هواپیمای اتمی :
بخش دوم : نیروی دریایی ایالات متحده امریکا :
توسعه هواپیمای با نیروی پیشرانه هسته ای نیروی هوایی امریکا در شماره پیشین هواپیما مورد بحث قرار گرفت . در این شماره ، به فعالیت های نیرو دریایی این کشور در همین دوره زمانی می پردازیم .
نیرو هوایی و دریایی امریکا در طی سالهای 1949 و 1953 اقدام به همکاری در زمینه استفاده از نیروی هسته ای برای پیشرانه هواپیما کردند . در همین دوره ، این نیرو اقدام به عقد قراردادهایی با شرکت های کانویر و مارتین به منظور انجام مطالعه در مورد هواپیماهای اب نشین با نیروی هسته ای کرد . این نیرو ، سپس در فوریه 1955 ( بهمن 1333 ) " نیاز عملیاتی " ( or ) را برای یک هواپیمای اتمی اب نشین چند منظوره به منظور انجام ماموریت های هجومی ، مین گذاری و اکتشاف را منتشر کرد .
این کار به موازات مطالعات در مورد هواپیمای خشکی نشین تحت عنوان ws-125a انجام میشد . جذابیت این کار در امکان داشتن برد به حد کافی طولانی برای گشت زنی بر فراز تمامی اقیانوس های جهان بود . با این حال ، در طی سال 1956 ( 1335 ) ، وزارت دفاع برای متوقف کردن برنامه نیروی دریایی مداخله کرد و حتی مقداری از بودجه ان را ضبط کرد . زیرا نمی خواست که نیروی دریایی مطالعه مستقلی را در زمینه هواپیمای اتمی انجام دهد . در نتیجه ، همکاری میان نیروهای هوایی و دریایی از سر گرفته شد .
در هر حال ، به نظر می اید که نیروی دریایی با انرژی اتمی فقط خود را سرگرم کرده بود تا رقابتی را با تلاش های نیروی هوایی در این زمینه انجام دهد . زیرا روزگار قایق های پرنده به پایان خود نزدیک میشد . اگر قدرت هسته ای می توانست به یک قایق پرنده برد فوق العاده زیادی بدهد ، همین توانایی می توانست زمین پایه نیز استفاده شود که باعث می گردد توانایی فرود بر سطح اب غیر ضروری و بی فایده به نظر برسد .
ادامه دارد....
منبع : دو ماهنامه هواپیما / ش11
علاقه مندی ها (Bookmarks)