دوست عزیز، به سایت علمی نخبگان جوان خوش آمدید

مشاهده این پیام به این معنی است که شما در سایت عضو نیستید، لطفا در صورت تمایل جهت عضویت در سایت علمی نخبگان جوان اینجا کلیک کنید.

توجه داشته باشید، در صورتی که عضو سایت نباشید نمی توانید از تمامی امکانات و خدمات سایت استفاده کنید.
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: بررسی پرینتر Espon Inkjet L800

  1. #1
    همکار تالار سخت افزار
    نوشته ها
    293
    ارسال تشکر
    103
    دریافت تشکر: 1,332
    قدرت امتیاز دهی
    4137
    Array
    mamad79's: خواب آلود

    پیش فرض بررسی پرینتر Espon Inkjet L800

    مزایا: کيفيت چاپ بالا، صداي کم دستگاه، سرعت مناسب چاپ (در مقايسه با گروه کاري که در ان قرار دارد)، امکان چاپ روي ديسک‌نوري، سيستم مديريت يکپارچه جوهر (براي پرينت پيوسته عکس و متن)، طراحي ساده و در عين حال مناسب، امکان شارژ بدون دردسر جوهر پرينتر
    معایب: باقي ماندن اثر انگشت روي پوشش فوقاني پرينتر، هزينه اوليه بالاتر براي کاربر (البته در طولاني مدت اين هزينه منطقي خواهد بود)
    چند سالي است که از عرضه پرينتر سري L شرکت Epson مي‌گذرد و در اين مدت اين شرکت‌ مدل‌هاي متنوعي از اين سري را به بازار ارائه کرده است. يکي از ويژگي‌هاي بارز اين مدل که باعث شده بيش از پيش اين سري از محصول مورد توجه کاربران قرار گيرد کيفيت بالاي اين سري از محصولات بود که به مدد فناوري اختصاصي اپسون بدست امده بود. اما در اين ميان مسئله‌اي که بيش از پيش ذهن مديران و مهندسان شرکت اپسون را در توسعه روز‌افزون اين سري از محصولات مشغول کرده بود بحث کارتريج‌هاي تقلبي و استفاده از کارتريج‌هاي نامرغوب بود که باعث اسيب رساندن به هد و قطعات پرينتر و کاهش عمر مفيد آن مي‌شود. با توجه به اين موضوع در آخرين مدل‌هاي سري L، اپسون روند قبلي خود را تغيير داد و سه مدل پرينتر را به بازار ارائه کرد که مجهز به سيستم خاص تامين جوهر خود اپسون است که براي راحتي کاربر از خريد متعدد جوهر پرينتر و استفاده از جوهر‌هاي قلابي ارائه شده است. در اين مقاله سعي داريم نگاهي اجمالي به قابليت‌ها و امکانات پيشرفته‌ترين مدل اين سري که مجهز به سيستم تامين جوهر جديد اپسون است بياندازيم تا ببينيم که اين پرينتر تا چه حد مي‌تواند دردسر شما را از بابت هزينه خريد جوهر و شارژ جوهر کم کند. حال بايد ديد با اين سيستم مي‌توانيد براي هميشه با دست‌هاي آغشته به رنگ‌هاي مختلف خداحافظي کرد؟

    طراحي بدنه
    L800 مانند ديگر محصولات داراي طراحي ساده و در عين حال مناسبي است. با آن که با يک پرينتر چاپ عکس نيمه‌حرفه‌اي رو‌به‌رو هستيم که براي تامين جوهر مورد نياز خود براي چاپ از يک سيستم خاص که روي بدنه نصب مي‌شود استفاده مي‌کند، با اين وجود اين پرينتر ابعاد خوبي دارد و فضاي چندان زيادي را از ميز کار شما را اشغال نمي‌کند. اپسون در بدنه اين محصول از پلاستيک براق و مات استفاده کرده است. پوشش فوقاني پرينتر از نوع پلاستيک براق با دانه‌هاي ريز است که براحتي اثر انگشت روي آن مي‌ماند و اين موضوع باعث مي‌شود که اگر ادم حساسي باشيد مجبور باشيد يک روز در ميان ان را تميز کنيد. البته اپسون در ساخت بدنه از پوشش پلاستيک مشکي مات استفاده کرده است که اين موضوع تا حدودي خيال افراد حساس را راحت خواهد کرد. براي دسترسي به سيني خروجي کاغذ و همچنين امکان چاپ روي ديسک‌هاي نوري کافي است که درب تعبيه شده در بخش جلويي پرينتر را باز کنيد. طراحي درب جلويي اپسون مانند ديگر محصولات موجود در بازار عمل کرده است و کاربر بايد با استفاده از نيروي دست و تنها با کشيدن و يا فشار دادن، ان را باز يا بسته کند. سيني خروجي داراي سه کشوي تعبيه شده در داخل يکديگر است که در صورت نياز کاربر مي‌تواند با خارج کردن آن‌ها فضاي کافي براي قرار گرفتن کاغذهاي خروجي ايجاد کند. درست در بالاي محل نصب سيني خروجي کاغذ هم فضايي تعبيه شده است که با نصب سيني خروجي کاغذ در آن بخش مي‌توانيد سيني مخصوص چاپ روي ديسک‌هاي نوري را روي سيني خروجي کاغذ نصب کنيد.
    درست در سمت چپ درب، سه کليد خاکستري به نسبت بزرگ ديده مي‌شود که به ترتيب از راست به چپ براي خاموش و روشن کردن دستگاه، هشدار اتمام جوهر و انصراف دادن از چاپ و خروج کاغذ از پرينتر استفاده مي‌شود. ورودي کاغذ هم مانند ديگر محصولات در بالاي دستگاه قرار دارد و کاربر مي‌تواند حداکثر 120 برگ کاغذ A4 را براي چاپ در اين بخش قرار دهد.
    در بخش پشتي دستگاه هم تنها پورت USB نسخه دو و کانکتور برق قرار دارد که با فاصله از يک ديگر در اين بخش تعبيه شده‌اند. در سمت چپ بدنه دستگاه امکان خاصي ديده نمي‌شود اما در سمت راست شاهد تعبيه يک سيستم تغذيه پيوسته جوهر طراحي شده توسط اپسون هستيم. اين سيستم که به صورت يک جعبه مستطيلي شکل مشکي رنگ است با استفاده از گيره‌هاي پلاسيتکي در کنار پرينتر نصب مي‌شود. در داخل اين جعبه مستطيلي مشکي رنگ شش عدد تانک از رنگ‌هاي مختلف وجود دارد (البته بر‌اساس مدل تعداد تانک‌هاي جوهر فرق مي‌کند) که با استفاده از لوله‌هاي منعطف که براي اين کار در نظر گرفته شده است جوهر را از تانک‌ها خارجي به تانک‌هاي تعبيه شده روي هد منتقل مي‌کند. روي هر کدام از اين تانک‌ها يک دريچه کوچک قرار دارد که با باز کردن ان امکان اضافه کردن جوهر با کمترين دردسر فراهم مي‌شود. اپسون براي افرايش امنيت و مديريت بهتر اين سيستم يک اهرم کوچک خاکستري را در نظر گرفته است که در هنگام حمل و نقل براي جلوگيري از بازگشت جوهر بايد آن را در وضعيت بسته قرار دهيد.
    اشاره به اين نکته حائز اهميت است که سطح خارجي جعبه مستطيلي که به سمت کاربر است فاقد پوشش مشکي رنگ است و کاربر مي‌تواند براحتي از ميزان سطح جوهر هر تانک مطلع شود و در وقت مناسب ان را شارژ کند.
    چرا سيستم جديد اپسون؟
    قبل از اين که به بررسي کارايي و قابليت‌هاي L800 بپردازيم بايد به اين سئوال پاسخ دهيم که چرا بايد به سراغ اين سري از پرينتر‌هاي اپسون برويم؟ مگر با وجود جوهر‌هاي ارزان ديگر خريد اين نوع پرينتر به صرفه است؟ اگر بخواهيم منطقي و علمي به اين موضوع نگاه کنيم بايد بگوييم که اين حرکت اپسون بهترين راه براي مديريت منطقي جوهر و دست‌يابي به کيفيت بالاتر در طولاني مدت است. اگر نگاهي به بازار شارژ پرينتر بياندازيم خواهيم داد که اکثر جوهر‌هايي که به صورت غيررسمي عرضه مي‌شوند از کيفيت به نسبت پاييني برخوردار هستند و استفاده از آن‌ها بعد از مدتي باعث ايجاد مشکلاتي براي هد پرينتر مي‌شود. از طرفي استفاده از سيستم‌هاي چيني غيراستاندارد که در ان کاربر بايد تعدادي تانک نامناسب جوهر را به صورت کاملا غيرمعقول در خارج پرينتر قرار دهد و براي عبور لوله‌هاي جوهر بايد بدنه پرينتر را خراب کند، چندان منطقي نيست و بايد به فکر روشي بود که بتوان بدون هيچ دغدغه‌اي پرينتر خود را براحتي شارژ کرد و در هر زمان بدون مشکل از ان استفاده کرد. با توجه به اين موارد با وجود هزينه اوليه بالاتر براي دست‌يابي به اين قابليت اما با احتساب تمام موارد اين روش در طولاني مزاياي بيشتري را براي کاربر به ارمغان خواهد اورد.


    مشخصات فني
    بر‌اساس اطلاعات ارائه شده توسط شرکت اپسون اين محصول مانند ديگر محصولات اين شرکت از فناوري Piezo electric براي چاپ تصاوير روي کاغذ استفاده مي‌کند که طبق تحقيقات کارايي و دقت بيشتري در مقايسه با روش حرارتي پرينتر‌هاي جوهر‌افشان کانن دارد. هد پرينتر مجهز به 90 عدد Nozzle براي رنگ‌هاي مختلف است که اين موضوع دقت هد را براي چاپ تصاوير با طيف رنگي مختلف بالا مي‌برد. اين دستگاه قادر است در کمترين ميزان مقدار 1.5 پيکوليتر جوهر را براي ايجاد کوچکترين نقاط روي کاغذ درج کند. همچنين استفاده از فناوريVariable Size Droplet اين امکان را به L800 مي‌دهد تا بتواند جوهر را در سه سايز مختلف روي کاغذ تزريق کند. حداکثر دقت چاپ اين پرينتر 1440×5760 نقطه در اينچ است که براي چاپ عکس و تصاوير کاملا مناسب است. اين پرينتر قادر است طبق ادعاي اپسون با سرعت 37 صفحه در دقيقه در حالت تک‌رنگ روي کاغذ 75 گرم، 38 صفحه در دقيقه در حالت رنگي روي کاغذ 75 گرم و 12 ثانيه روي کاغذ 15×10 سانتي‌متري گلاسه تصاوير و اطلاعات شما را چاپ کند که اين موضوع را حتما در تست‌ها بررسي خواهيم کرد. L800 قابليت چاپ دوطرفه را دارد اما اين امکان به صورت دستي قابل دسترس است و کاربر براي ان که بتواند از اين قابليت استفاده کند بايد بعد از چاپ به صورت دستي جهت کاغذ را عوض کند.



    بررسي کارايي پرينتر
    براي بررسي کارايي L800 ان را در شرايط مختلف تست کرديم تا به طور دقيق ادعا‌هاي اپسون در مورد کارايي اين محصول را مورد ارزيابي قرار دهيم. در مجموع براي تست از کاغذ‌ 80 گرم استاندارد A4 و کاغذ فتوگلاسه مخصوص پرينتر اپسون استفاده کرديم. براي شروع تست ابتدا يک فايل متني سياه و سفيد را با پرينتر چاپ کرديم و زمان ان را ثبت نموديم. بعد از اين تست، زمان چاپ شش صفحه فايل متني و شش صفحه فايل متني همراه با نمودار‌هاي رنگي را روي پرينتر بررسي کرديم. در بخش بعدي يک صفحه عکس A4 رنگي تمام صفحه را براي اندازه‌گيري زمان پرينت با L800 چاپ کرديم که در جدول زير نتايج تست‌ها را مشاهده مي‌کنيد. L800 در مورد چاپ تصوير روي کاغذ گلاسه سايز عکس هم قدرتمند ظاهر شد و توانست تصوير مورد نظر ما را در مدت 23 ثانيه چاپ کند که زمان خوبي است. تمام اين تست‌ها در شرايطي انجام شد که تنظيمات پرينتر روي حالت پيش‌فرض قرار داشت و تغييري در تنظيمات کيفيت پرينت ايجاد نشده بود.
    نوع دستور العمل زمان اجرا (تنها زمان چاپ محاسبه شده است)
    چاپ يک صفحه متني A4 12 ثانيه
    شش صفحه متني 80 ثانيه
    هشت صفحه فايل متني همراه با نمودار‌هاي رنگي 93 ثانيه
    صفحه عکس A4 رنگي تمام صفحه 138 ثانيه

    اشاره: براي چاپ فايل متني تنظيم پروفايل روي Text و در تصوير روي پروفايل Photo تنظيم شده بود.
    کيفيت چاپ پرينتر‌هاي Epson هميشه زبان زد خاص و عام بوده است و در اين ميان L800 هم از اين قاعده مستثني نيست. کيفيت چاپ رنگي و سياه و سفيد اين پرينتر در سطح بسيار خوبي قرار دارد (البته در چاپ عکس اين محصول قوي‌تر از چاپ متن است، چون کاملا براي اين کار بهينه شده است). جزييات تصاوير و طيف رنگي خاکستري تيره تا روشن و همچنين سايه و نيم سايه‌ها در تصاوير چاپ شده توسط اين پرينت در سطح خوبي قرار دارد و براحتي مي‌تواند يک کاربر سخت‌پسند امروزي را راضي کند.

  2. 2 کاربر از پست مفید mamad79 سپاس کرده اند .


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 8th May 2013, 05:16 PM
  2. مقاله: چگونه کارتریج پرینتر های Inkjet را نگهداری کنیم
    توسط آبجی در انجمن بخش مقالات سخت افزار
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 15th March 2010, 12:24 AM

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •