ولی ترجیح می دهد که "از کلمه خدا به عنوان تجسمی از قوانین فیزیک استفاده کند."
"ما مخلوقات آنقدر ناچیزی بر سیاره ای کوچک، از ستاره ای متوسط،در حوالی صدها هزار میلیون کهکشان هستیم. بنابراین مشکل است بتوان به خدایی عقیده داشت که ما برای او اهمیت داشته باشیم و یا حتی به وجود ما توجه داشته باشد"
اینشتاین با هاوکینگ در این زمینه همگرایی داشت.اشخاص دیگر احتمالا با جین هاوکینگ-همسر هاوکینگ- موافق بودند و این اندیشه را دید محدودی از مفهموم خدا می دانستند.
اما سخن معروف هاوکینگ که"اگر خدایی نیست پس واقعا بیگانه ای در کار است!"اثبات می کند که او به طور کاملا واضح خدا را مفهومی کاملا قابل قبول می داند.
جین هاوکینگ می گوید:"من فکر می کنم که دیدگاه استیون به علت حال و شرایط او با دیدگاه هر شخص دیگر تفاوت دارد...او نابغه ای است که به طور کامل فلج شده است...هیچ کس نمی داند که نظر او درباره خدا و رابطه اش با خدا چگونه است."
منبع:فیزیک مدرن