بازی The First Templar كه توسط كمپانی نه چندان معروف Haemimont Games ساخته شده در واقع روایت گر داستانی كهن در قرون وسطی است. ناشر بازی شركت Kalypso Media است و با نگاهی به همین نام های ناآشنا، انتظار زیادی از این عنوان نمی رفت.



داستان


داستان بازی ایده جالب و تأمل برانگیزی دارد و مربوط به دو شخصیت اروپایی می شود كه در زمان قرون وسطی به دنبال جام مقدس عیسی می گردند. این جام در واقع آخرین جامی است كه عیسی در شام آخر از آن نوشید و به طور كلی افسانه های بسیاری پشت این جام هستند. همین چند خط كافی است كه داستان بازی تعریف شود، چون The First Templar داستان به هم ریخته ای دارد كه بسیار بد روایت می شود و همین موضوع باعث می شود که به طور كلی داستان در كمترین درجه اهمیت قرار بگیرد.

در طی Loadingها بیشتر وقایعی كه باید در طول آن مرحله بدانید، گفته می شود و سبك روایت این نوشته ها در میان Loading خیلی شبیه به Castlevania: Lords of Shadow كار شده است، با این تفاوت كه بسیار بی كیفیت تر از آن بازی هستند. به وضوح معلوم است كه بازیسازان خیلی تحت تأثیر كتاب كد داوینچی (The Da Vinci) دن براون (Dan Brown) قرار گرفته اند و اشارات زیادی در بازی هست كه در كتاب نام برده شده، قرار دارد. به طور كلی داستان و دیالوگ های The First Templar از كیفیت بسیار پایینی برخوردار هستند.


گرافیك


واقعاً هیچ نكته مثبتی به غیر از بعضی طراحی های هنری محیط های بازی، مثل جنگ در بخش گرافیك این بازی دیده نمی شود. بدترین موضوع، انیمیشن های بسیار مضحك شخصیت ها است و كافی است كه یكبار با شخصیت اول بازی بدوید تا به این موضوع پی ببرید. انیمیشن مبارزات هم از چنین ضعفی رنج می برد و محیط ها بسیار خلوت و تكراری هستند كه واقعاً حس می كنید داخل یك محوطه مرده هستید كه سازندگان برای شما طراحی كرده اند. فریم بازی روی 60 است، ولی این موضوع به طور كلی مضامین گرافیك بازی را تحت الشعاع قرار داده و ما با یك عنوان ضعیف از نظر بصری هستیم.



موسیقی/صداگذاری


موسیقی خاصی در بازی شنیده نمی شود و اكثر قطعات از بافتی تكراری تشكیل شده اند كه بارها در این بازی ها شنیده ایم. صداگذاری شخصیت ها بسیار بد است. هیچ حسی در گویندگی وجود ندارد و كار میكس بسیار بدی روی آن انجام شده است. صدای یك شخصیت یا بسیار بلند است كه گوش را آزار می دهد و یا خیلی آرام كه چیزی نمی شنوید. صدای محیط و شمشیرها و... هم دست كمی از این موضوع ندارند.



گیم پلی


سازندگان بازی سعی كرده اند كه گیم پلی شبیه به سری Dragon Age داشته باشند كه نتیجه، یك تقلید ضعیف است. سازندگان، سیستم جستجو، مكالمه و پاداش دهی Dragon Age را به درستی درك نكرده اند و در دل یك بازی اكشن بی كیفیت، عناصر ضعیفی از سبك RPG مشابه به Dragon Age را به كار برده اند. مبارزات تیمی و سوئیچ كردن بین شخصیت ها كاملاً از روی DA كپی شده، ولی متأسفانه مشكل اینجاست كه هیچ نیاز تاكتیكی به استفاده از این موارد وجود ندارد. در طول بازی، مأموریت های فرعی به سبك DA هستند كه بیشتر در داخل یك كتیبه نوشته شده اند، ولی بازی ای كه مأموریت های اصلی آن كسل كننده است، مسلماً مراحل فرعی آن بسیار بدتر خواهد بود.

هوش مصنوعی دشمنان بسیار ضعیف است و تنها موردی كه ممكن است در آن ضربه بخورید، این است كه تعداد آن ها زیاد باشد و شما در داخل یك دایره از دشمنان محاصره شده باشید. سیستم مبارزات شبیه به DA II است و با یك دكمه دائم، حركات تكراری انجام می دهید و سیستم مبارزه دیگری وجود ندارد كه حركتی جدید را باز كنید. بعضی وقت ها شخصیت اول یك سری حركات پایان دهنده و یا به قولی Finisher اجرا می كند كه واقعاً باعث خنده است. چون هیچ منطقی در این حركت های رزمی وجود ندارد و این كه واقعاً معلوم نیست چه زمان این حركات اجرا می شوند. مراحل در محیط های گوناگونی اتفاق می افتند، ولی متأسفانه گرافیك ضعیف بازی این نكته مثبت بازی را كم رنگ كرده است.



نتیجه گیری


بازی The First Templar شاید در كشور سازنده این بازی یعنی بلغارستان عناونی برای سرفرازی این كشور باشد، ولی در سطح بین المللی و در میان بازی های بسیار با كیفیت، نكات منفی آن به چشم می آیند.