دفتر Media-ICT برنده جايزه بهترين ساختمان سال 2011

دفتر Media-ICT
محل استقرار: بارسلونا، اسپانیا
معمار: كلود 9، بارسلونا، اسپانیا
جایزه جشنواره جهانی معماری 2011 - به عنوان ساختمان سال
انقلاب صنعتی و حالا انقلاب دیجیتال.
امروزه، در عصر اطلاعات، معماری عرصه اي از تكتولوژي است که شامل بهره گيري از سیستمهای کامپیوتری و متريالهاي جدید است.
این پروژه شده است توسط اتحاد دو شركت از زونا فرانکا CZFB و 22 @ از بارسلونا راه اندازی شده است.
22 @ قطبي قدرتمند در توزیع ، دستيابي وبه كارگيري از انرژی است و بخشی از شبکه ايست ، که در آن ارزش های کسب و کار جدید نامحسوس و دست نيافتني هستند. ما به مدل جديد شهرهای دیجیتال مبتنی ب ICT ر (فناوری اطلاعات و ارتباطات) بسیار علاقه مند بوده، با این ایده از یک شهر که آن چه مهم است دانش، كيفيت و اختراعات جديد است يا به اختصار جايي است كه هدف شما از معماري با ارزشهايتان همگام مي شود.
حجم ساختمان Media-ICT به شكل مكعبي در ابعاد 44*44*38 متر مي باشد در حاليكه كه فضاي طبقه همكف آن كامل است و ميزان اشغال طبقه هاي بالاتر 54 % زمين است. در مجموع ساختمان شامل 16000 متر مربع فضاي قابل استفاده در بالا و 7100 متر مربع زيرزمين با ظرفيت 200 پاركينگ اتومبيل مي باشد.
این ساختمان به طوری تقسیم شده است که طبقه هاي فوقانی (از 8 تا چهارم) برای اجاره شرکت های بزرگ ، طبقه دوم و سوم فضاهای کمتر برای شرکت هایي كوچك و طبقه اول با تالار كنفرانس و سالن یک دوره برنامه را به همه ساکنان شهر ارائه می دهد.طبقه همکف ستون ندارد،اين محوطه عمومی از ساختمان داراي فضای آزادي به وسعت 36 * 40 متر است. لابی ساختمان Media-ICT می تواند ميزبان نمایشگاه ها، کارگاه های آموزشی و تجمعات مختلف باشد.
ساختمان ما به طوري ساخته شده است که از بالا به سمت پایین كه حرکت می کند ، شروع به شفاف، ضد گرانش و تقریبا مایع شدن در پایین است. بنابراین، تاثیر خود را در کوچه و خیابان به حداقل ميرساند، كه در حدود 8٪ جرم به نسبت مساحت سطح آن است.
بر خلاف بسیاری از ساختمان ها، که مقدار بسیارعظیمی انرژی مصرف ميكنند ، Media-ICT طراحی شده است كه یک مولد بزرگ و بهینه ساز مصرف انرژی باشد.
بهينه سازی انرژی: با تشکر از برنامه هاي بهينه سازی انرژی ، مطالبات سرما و گرماي ساختمان بر این اساس تنظیم شده است كه ابعاد تاسیسات را به حداقل برساند.
محصور سازی: نما، ساخته شده از صفحه هاي قابل ارتجاع ، كه به سمت جنوب متمايلند، همچون گيرنده هاي انرژي خورشيدي عمل ميكنند و در فصل زمستان براي به دست آوردن انرژی خورشید باز و در تابستان برای محافظت و ايجاد سایه بسته ميشوند. در نمای جنوب غرب نيز براي حفاظت از کاربران ، صفحه هايي حاوي مه نیتروژن قرار داده شده اند ، که با افزایش ذرات آن کدورت شيشه ها بیشتر ميشود.
کنترل: در هر دو نما و ادارات با بكارگيري چندین سنسور دما، رطوبت و فشار، جمع آوری اطلاعات از آب و هواي خارج از ساختمان به تنظیم شرایط داخلی يه يهترين نحو منجر ميشود.
اهداف و دستاوردهاي Media-ICT:
1-20٪ کاهش دي اكسيد كربن به دلیل استفاده از District Cooling كه نوعي انرژی پاک است.
2-10٪ کاهش دي اكسيد كربن با توجه به سقف فتوولتائیک.
3-55٪ کاهش دي اكسيد كربن به دلیل فیلترهای متحرك خورشيدي ETFE.
4-10٪ کاهش دي اكسيد كربن به دلیل بهره وری انرژی مربوط به سنسورهاي هوشمند.
در مجموع با 95٪ کاهش دي اكسيد كربن يك ساختمان با استفاده حداقل و بازده حداكثر ميباشد.
صفحه هاي انرژي خورشيدي بر روي نما

طريقه قرارگيري صفحه هاي انرژي خورشيدي بر روي نما

نما از خيابان

نما از خيابان

سازه اوليه

جزئيات نمايان سازه

ماكت

سازه اوليه

نماي جنوبي

جزئيات نما

جزئيات نما

نماي داخلي لابي همكف

نماي داخلي

نماي جانبي

نماي شهري ساختمان