میراث فرهنگی پیش از این تجاوز نهادهای مختلف به حریم این بنای تاریخی را عامل تخریب بنا عنوان کرد اما هم اکنون آیا با اظهارات بنیاد مستضعفان استان به عنوان مالک این بنا باز هم خواهد توانست تقیصر کوتاهی در انجام وظایف را بر گردن سایر ارگانها بیندازد؟

در زمینه انجام اقدامات مرمتی خبرنگار مهر از سازمان میراث فرهنگی خراسان جنوبی خواست تا اقدامات انجام شده در ارگ بهارستان را عنوان نماید که پس از چندین مکاتبه نمابری برای اقدامات انجام شده به شرح ذیل به دفتر خبرگزاری مهر در بیرجند ارسال شد.

معاونت حفظ و احیاء بناهای تاریخی سازمان میراث فرهنگی خراسان جنوبی آوار برداری کف محوطه به عمق 90 سانتی متر و نمایان سازی کف اصلی، مرمت و بازسازی ازاره های نماهای داخلی، پوشش سقف اتاقهای ضلع شرقی،ترمیم و بازسازی پوشش شکسته اتاق های ضلغ شمالی، با اندود کلی ضلع شمالی و بازسازی پی مانده و آماده سازی جهت اجرای سقف اتاق های ضلع شمالی را از اقدامات خود در ارگ بهارستان بیرجند برشمرده است.





اما شواهد حاکی از آن است که معلوم نیست که نخاله ها در کدامین سال جمع آوری و مرمت ها انجام شده زیرا به نظر نمی رسد که اقدامات سازمان میراث فرهنگی همان اقداماتی است که در دو سال گذشته عنوان شده و اقدام جدیدی در این بنا رخ نداده است.

خبرگزاری مهر امیدوار است که با انتشار این گزارش بتواند تلنگری به میراث فرهنگی زده باشد که تا دیر نشده و این بنا با کوچکترین لرزشی فرو نریخته است و بعد مسئولین بخواهند تقصیر را گردن یکدیگر بیندازند اقدامی برای جلوگیری از تخریب این بنای تاریخی با ارزش استان انجام شود