مزایا: کیفیت مناسب چاپ عکس، سرعت بالا، امکان چاپ دو رو، هزینه چاپ پایین، پشتیبانی از ویژگی PictBridge
معایب: وجود 42 کیلوبایت حافظه داخلی، کیفیت به نسبت پایین چاپ متن، ناياب شدن در بازار به علت عدم توليد!

بدنه و کاربری
Canon PIXMA iP4000 بدنه بسیار زیبا و خوش‌ساختی دارد. بدنه‌ای سیاه و نقره‌ای با کمی رنگ آبی که ظاهری کاملاً حرفه‌ای به آن می‌دهد. وزن آن چندان زیاد نیست و ابعاد دقیق آن 18×28×15 سانتی‌متر است. با ابعاد کوچکی که این چاپگر دارد، بابت قرار گرفتن آن روی میزتان نگرانی نخواهید داشت زیرا می‌توانید آن را به سادگی در هر جایی از میز قرار دهید.
جوهر‌های این چاپگر از نوع کارتریج پنج تایی است و شامل رنگ‌های مشکی، زرد، سبز، ‌آبی و مجنتا (Magenta) است. به‌کارگیری پنج جوهر موجب بالا رفتن دقت چاپگر در چاپ دقیق رنگ و جزئیات می‌شود. نکته مهم درباره این کارتریج‌ها این است که هر یک از آن‌ها به تنهایی قابل تعویض هستند. یعنی می‌توانید به راحتی آن‌ها را به‌طور مستقل جدا کرده و تعویض کنید و به این دلیل که ممکن است یکی از جوهر‌ها زودتر تمام شود، به تعویض همه آن‌ها نیازی ندارید.


کیفیت چاپگر
Canon PIXMA iP4000 دارای 1856 نازل (منفذ ریز برای خروج کارتریج) است و هر یک از نازل‌ها می‌توانند قطراتی با حجم دو پیکولیتر تولید کنند. به این ترتیب، دقت چاپ برای iP4000 می‌تواند تا 1200×4800 نقطه در اینچ‌مربع برای عکس‌های رنگی و 600×600 نقطه در اینچ برای چاپ سیاه و سفید است. با چنین دقت چاپی، می‌توان عکس‌هایی بسیار واضح، شفاف با جزئیات بسیار دقیق بدون نشانه‌ای از اثر لکه چاپ کرد. این چاپگر به‌طور طبیعی دارای ابعاد چاپ 6×4 اینچ (12×9 سانتی‌متر)، 7×5 اینچ (15×10 سانتی‌متر) و 11×8/5 اینچ (30×20 سانتی‌متر) به همراه لبه است. زمان آماده به‌کار iP4000 از هنگام روشن کردن، حدود سی ثانیه و سرعت چاپ آن برای صفحات رنگی حدود 17 صفحه در دقیقه و برای صفحات سیاه و سفید حدود 25 صفحه در دقیقه است که سرعت بسیار خوبی در این سطح به شمار می‌رود.
یکی از مشخصات بسیار خوب در این چاپگر امکان چاپ دو رو (Duplex System) است. به این معنی که هنگام چاپ می‌توانید به‌طور همزمان روی هر دو طرف کاغذ چاپ کنید. این گزینه برای صرفه‌جویی در زمان بسیار عالی است، البته دقت داشته باشید که برای چاپ عکس از این گزینه با دقت استفاده کنید! همان‌طور که می‌دانید، اغلب کاغذ‌های چاپ عکس تنها دارای یک روی قابل چاپ هستند.

ارتباطات و کاغذ‌ها
این چاپگر دارای دو پورت ارتباطی با کامپیوتر است. یک درگاه موازی (Parallel Port) و یک درگاه USB 2.0 که همراه با قابلیت PicBridge این امکان را به شما می‌دهد تا عکس‌های خود را از داخل دوربین، بدون نیاز به کامپیوتر چاپ کنید. کار با این گزینه بسیار راحت‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید، کافیست دوربین خود را به چاپگر متصل کرده و از داخل منوی دوربین عکس‌های موردنظر را برای چاپ بفرستید. دقت کنید، برای استفاده از این قابلیت باید دوربین شما دارای قابلیت PicBridge باشد. البته اغلب دوربین‌های جدید که در این چند سال تولید شده‌اند، این قابلیت را دارند.
اگر به عکاسی علاقه‌مند هستید، انواع کاغذ‌های مورد پشتیبانی این چاپگر شما را راضی خواهند کرد. با iP4000 می‌توانید انواع مختلفی از کاغذ‌های عکاسی مانند کاغذ ابریشمی و براق، کاغذ‌های شفاف (Transparent)، کاغذ‌های عکس دو رو، کاغذ‌های مات و... استفاده کنید. همچنین اگر برای کارهای دفتری از این چاپگر استفاده می‌کنید، می‌توانید انواع کاغذ‌های چاپی معمولی (کاغذ‌های A4 و A5 معمول بازار) را در سینی سیصدتایی iP4000 قرار داده و با سرعت بالا، متون و اسناد خود را چاپ کنید.

نتیجه‌گيری‌
اگرچه iP4000 دارای قابلیت‌های خوبی برای کارهای دفتری است اما در حقیقت این چاپگر یک چاپگر اختصاصی عکس، با قابلیت‌هایی برای کارهای دفتری به شمار می‌آید. امکانات آن برای چاپ عکس عالی است و می‌توانید به راحتی از آن برای چاپ اختصاصی در منزل یا چاپ عمومی در یک آتلیه عکاسی استفاده کنید. در صورتی‌که زیاد عکس‌های خود را چاپ نمی‌کنید، بهتر است به دنبال چاپگر ساده‌تری باشید که برای کارهای دفتری مناسب‌تر است و قیمت کمتری نیز دارد.