دوست عزیز، به سایت علمی نخبگان جوان خوش آمدید

مشاهده این پیام به این معنی است که شما در سایت عضو نیستید، لطفا در صورت تمایل جهت عضویت در سایت علمی نخبگان جوان اینجا کلیک کنید.

توجه داشته باشید، در صورتی که عضو سایت نباشید نمی توانید از تمامی امکانات و خدمات سایت استفاده کنید.
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: آشنايي با اژدهاي تانكبر scammell comander ساخت انگلستان

  1. #1
    کـــــــاربر فــــعال
    رشته تحصیلی
    مکانیک سیالات
    نوشته ها
    11,179
    ارسال تشکر
    13,156
    دریافت تشکر: 21,945
    قدرت امتیاز دهی
    56319
    Array
    ریپورتر's: خوشحال2

    پیش فرض آشنايي با اژدهاي تانكبر scammell comander ساخت انگلستان

    خودروی تانکبر قدرتمند SCAMMELL COMANDER در سال1958طی یک اعلام نیاز نیروی زمینی ارتش انگلستان به یک خودروی اختصاصی که بتواند کار نقل و انتقال تانکها را به مناطق نبرد ، به خوبی و با ضریب امنیت بالا انجام دهد توسط شرکت ANTAR بریتانیا ساخته شد. چرا که تانکبرهای قدیمی و فرسوده و متعلق به جنگ جهانی دوم انگلستان دیگر توان جابجایی تانکها و خودروهای زرهی انگلیسیها را با سرعت و قدرت کافی نداشتند. این خودرو پس از تولید انبوه به تدریج و در طی مدت سه سال جایگزین خودروهای تانکبر DIAMOND M گردید.( درباره این تانکبر قدیمی در آینده بیشتر توضیح خواهم داد.) این تانکبر قدرتمند در واقع مسن ترین خودروی تانکبر حال حاضر جهان است. در ارتش انگلستان این خودرو با نام اژدها (دراگون DRAGON )مشهور است. از سال 1958 که این خودرو ساخته شد ، تاکنون بیش از 85 پروژه بر روی این تانکبر انجام گرفته است و این خودرو به روز شده است.



    DRAGON



























    اسکامل کماندر یک کشنده سنگین با فرمت 4*6 است. این تانکبر قدرتمند توانایی حمل بار تا 110 تن بار را در حالت معمولی و با کمرشکن معمولی دارا میباشد. که این رقم به استفاده از کمرشکن دوبل و یک الاکلنگی سه اکسل تا 165 تن هم میرسد. یعنی این تانکبر میتواند بسته به شرایط موجود از یک دستگاه تانک تا سه دستگاه تانک را حمل کند. این خودرو در مدلهای ساخته شده تا سال 1990 از یک موتور V8 دیزلی به آرایش وی شکل به قدرت 650 اسب بخار استفاده میکرد. از سال 1990 به بعد برای افزایش کارایی خودرو از یک موتور6== L62 باکسر (BOXER) برای این تانکبر تعبیه شد. مخازن سوخت این خودروی تانکبر میتوانند در مجموع 255 گالن سوخت دیزل (گازوئیل) را در خود بگنجاند. (150 گالن در مخزن سوخت سمت راست که مخزن اصلی است و 105 لیتر در مخزن سمت چپ) مخازن سوخت این خودرو جدای از اینکه از جنس فولاد و کروم ساخته شده اند و در برابر گلوله های 7.62 میلیمتری مقاوم هستند ، خود مخازن هم در محفظه ای از جنس فولاد نگهداری میشوند و در مجموع مخازن سوخت این خودرو در برابر گلوله های 12.7 میلیمتری مقاومت کامل دارند. بدنه این خودرو هم از جنس فولاد آلیاژی مخصوصی بوده که سرنشینان خودرو را در برابر گلوله های 7.62 میلیمتری حفظ میکنند. شیشه های خودرو هم از نوع ضد گلوله میباشند. این خودرو سه خدمه دارد. یکی راننده خودرو و دو نفر دیگر مسئول استقرار و استحکام تانک بر روی کمرشکن خودرو میباشند. این تانکبر قدرتمند در حالت معمولی فاقد تسلیحات دفاعی است ولی در صورت نیاز میتوان آن را به یک مسلسل 7.62 میلیمتری مجهز نمود. خودرو مجهز به دو قرقره ی هیدرولیکی قدرتمند است که کار کشیدن و بکسل کردن تانکهای صدمه دیده ای که قادر به حرکت نیستند بر روی کمرشکن خودرو را انجام میدهند. این تانکبر مجهز به سیستم مکان یاب ماهواره ای (GPS) میباشد. همچنین تاسیسات الکترونیکی گسترده ای بر روی آن نصب میباشد. خودرو مجهز به سیستم (CTIS) کنترل باد مرکزی میباشد که باد چرخهای خودرو را به تناسب مکانی که خودرو در آن مشغول به کار است به طور تمام اتوماتیک انجام میدهد و همچنین به یک کمپرسور باد قدرتمند PSI 4200 مجهز میباشد که کار تنظیم باد چرخها را انجام میدهد. سیستم تعلیق این خودروی تانکبر از نوع بادی است که توسط کمپرسور بالا تنظیم و استفاده میشود. برد این خودرو با مخازن سوخت کاملا پر حدود 650 کیلومتر میباشد. فوردینگ خودرو 1.8 متر است. به این معنی که از رودخانه هایی با عمق 1.8 متر نیز میتواند به راحتی عبور کند بدون اینکه کوچکترین خللی بر آن وارد آید. کمرشکن این تانکبر مجهز به چهار جک هیدرولیک کوچک اما قدرتمند در چهار گوشه کمرشکن است که کار بیحرکت نگاه داشتن تانک را بر روی کمرشکن در مواقعی که خودرو در حال حرکت است را انجام میدهند.



    در تصویر زیر قرقره و کابل فولادی بکسل خودرو را میبینید


























































    این تانکبر در جریان جنگهای اول و دوم خلیج فارس به تعداد 320 دستگاه چند روز پیش از شروع جنگ توسط هواپیماهای باری و ناوهای لجستیکی انگلستان به کویت منتقل شد و با شروع جنگ و با پشتیبانی هواپیماهای وارتهاگ تاندربولت نیروی هوایی آمریکا کار انتقال تانکهای انگلیسی را به مناطق جنگی به خوبی و ایمنی هرچه تمام تر انجام داد. در طول نبرد خلیج فارس یک دستگاه از این خودروی تانکبر بر روی یک مین ضد تانک رفت و سه خدمه خودرو کشته شدند و خود خودرو هم نابود شد ولی کمرشکن و تانک سالم ماندند. سه دستگاه دیگر هم توسط موشکهای آر پی جی ( احتمالا از نوع 29 آن) توسط چریکهای عراقی از بین رفتند. این سه دستگاه اسکامل کماندر به همراه تانکی که در حال حمل آنها بودند از بین رفتند. ولی در مجموع این خودرو در طی این دو جنگ بسیار عالی عمل کرد. در جنگ اول خلیج فارس اسکامل کوماندر به همراه تانکبر آمریکایی OSHKOSH M911 بیشترین کار جابجایی تانکها را به مناطق جنگی برعهده داشتند و در جنگ دوم خلیج فارس در سال 2003 نیز به همراه تانکبر جدید و پیشرفته OSHKOSH M1070 HET بیشترین سهم نقل و انتقال تانکها به مناطق جنگی عراق را بر عهده داشتند.
    این خودرو در عراق به کرات دیده میشود ولی متاسفانه نیروهای آمریکایی در عراق محدودیت شدیدی در حمل و همراه داشتن دوربینهای عکاسی اعمال میکردند. به همین دلیل مدتی که در عراق بودم سایبر شات خودم را همراهم نبرده بودم. و الا این خودرو در عراق بسیار دیده میشد و عکسهای خوبی میگرفتم و تقدیم حضورتان میکردم.
    از دارندگان این تانکبر قدرتمند میتوان به عربستان سعودی با 85 دستگاه اشاره کرد. اسکامل کماندرهای ارتش عربستان یک فرق عمده با بقیه خودروها دارد و آن موتور خودرو است. اسکامل کماندرهای عربستان به جای موتور L62 بوکسر از یک موتور KA550L DETROIT DEISEL ساخت دیترویت دیزل ایالات متحده باقدرت 700 اسب بخار استفاده میکند.

    دارندگان این تانکبر قدرتمند عبارتند از : انگلستان 570 دستگاه – سوئد 450 دستگاه – بلژیک 30 دستگاه – فنلاند 75 دستگاه – نروژ 30 دستگاه – هلند 55 دستگاه – عربستان سعودی 85 دستگاه



    اسکامل کماندر نیروی زمینی ارتش سوئد ساخت شرکت اسکانیا (SCANIA) این کشور











    مشخصات کلی تانکبر قدرتمند SCAMMELL COMANDER ساخت انگلستان


    سال ساخت : 1958
    کمپانی سازنده : A.N.T.A.R
    طول کشنده : 8.89 متر
    عرض : 2.89 متر
    ارتفاع 2.73 متر
    قدرت حمل بار : بسته به نوع کمرشکن و استفاده از نوع الاکلنگی از 90تن تا 165 تن
    موتور : V8-L62 باکسر6--
    قدرت موتور : 650 اسب بخار
    ظرفیت مخازن سوخت : 255 گالن
    رنج خودرو : 650 کیلومتر
    تعلیق : بادی
    قدرت کمپرسور باد مرکزی : 4200 PSI
    کشورهای دارنده : انگلستان – عربستان – سوئد – فنلاند – نروژ – بلژیک – هلند



    جدیدترین مدلهای این تانکبر







    انشاالله مورد استفاده و توجه قرار گرفته باشد

    نا له پنداشت که در سینه ی ما جا تنگ است

    رفت و برگشت سراسیمه که دنیا
    تنگ است

  2. 2 کاربر از پست مفید ریپورتر سپاس کرده اند .


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. آموزشی: گزارش کارآموزی از شرکت لاستیک سازی دنا
    توسط ghasvarimohamma در انجمن گرایش های مهندسی شیمی
    پاسخ ها: 2
    آخرين نوشته: 28th March 2016, 12:11 PM
  2. پاسخ ها: 14
    آخرين نوشته: 24th March 2009, 12:51 PM
  3. معرفی: تانک چنلجر2
    توسط ریپورتر در انجمن خودروهای زرهی و غیر زرهی
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 18th March 2009, 11:10 AM
  4. مقاله: یك تحقیق علمی از وضعیت داوری در ایران
    توسط diamonds55 در انجمن اخبار دنیای فوتبال
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 13th November 2008, 02:20 AM
  5. مقاله: ابزارهاي ساخت برنامه‌هاي مالتي مديا
    توسط lida_star در انجمن گرافیک و مالتی مدیا
    پاسخ ها: 1
    آخرين نوشته: 7th November 2008, 09:19 AM

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •