دوست عزیز، به سایت علمی نخبگان جوان خوش آمدید

مشاهده این پیام به این معنی است که شما در سایت عضو نیستید، لطفا در صورت تمایل جهت عضویت در سایت علمی نخبگان جوان اینجا کلیک کنید.

توجه داشته باشید، در صورتی که عضو سایت نباشید نمی توانید از تمامی امکانات و خدمات سایت استفاده کنید.
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 4 , از مجموع 4

موضوع: اصول و مبانی تکنولوژی استیلت

  1. #1
    یار همراه
    نوشته ها
    2,548
    ارسال تشکر
    17,332
    دریافت تشکر: 8,680
    قدرت امتیاز دهی
    15646
    Array

    پیش فرض اصول و مبانی تکنولوژی استیلت

    اصول و مبانی تکنولوژی استیلت :



    سطح مقطع راداری :
    بنا به تعریف ، سطح مقطع راداری RCS عبارت است از شدت بازتاب امواج راداری از هدف ( اعم از سطحی و یا هوایی ) که با واحدی به نام " متر مربع " سنجیده می شود . لازم به توضیح است که سطح مقطع راداری هر جسم ، با تغییر زاویه تابش امواج راداری ، تغییر می کند . به عبارت دیگر ، سطح مقطع راداری جسم با توجه با زاویه دید راداری ان ( از روبه رو ، طرفین ، پشت و ... ) متفاوت است . لذا ممکن است که جسمی ، از زاویه ای ( مثلا رو به رو ) دارای حداقل بازتاب های راداری باشد ، ولی همین جسم از زوایای دیگر ، سطح مقطع راداری قابل توجهی داشته باشد .



    همانطور که اشاره شد ، بازتاب راداری از اجسام مختلف از زوایای متفاوت ، یکسان نیست . لذا به عنوان معیار ، سطح مقطع راداری عبارت است از میزان بازتاب های راداری از کره ای فلزی با سطح دایره عظیمه معادل همان سطح مقطع . به عنوا نمثال ، سطح مقطع راداری یک متر مربع ، برابر است با شدت بازتاب راداری از یک گوی فلزی که سطح دایره عظیمه ان یک متر مربع باشد ( کره ای به قطر 112/8 سانتی متر ) سطح مقطع راداری اجسام با واحد دیگری با نام " دسیبل متر " ( dBsm ) نیز اندازه گیری می شود و بر مبنای " ضریب 10 لگاریتم بر مبنای 10 " ( 10log 10 ) می باشد . در این روش به عنوا نمثال ، سطح مقطع راداری هزار متر مربع معادل عدد 30 ، 100 متر مربع معادل 20 ، 1 متر مربع معادل صفر ، یک صدم متر مربع معادل منفی 20 و یک ده هزارم متر مربع ( یک سانتی متر مربع ) معادل منفی 40 است .


    در همین رابطه ، تذکر این نکته ضروری است که بر طبق گزارشات غیر رسمی موجود ، سطح مقطع راداری بمب افکن B-2 و جنگنده F-22 از روبه رو ، معادل منفی 40 دسیبل متر ، جنگنده F-35 معادل منفی 30 دسیبل متر ( 10 برابر بیشتر از F-22 ) ، هواپیماهای B-1B و F/A-18 E/F معادل 0 و بمب افکن B-52 معادل +20 دسیبل متر مربع است . بنا به گزارشات غیر رسمی دیگر ، سطح مقطع راداری جنگنده جدید روسیه T-50 در حدود -10 دسیبل تخمین زده می شود .



    علاوه بر شکل جسم و زاویه تابش امواج راداری ، طول موج رادار نیز در میزان شطح مقطع راداری اجسام ، تاثیر زیادی دارد . به عبارت دیگر ، سطح مقطع راداری ، با تغییر طول موج راداری ، تغییر می کند . لذا ممکن است که جسمی در طول موج راداری خاص ، دارای حداقل بازتاب های راداری باشد ، در حالیکه در طول موج های دیگر ، سطح مقطع راداری ان قابل توجه باشد . این همان پدیده است که برای مقابله با تکنولوژی رادارگریز ، توجه روز افزونی به ان می شود و در بخش سوم این سلسله مقالات ، بیشتر به ان خواهیم پرداخت .



    به علاوه ، پدیده ای به نام " تشدید " ( Resonance ) نیز در میزان سطح مقطع اجسام دخالت دارد . در پدیده تشدید ، هر جسمی که انازه ان ، متناسب با طول موج الکترومغناطیسی باشد ، باعث ایجاد بازتاب های قوی ، بدون توجه به اینکه جسم استیلت باشد یا خیر ، می گردد . در همین رابطه ، بخش هایی از هواپیما ، نظیربال ، دم و یا ورودی هوای موتور و یا هر جز دیگر ، در صورت انطباق با طول موج رادار ، باعث ایجاد پدیده تشدید خواهد شد . همین پدیده باعث روی اوردن مجدد به رادارهای با طول موج بلند ، در محدوده امواج رادیویی UHF و VHF برای مقابله با تهدید هواپیماهای استیلت شده است که بحث در مورد ان را در بخش سوم این گزارش ( روش های مقابله با هواپیماهای استیلت ) پی خواهیم گرفت .

    ادامه دارد...
    منبع : دو ماهنامه هواپیما / ش11




  2. 5 کاربر از پست مفید Joseph Goebbels سپاس کرده اند .


  3. #2
    یار همراه
    نوشته ها
    2,548
    ارسال تشکر
    17,332
    دریافت تشکر: 8,680
    قدرت امتیاز دهی
    15646
    Array

    پیش فرض پاسخ : اصول و مبانی تکنولوژی استیلت

    بازتاب راداری اجزای هواپیما و روش های کاهش انها :

    هر هواپیما از اجزای بسیار ساخته شده است که هر کدام دارای بازتاب های راداری خاص می باشند و سطح مقطع راداری هواپیما عبارت است از حاصل جمع بازتاب های هر یک از این اجزا . لذا ، طراحان هواپیمای رادارگریز ناچار از در نظر گرفتن تمامی انها هستند .



    عامل دیگر سهیم در افزایش سطح مقطع راداری هواپیما ؛ امواج سطحی یا Currents Surface هستند که در پی برخورد امواج رادار با سطح هواپیما ، ایجاد می گردند . این امواج در سطح پیوسته منتشر می شوند ؛ تا زمانی که به یک عدم پیوستگی نظیر لبه فرار ، نوک بال و سطوح پروازی و یا حفره ها و شکاف ها برخورد می کنند . در برخورد با چنین عدم پیوستگی هایی ، امواج سطحی شروع به انتشار امواج ثانویه الکترومغناطیسی در تمامی جهات می کنند که بعضی از انها در جهت رادار فرستنده موج ، منتر می شوند . این پدیده ، زمانی که شکاف ، مستقیم و عمود بر جهت پرتو تابی باشد ، بسیار نیرومند تر خواهد بود . با اینکه ، این امواج بسیار ضعیف تر از بازتاب های عادی هستند ، با این حال ، قابل کشف می باشند .



    حل این مشکل ، با استفاده از شیوه های غیر عامل ، ساده نبوده و پر هزینه می باشد . قطعات بدنه باید با دقت بسیار ساخته شده و در کنار یکدیگر نصب شوند تا شکاف موجود میان انها به حداقل برسد . پوسته بدنه و بویژه شکاف ها باید با مواد غیرهادی ( مواد جاذب امواج رادار RAM ) پوشانده شود . نقطه اوج این پدیده ، طراحی تمامی درها ، دریچه ها و عدم پیوستگی ها به شکل لوزی یا دندانه دار و طراحی لبه های حمله و بویژه فرار بال حتی الامکان به صورت موازی با یکدیگر و در جهتی زاویه دار نسبت به جهت احتمالی امواج راداری است ؛ تا اولا شدت امواج ثانویه به حداقل میزان ممکن برسد و دوم این که ، این امواج حتی الامکان در جهتی متفاوت از راستای ارسال امواج راداری ، منتشر شوند . روشی که در طراحی بمب افکن استراتژیک B-2 به اوج خود رسید .



    کابین خلبان ، ورودی های هوای موتور ، سایر حفره ها بر روی بدنه نیز بازتاب های شدید راداری ایجاد می کنند . روزنه حسگرها ( شامل حسگر های مادون قرمز ، تلویزیونی و بویژه رادار ) نیز انعکاس های راداری نیرومندی را باعث می شوند که در طراحی هر هواپیمای رادارگریز باید توجه بسیاری به انها شود .



    انتن ها نیز یکی دیگر از عوامل مشکل افرین در طراحی هواپیمای استیلت به شمار می رود . از انجایی که انتن های دریافت کننده امواج ، بهترین منعکس کننده های این نیز به شمار می روند ، لذا جلوگیری از بازتاب های ناخواسته بوسیله انها همواره از مشکلات بزرگ طراحی هواپیماهای استیلت بوده است . برای حل این مشکل ، نسل اول هواپیماهای رادارگریز ، نایت هاوک F-117 نه فقط قادر رادار ( که انتن ان دارای بازتاب های شدیدی است ) بود ، بلکه حتی میله انتن مخابراتی ان نیز برای کاستن از سطح مقطع راداری به داخل بدنه جمع می شد . لذا در موقع عملیات بر بالای هدف ، امکان برقراری ارتباط وجود نداشت . در طرح های جدیدتر ، برای حل این مشکل ، از ارتباطات جهت گیری شده با قدرت کم و نیز ، فرکانس های فوق العاده بالا برای ارتباطات درون گروه پروازی استفاده می شود . ارتباطات ماهواره ای نیز از امکاناتی است که امروزه در هواپیماهای رادارگریز ( همانند سایر هواپیماهای نسل 4 به بعد ) برای ارتباطات برد بلند استفاده می گردد .

    کابین هواپیما ، همانطور که اشاره شد ، یکی از منابع مهم بازتاب دهنده امواج راداری است . زیرا امواج با نفوذ به درون کابین ، توسط قطعات و اجزای داخل کابین که ( معمولا دارای زوایای قائمه بوده و بازتاب دهنده های خوبی به شمار می روند ) منعکس شده و سطح مقطع هواپیما را بشدت افزایش می دهند . راه حل این مشکل ، که به صورت گسترده ای نیز منتشر شده است ، استفاده از لایه ای بسیار نازک از مواد فلزی برای بازتابدن امواج راداری ، ضمن انکه محدودیتی برای دید خلبان ایجاد نکند ، است . با این حال ، استفاده از این روش نیز باعث افزایش بازتاب های نوری از کابین خلبان شده و احتمال کشف از راه دیدن را در شرایطی خاص ، افزایش می دهد . روزنه حسگرها ، نظیر انهایی که پرتوهای نوری ، مادون قرمز و یا راداری را جمع اوری می کنند نیز ، بازتاب دهنده های بسیار قوی امواج راداری هستند . یکی از راه حل ها ، استفاده از پوشش هایی است که فقط در طیف خاصی از امواج الکترومغناطیسی ( شامل امواج نور ، پرتوهای مادون قرمز و امواج راداری ) که مورد استفاده حسگر است ، شفاف بوده و در سایر طول موج ها ، غیر شفاف باشد . این موضوع ، با اینکه در زمینه امواج نوری و مادون قرمز قابل اجراست ، ولی در زمینه امواج راداری ، بویژه در صورتی که حسگرها و رادار دشمن نیز در فرکانس مشابهی عمل نماید ، مشکلات بسیاری را ایجاد می کند .

    ادامه دارد...
    منبع : دو ماهنامه هواپیما / ش11





  4. 3 کاربر از پست مفید Joseph Goebbels سپاس کرده اند .


  5. #3
    یار همراه
    نوشته ها
    2,548
    ارسال تشکر
    17,332
    دریافت تشکر: 8,680
    قدرت امتیاز دهی
    15646
    Array

    پیش فرض پاسخ : اصول و مبانی تکنولوژی استیلت

    موتور و ورودی هوای ان :
    موتور هواپیما نیز از منعکس کننده بسیار قوی امواج راداری به شمار می رود . به طوری که بخش قابل توجهی از سطح مقطع راداری هر هواپیما ، بویژه از ناحیه بسیار مهم رو به رو ، به دلیل بازتاب های ناشی از موتور هواپیما ، در ارتباط پیچیده با ورودی هوای ان است .


    از انجایی که بخش مقدم موتورهای جت و صفحات کمپرسور ان ، بازتاب های بسیار قوی ایجاد می کنند ؛ لذا جلوگیری از برخورد مستقیم امواج رادار با انها ، بسیار ضروری است و در همین رابطه ، طراحی ورودی هوای موتور اهمیت می یابد . بویژه اینکه ، نباید هیچ گونه محدودیت قابل توجهی نیز در کارکرد موتور ایجاد شود .


    بر خلاف انچه که در برخی از نشریات عامه پسند عنوان می شود ، برای جلوگیری از برخورد امواج رادار با بخش جلویی موتور ، فقط انحنا دادن به مجرای عبور هوای موتور و پوشاندن بخش داخلی این مجرا با مواد جاذب امواج رادار ( اگرچه ضروری است ) ولی کافی نمی باشد . دلیل این موضوع هم در دلیل اول در محدود بودن کارایی هر یک از انواع مواد جاذب رادار به تنها بخش محدودی از طیف امواج الکترومغناطیسی است . دلیل دوم هم ان است که امواج راداری با طول موج های مختلف ، رفتار متفاوتی را در حین عبور از مجرای ورودی هوای موتور ، از خود نشان می دهند . به عنوا نمثال ، امواج رادار با طول موج بسیار کمتر از دهانه مجرای عبور از هوای موتور ، از ورودی هوا عبور کرده و از راه انعکاس از دیواره مجرا به جلو رفته و پس از برخورد با موتور ، مجددا باز می گردند . این پدیده در صورتی که اندازه ورودی و مجرایعبور هوای موتور ، متناسب با طول موج رادار باشد ، به روشی کاملا متفاوت ، انجام می شود . به این ترتیب که مجرای عبور هوا ، به صورت یک لوله انتقال موج عمل کرده و امواج راداری را بدون هیچ گونه اتلاف انرژی منتقل کرده و انها را پس از بازتاب از صفحات کمپرسور موتور ، در جهت مخالف ، به سمت رادار ، انتقال می دهد . در رابطه با امواج با طول موج بزرگتر از دهانه ورودی هوای موتور ، این امواج پس از برخورد با ان ، همانند برخورد با یک سطح سخت عمل کرده و متناسب با زاویه برخورد ، منعکس می شوند .


    به همی ن جهت ، طراحی درست دهانه ورودی هوا و مجرای عبور هوای موتور و موقعیت ان ، از اهمیتی فوق العاده در هواپیماهای استیلت برخوردار است . لذا در اولین نسل از هواپیماهای استیلت ( F-117 ) ، نه تنها دهانه ورودی هوای موتور ، بر روی بال نصب گردید ، تا از برخور دپرتوهای رادارهای مستقر بر روی زمین با ورودی هوای موتور ( و در نتیجه ، ورود این امواج به درون مجرای عبور هوای موتور جلوگیری شود ) ، بلکه در ضمن ، دهانه ورودی هوای موتورهای ان با یک صفحه شبکه شده پوشانده شده . لذا از احتمال ورود امواج راداری با طول موج بزرگتر از سوراخ های شبکه ، به درون مجرای هوای موتور جلوگیری شد . با استفاده از مواد جاذب امواج رادار در ساختن این شبکه ، امواج راداری با طول موج کوتاه تر ( متناسب با ابعاد سوراخ های شبکه ) هم در موقع ورود و هم حین خروج از مجرای عبور هوای موتور ، توسط این شبکه جذب شده و خطر بازتاب امواج منتفی می گردید .


    با این حال ، استفاده از این روش ، مشکلات خاص خود را نیز دارد . به عنوا نمثال ، استفاده از این روش ، باعث ایجاد اغتشاش در جریان هوای موتور شده و کارایی انرا کاهش می دهد . ضمن انکه ، استفاده از این روش ، در هواپیماهای مافوق صوت ( به دلیل کاهش شدید کارایی موتور ) امکان پذیر نیست . لذا برای حل این مشکل در هواپیماهای مافوق صوت ، می باید چاره ای دیگر اندیشید.


    روش عمل در هواپیماهای مافوق صوت و نیز نسل جدید هواپیماهای رادار گریز به این ترتیب است که :


    1- در رابطه با امواج با طول موج بلند ، دهانه ورودی هوای موتور با مواد جاذب امواج پوشانده می شود تا بارتاب های راداری از دهانه دهانه ورودی هوا تا حد امکان کاهش یابد . با زاویه دار کردن دهانه ورودی هوا ، باقی مانده انرژی موج ، در جهتی متفاوت از جهت ارسال ان منعکس می گردد .


    2- در مورد امواج راداری با طول متناسب با دهانه ورودی هوای موتور ، میباید از روش کاملا متفاوتی استفاده شود . لذا از انجایی که مجرای ورودی هوا در رابطه با این گونه امواج ، به صورت لوله های انتقال موج عمل می کند ، لذا در انتهیا مجرای ورودی هوا و مقابل دهانه موتور ، از صفحات مسدود کننده Blocker امواج رادار ، که شباهت بسیاری به پره های کمپرسور ( ولی به شکل ثابت ) دارد استفاده می شود . این صفحات که برای به حداکثر رساندن جذب امواج راداری در همین قسمت از طیف امواج راداری بهینه سازی شده اند ، بخش عمده ای از اموا جرا جذب می کنند . اندک انرژی راداری باقی مانده بازتابی جذب نشده نیز ، به روش هایی که اعلام نگردیده ، تا حد امکان کاهش یافته و حذف می شوند .


    3- در مورئ امواج با طول موج کوتاه ، روش مرسوم مورد استفاده ، انحنا دادن به مجرای عبور هوای موتور ( به منظور پوشاندن دهانه موتور و صفحات کمپرسور از دید مستقیم امواج رادار ) – که در نشریات عامه پسند اشاره گردیده – و نیز ، پوشاندن بخش داخلی این مجرا با مواد جاذب امواج راار ، متناسب با طول این امواج ، است . لذا ، امواج با طول موج کوتاه ، با هر بار انعکاس در طول مجرای عبور هوا که از مواد جاذب امواج راداری پوشیده شده ، انرژی خود را در مسیر رفت و برگشت ، کاملا از دست می دهند .

    ادامه دارد...
    منبع : دو ماهنامه هواپیما / ش11



  6. 3 کاربر از پست مفید Joseph Goebbels سپاس کرده اند .


  7. #4
    یار همراه
    نوشته ها
    2,548
    ارسال تشکر
    17,332
    دریافت تشکر: 8,680
    قدرت امتیاز دهی
    15646
    Array

    پیش فرض پاسخ : اصول و مبانی تکنولوژی استیلت

    روش های دیگر در کاستن از بازتاب های راداری :



    در حالیکه روش متداول در کاستن و یا حذف امواج راداری – که به موجب اطلاعات منتشره ، توسط امریکا و سایر کشورها استفاده می شود ، شیوه غیرعامل است که در بالا به ان اشاره شد – به موجب گزارشات منتشره ، 2 روش دیگر نیز به منظور کاستن از بارتاب های راداری وجود دارند که در گروه شیوه ای عامل قرار می گیرند . این روش ها عبارتند از :

    1- روش حذف عامل .
    2- استفاده از پوشش ابر پلاسما .


    1- روش حذف فعال .
    از انجایی که امواج الکترومغناطیسی به صورت امواج سینوسی منتشر می شوند ، لذا اگر بتوان موجی مشابه ولی در فاز مخالف را بر ان منطبق کرد ، این موج بر اساس پدیده شناخته شده ای در فیزیک ، موسوم به تداخل مخرب از میان می رود . برای استفاده از این روش لازم است که از فرستنده هایی که با دقت و سرعت بسیار زیاد می تواند قادر به تولید امواجی مشابه ( ولی در فاز مخالف ) امواج راداری دشمن باشد ، استفاده شود تا امواجی را با فرکانس موج ارسالی رادار . فرکانس تکرار پالس ( PRF ) و نوع پولاریزاسیون ان را با دقت بسیار و در فاز مخالف ان تولید نماید . از دشوارترین عمده این روش ، نیاز به گیرنده های فوق العاده دقیق و حساس ، پردازشگرهای بسیار سریع به منظور تحلیل و ارزیابی امواج دریافتی و ایجاد امواج مناسب برای حذف انها ، توزیع مناسل فرستنده های امواج فاز مخالف در نقاط مختف بدنه و سرانجا م، دارا بودن بانک اطلاعاتی جامعی از تمامی رادارهای تهدید است که به دست اوردن ان ، اگرچه غیر ممکن نباشد ، بسیار دشوار می باشد . بااینحال ، بر اساس گزارشات موجود ، فرانسه در این زمینه موفقیت بسیاری داشته و جنگنده های رافال ساخت این کشور به تکنولوژی حذف فعال امواج راداری ، مجهزترند .

    2- استفاده از پوشش ابر پلاسمایی :
    یک روش دیگر ، که ظاهرا روسیه ، بیش از سایر کشورها به ان توجه نموده ، استفاده از ابر غیر قابل نفوذ پلاسمایی برای پوشاندن هواپیما و جلوگیری از کشف ان توسط امواج راداری است . با اینکه این روش ، ساده تر از روش اول به نظر می رسد ، با اینحال ، این روش نیز مشکلات خاص خود را دارد .



    اول انکه ، از انجایی که ابر پلاسما در واکنش با جو به سرعت از میان می رود ، لذا به یک مولد پلاسما به منظور ایجاد و حفظ پوشش پلاسما در اطراف هواپیما وجود دارد . چنین مولدی علاوه بر مصرف انرژی قابل توجه ، با ایجاد میدان های قوی نیرو ، ممکن است نه فقط باعث اسیب رساندن به تجهیزات حساس و حیاتی الکترونیکی هواپیما گردد ، بلکه در ضمن ، می تواند برای سرنشینان چنین هواپیمایی بسیار خطرناک باشد . ضمن انکه ، چنین ابر پلاسمایی در صورت ایجاد و حفظ ان ، نه فقط می تواند امواج راداری دشمن رو جذب کنه ، بلکه می تواند با جذب امواج رادار و اخلال در سیستم های مخابراتی و ناوبری هواپیمای حامل ، باعث ایجاد مشکلات متعدد عملیاتی شود . ضمن انکه احتمال القای جریانهای الکتریکی در سیستمهای برقی و الکترونیکی هواپیما نیز وجود دارد .



    از سوی دیگر ، از انجایی که پلاسما بنا به تعریف ، گاز یونیزه شده می باشد ؛ لذا می توان انتظار داشت که این گازهای تحریک شده ، هماندن لامپهای فلورسنت ، خود مبادرت به انتشار امواج الکترومغناطیسی در طیف های مختلف – با توجه به میزان شدت تحریک شدگی گازها – نمایند که ممکن است شامل طیف مرئی و یا حتی امواج رادیویی نیز باشد .



    در هر حال ، بر طبق گزارشات موجود ، روس ها در نظر داشتند که از این تکنولوژی برای کاستن از بازتابهای راداری جنگنده لغو شده Mig-1.42 استفاده کنند که اطلاعات بیشتری در این زمینه در دست نیست .


    منبع : دو ماهنامه هواپیما / ش11


  8. 3 کاربر از پست مفید Joseph Goebbels سپاس کرده اند .


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. فایل: استانداردهای astm مهم لاستیک و پلاستیک
    توسط Amitis در انجمن گرایش های مهندسی شیمی
    پاسخ ها: 6
    آخرين نوشته: 14th April 2011, 06:38 PM
  2. دکمه سر آستین از اصول لباس های رسمی
    توسط Admin در انجمن دانستنیهای کاربردی عمومی
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 4th April 2010, 03:09 PM
  3. بالهای آئروالاستیکی فعال
    توسط ریپورتر در انجمن فناوری های صنایع هوایی
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 29th November 2009, 05:17 PM
  4. تنها راه تشخیص یک لاستیک تازه تولید شده با لاستیک انباری
    توسط ریپورتر در انجمن مباحث فنی و تخصصی خودرو
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 15th November 2009, 10:39 AM
  5. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 23rd October 2009, 08:12 PM

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •