سازمان ملل خواستار آزادی شاعر منتقد قطری شد

شورای حقوق بشر سازمان ملل با صدور بیانیه‌ای خواستار آزادی یک شاعر منتقد قطری شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پس از آنکه روز دوشنبه دادگاه عالی قطر یک شاعر منتقد را به 15 سال حبس محکوم کرد، شورای حقوق بشر سازمان ملل با صدور بیانیه‌ای خواستار آزادی این شاعر جوان شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این شاعر که «محمد ابن الدیب العجامی» نام دارد، به اتهام توهین به امیر قطر و سرودن شعری درباره بهار عربی به نام «خیزش» که به نظر مسؤولان قضایی قطر، مردم این کشور را به براندازی حکومت تشویق می‌کند، کمتر از یکسال قبل به حبس ابد محکوم شد، اما دادگاه عالی قطر این حکم را به 15 سال حبس کاهش داد.

در این شرایط شورای حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه خود ضمن ابراز نگرانی عمیق خود از صدور چنین حکم ظالمانه‌ای، حکم 15 سال حبس را برای این شاعر غیرقانونی و غیرقابل پذیرش دانست.

شورای حقوق بشر همچمین ضمن ابراز نگرانی عمیق خود از صدور چنین احکام ظالمانه و غیرقانونی توسط دادگاههای قطر، خواستار احترام بیشتر دستگاه قضایی این کشور به آزادیهای فردی و اجتماعی شد.

محمد ابن الدیب العجامی دانشجوی رشته ادبیات در دانشگاه قاهره بوده و بر طبق گفته وکیلش، دادگاهش به‌صورت غیرعلنی برگزار شده است.

این حکم همچنین موج تازه اعتراض‌های گروه‌های حقوق بشری را در قطر به‌دنبال داشته است و تعدادی از فعالان حقوق بشر، شاعران، نویسندگان و روزنامه‌نگاران نیز با ارسال نامه‌ای به امیر قطر، آزادی فوری این شاعر را خواستار شده‌اند، البته وکیل این شاعر اعلام کرده که حکم دادگاه عالی نهایی است و امکان اعتراض وجود ندارد.