دوست عزیز، به سایت علمی نخبگان جوان خوش آمدید

مشاهده این پیام به این معنی است که شما در سایت عضو نیستید، لطفا در صورت تمایل جهت عضویت در سایت علمی نخبگان جوان اینجا کلیک کنید.

توجه داشته باشید، در صورتی که عضو سایت نباشید نمی توانید از تمامی امکانات و خدمات سایت استفاده کنید.
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 4 , از مجموع 4

موضوع: Xf-109 دهمین جنگنده صده

  1. #1
    یار همراه
    نوشته ها
    2,548
    ارسال تشکر
    17,332
    دریافت تشکر: 8,680
    قدرت امتیاز دهی
    15646
    Array

    پیش فرض Xf-109 دهمین جنگنده صده

    پرواز عمودی :
    در طی دهه 50 میلادی ( 30 خورشیدی ) ، نیروهای هوایی و دریایی امریکا ، چندین پروژه را ، برای دستیابی به هواپیماهای جنگنده ای که نیازمند به باند پروازی نبوده و قادر به پرواز و فرود عمودی باشد ، اغاز کرده و به پیش بردند ؛ که از میان انها می توان به هواپیماهای دم نشین ( هواپیماهایی که در روی زمین به طور عمودی بر روی دم ، قرار گرفته و به همین ترتیب برخاسته و فرود می امدند ) اشاره کرد . این هواپیماها ، اگرچه از نظر فنی موفقیت امیز بودند ، با این حال ، نتوانستند نظر موافق کاربران را تامین کنند و در نتیجه ، لغو شدند .



    به دنبال ان ، روش دیگری که برای پرواز و فرود عمودی مورد مطالعه و ببرسی قرار گرفت ، استفاده از موتورهای جت مستقر در نوک بالها بود که می توانستند از وضعیت افقی به عمودی ، چرخش کنند . ( همانند هواپیمای ترابری ملخی V-22 کنونی ) ، تا هم نیروی بالابر را برای پرواز افقی عمودی را اماده کنند و هم با چرخشی به وضعیت افقی ، نیروی پیشرانه عادی را تامین کنند . شرکتی که این موضوع را عمیقا مورد مطالعه قرار داد ، شرکت Bell بود که نتیجه نهایی این فعالیت ها در قالب هواپیمای XF-109 تبلور یافت .


    ادامه دارد...
    منبع : دو ماهنامه هواپیما / ش12




  2. 5 کاربر از پست مفید Joseph Goebbels سپاس کرده اند .


  3. #2
    یار همراه
    نوشته ها
    2,548
    ارسال تشکر
    17,332
    دریافت تشکر: 8,680
    قدرت امتیاز دهی
    15646
    Array

    پیش فرض پاسخ : Xf-109 دهمین جنگنده صده

    تلاش های اولیه :
    اولین طرح پیشنهادی شرکت بل برای هواپیمایی با قابلیت پرواز و فرود عمودی با استفاده از نیروی پیشرانه جت ، که ( d 109-1 ) نام داشت ، در نوامبر سال 1951 ( ابان 1330 ) اماده شد .



    این طرح ، یک جت جنگنده نسبتا ساده با بال های مستقیم ، ولی با سکان های افقی و عمودی رو به عقب بود که از 2 موتور j-33 نیرو می گرفت .



    این موتورها در مقرهای قابل چرخش در نوک بال ها مستقر بودند . از دو موتور راکتی کمکی نیز برای تامین نیروی اضافی در حین مرحله برخاستن از زمین ، در حالی که هواپیما بمب و راکت حمل می کرد نیز ، استفاده میشد .



    به عنوان سلاح ثابت سازمانی این هواپیما ، به 4 قبضه توپ مسلح بود و ارابه فرود غیر عادی ان ، تیغه های اسکی بودند که پس از جمع شدن ، با بدنه منطبق می شدند . سرعت اوج گیری d 109-1 ، 19150 فوت بر دقیقه ( 97/3 متر بر ثانیه ) و سقف پرواز خدمتی ان ، 54400 فوت ( 16580 متر ) تخمین زده میشد .



    طرح دیگر شرکت بل ، d 109-2 بود که از همان بدنه نمونه قبلی استفاده می کرد ، ولی دارای موتورهای پیشرفته تر توربوفن ساخت شرکت الیسون بود .


    ادامه دارد...
    منبع : دو ماهنامه هواپیما / ش12




  4. 4 کاربر از پست مفید Joseph Goebbels سپاس کرده اند .


  5. #3
    یار همراه
    نوشته ها
    2,548
    ارسال تشکر
    17,332
    دریافت تشکر: 8,680
    قدرت امتیاز دهی
    15646
    Array

    پیش فرض پاسخ : Xf-109 دهمین جنگنده صده

    مدل D-188 :
    در سال 1956 ( 1335 ) نیروی دریایی امریکا ، برنامه ای را برای طراحی و ساخت یک هواپیمای عمود پرواز به منظور استفاده در ناوهای هواپیمابر ، اغاز کرد که حاصل ان در طرح جنگنده بمب افکن تک نفره D-188 شرکت بل ، متبلور شد . با اینکه مقرهای چرخان موتور در نوک بال ها ، ویژگی اصلی این طرح بودند ، با این حال ، انواع مختلفی از موتورهای جت ، برای استفاده توسط ان مورد بررسی قرار گرفتند ؛ تا اینکه سرانجام ، طرح نهایی در اواخر 1957 ( 1336 ) انتخاب شد .



    در طرح نهایی ، این هواپیما از 8 موتور J-85 که در جنگنده های مشهور F-5 ساخت شرکت نورث روپ نیز به کار گرفته شدند استفاده میشد . به این ترتیب که 2 موتور در مقر چرخان در نوک بال ها نصب میشد ( جمعا 4 موتور ) و در موقع برخاستن از زمین ، به وضعیت عمودی و برای پرواز پیمایشی ، به وضعیت افقی در می امدند .



    علاوه بر این موتورها ، 2 موتور دیگر نیز در عقب بدنه ، هم به منظور تامین نیروی برخاستن و هم برای به پیش راندن هواپیما در پرواز عادی وجود داشت .



    در ضمن ، از 2 دستگاه موتور نیز در پشت کابین در وضعیت تقریب عمودی ، به عنوان موتور برخاستن عمودی ، استفاده میشد . تمامی این موتورها ، به جز موتورهای ثابت عمودی در پشت کابین ، به سیستم پس سوز مجهز بودند . زمان انتقال از برخاستن عمودی به پرواز افقی در حدود 60 ثانیه به طول می انجامید .



    در ژوئن 1957 ( خرداد 1336 ) ، زمانی که نیروی دریایی شروع به هزینه کردن برای این پروژه کرد ، این طرح به یک برنامه با بودجه دولتی تبدیل شد . سپس در دسامبر ( اذر ) همان سال ، نیرو هوایی امریکا نیز به به این پروژه پیوست و تامین نیمی از هزینه ها را بر عهده گرفت . نیروی هوایی قصد داشت از این هواپیما به عنوان جنگنده بمب افکن استفاده کند .



    تا پایان ژانویه 1958 ( اوایل بهمن 1336 ) ، نیروی دریایی این هواپیما را F-3L نامگذاری کرد . در 29 همان ماه ( 9 بهمن ) ، نیروی هوایی نیز رسما درخواست کرد که طرح D-188 A ، F-109 نامگذاری شود ؛ ولی با این درخواست مخالفت شد . تقاضای مشابهی نیز در 3 اکتبر ( 11 مهر ) به عمل امد که ان هم در 6 فوریه 1959 ( 17 بهمن 1337 ) مورد موافقت قرار نگرفت .



    در طراحی بدنه D-188 A از " قانون سطح " ( Area Rule ) ( به منظور توزیع بهینه مقطع ترکیب بدنه / بال هواپیما از دماغه تا دم برای کاستن از پسا در سرعت های زیاد ) استفاده می شده است . این هواپیما قادر به حمل 3 موشک سایدوایندور برای ماموریت های رهگیری و یا 2 موشک هدایت شونده هوا به سطح برای حملات تهاجمی در محفظه داخل بدنه بود . به علاوه ، این هواپیما توانایی حمل مهمات اضافی در مقرهای زیر بال را نیز داشت .
    D-188 A دارای بال های کوتاه با ضخامت کم و یک ارابه فرود با 3 بازو بود . در ماموریت های رهگیری مافوق صوت ف این هواپیما با حمل 9840 پوند ( 4463 کیلوگرم ) سوخت داخلی ، دارای حداکثر سرعت اوج گیری 60000 فوت بر دقیقه ( 305 متر بر ثانیه ) در ارتفاع سطح دریا بود و شعاع عمل رزمی ان ، 600 ناتیکا مایل ( 1111 کیلومتر ) تخمین زده میشد .



    فقدان پول خیلی زود باعث شد که نیروی دریایی از این پروژه خارج شود و پروژه کاملا در اختیار نیروی هوایی قرار گیرد . در این مرحله ، به این هواپیما ، شناسه F-109 نیروی هوایی داده شد . طرح نهایی که در اوایل 1959 ( اواخر 1337 ) اماده شد ، تفاوت هایی با نمونه اواخر سال 1957 داشت که عبارت بودند از انتهای بدنه پهن تر و طرح دم تغییر یافته . در این مرحله یک ماکت دقیق از این طرح ساخته شد که در فوریه 1959 ( بهمن 1337 ) توسط کارشناسان نیروی هوایی مورد بازرسی قرار گرفت .



    پس از ان و علی رغم پیشرفت اشکار برنامه ، نیروی هوایی شروع به ابراز نگرانی در مورد بها و پیچیدگی D-188 A کرد . یکی دیگر از موارد نگرانی ، توانایی خلبان در کنترل همزمان 8 موتور جت این هواپیما بود . در این مرحله شرکت کانویر به عنوان همکار شرکت بل در زمینه تولید انتخاب شد ، ولی با اینحال ، در ماه فوریه ( بهمن ) ، نیروی هوایی سرمایه گذاری در این زمینه را متوقف کرد .



    زیرا متقاعد شده بود که ترکیب توانایی عمود پرواز عمودی و سرعت 2 ماخ ، فراتر از امکانات تکنولوژی موجود در ان زمان ، می باشد .



    با این حال ، شرکت بل این پروژه را با پول خود ادامه داد و ماکت به مقیاس واقعی ان را در 5 دسامبر 1960 ( 14 اذر 1338 ) در معرض دید عموم قرار داد . در هر حال ، کار بر روی این پروژه ، به دلیل فقدان پشتیبانی از سوی خریداران بالقوه این هواپیما در سال 1961 ( 1340 ) متوقف شد . این در حالی بود که ازمایشات تونل باد ، ازمایش موتورهای جت و سازه ان ، تکمیل گردیده و این هواپیما اماده ساخت شده بود .


    ادامه دارد...
    منبع : دو ماهنامه هواپیما / ش12


  6. 4 کاربر از پست مفید Joseph Goebbels سپاس کرده اند .


  7. #4
    یار همراه
    نوشته ها
    2,548
    ارسال تشکر
    17,332
    دریافت تشکر: 8,680
    قدرت امتیاز دهی
    15646
    Array

    پیش فرض پاسخ : Xf-109 دهمین جنگنده صده

    همزاد المانی
    در اواخر دهه 50 میلادی و تقریبا با بروز مشکلاتی در پروژه F-109 ، که در بالا به انها اشاره شد ، در المان غربی ، در انسوی اقیانوس اطلس ، تیم های طراحی شرکت " بولکو " ( Bolkow ) ، " هینکل " و " مسراشمیت " در سال 1959 ( 1338 ) با تشکیل کنسرسیومی به هم پیوستند تا به وزارت دفاع المان ، طرح توسعه یک جنگنده رهگیر عمود پرواز 2 ماخ را پیشنهاد کنند . طرح منتخب انها ، یک هواپیمای متعارف ، ولی با موتورهای توربوجت قابل چرخش نصب شده در غلاف هایی در نوک بال بود که شباهت عجیبی به طرح پیشنهادی شرکت امریکایی بل F-109 داشت . این کنسرسیوم ، 2 نمونه اولیه ازا ین هواپیمای ازمایشی را با عنوان YJ-101 C را تولید کرد . با اینکه این موضوع در هیچ جا به صورت رسمی عنوان نشده ، با این حال به نظر می رسد که این هواپیما ، نمونه کوچکتر ، ساده شده و به مرحله ساخت رسیده F-109 بود .



    هر کدام از هواپیماهای YJ-101 C به 6 دستگاه موتور RB-145 – که به طور مشترک توسط شرکت انگلیسی رولزرویس و شرکت المانی " مان " ساخته شده بود – هر یک با نیروی رانش 2750 پوند ( 1247 کیلوگرم معادل 12/22 کیلونیوتن ) ، بدون استفاده از سیستم پس سوز ، مجهز بودند . در حالی که یک نمونش دارای موتورهایی بدون پس سوز بود ، و نمونه دیگر دارای پس سوز بود . قرار بود که در صورت موفقیت امیز بودن طرح ، نمونه عملیاتی این هواپیما با عنوان YJ-101 D ساخته شده و وارد خدمت شود .



    ازمایشات اولیه اولین نمونه YJ-101 C در دسامبر 1962 اغاز شد و اولین پرواز ازاد درجا ( بدون کابل های مهار کننده ) در 10 اوریل 1963 ( 21 فروردین 1342 ) انجام شد و به نبال ان ، اولین برخاست متعارف را در 31 اوت ( 9 شهریور ) و اولین پرواز انتقالی از حالت عمودی به افقی را در 20 سپتامبر ( 29 شهریور ) همان سال انجام داد .
    در حالت پرواز انتقالی از افقی به عمودی ، تا زمانی که سرعت این هواپیما به 190 مایل ( 305 کیلومتر ) بر ساعت کاهش نمی یافت ، غلاف موتورهای نوک بال در وضعیت افقی باقی می ماند و سپس ، با کاهش بیشتر سرعت ، به زاویه 45 درجه تغییر می یافتند . حالت عمودی 90 درجه موتور زمانی به دست می امد که سرعت پرواز به کمتر از 57 مایل ( 92 کیلومتر ) بر ساعت کاهش می یافت و به هواپیما اجازه می داد که به ارامی وارد مرحله پرواز درجا شود .



    در طی ازمایشات پروازی ، اولین نمونه این هواپیما X-1 در چند نوبت در حین پرواز افقی ، از دیوار صوتی عبور کرد و اعتبار طرح را به نمایش گذاشت . با این حال ، این نمونه در 14 سپتامبر 1964 ( 23 شهریور 1343 ) در حین برخاستن متعارف ( افقی ) سقوط کرد و نابود شد ، هر چند خلبان ان با استفاده از صندلی پرتاب شونده نجات یافت .



    پروازهای ازمایشی نمونه X-2 در بهار سال 1965 ( 1334 ) اغاز شد و این هواپیما اولین پرواز ازاد خود را در 12 ژوئن ( 22 خرداد ) همان سال انجام داد . با این حال ، در این زمان ، مشکلات برای این هواپیما نیز اغاز شده بود . با خروج تدریجی شرکت های " بولکو " و " مسراشمیت " به پروژه های دیگر ، این همزاد المانی F-109 نیز به سرنوشت همتای امریکایی اش دچار گردید و طرح نمونه عملیاتی این هواپیمای مافوق صوت عمود پرواز ( VJ-101 D ) به بایگانی سپرده شد .



    منبع : دوماهنامه هواپیما / ش 12


  8. 3 کاربر از پست مفید Joseph Goebbels سپاس کرده اند .


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •