دوست عزیز، به سایت علمی نخبگان جوان خوش آمدید

مشاهده این پیام به این معنی است که شما در سایت عضو نیستید، لطفا در صورت تمایل جهت عضویت در سایت علمی نخبگان جوان اینجا کلیک کنید.

توجه داشته باشید، در صورتی که عضو سایت نباشید نمی توانید از تمامی امکانات و خدمات سایت استفاده کنید.
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 22

موضوع: پزشکی نظامی -- زندگی در شرایط سخت

Threaded View

پست قبلی پست قبلی   پست بعدی پست بعدی
  1. #13
    کاربر اخراج شده
    رشته تحصیلی
    مهندسی عمران
    نوشته ها
    0
    ارسال تشکر
    11,136
    دریافت تشکر: 25,270
    قدرت امتیاز دهی
    0
    Array
    M@hdi42's: لبخند

    پیش فرض پاسخ : پزشکی نظامی -- زندگی در شرایط سخت




    FOOD PROCUREMENT

    PREPARATION OF FISH AND GAME FOR

    COOKING AND STORAGE


    زنده ماندن در شرایط سخت
    قسمت هشتم : تهیه غذا - بخش پنجم
    آماده سازی ماهی و شکارهای دیگر جهت طبخ کردن و ذخیره سازی





    شما بايد بدانيد كه چگونه ماهي و ساير شكارهاي خود را در شرايط سخت طبخ كرده و ذخيره سازي كنيد. پاك كردن يا ذخيره سازي نامناسب آنها باعث غير قابل خوردن آنها مي شود .
    ماهـــــي

    از خوردن ماهي فاسد اجتناب كنيد . پختن ، اين تضمين را نمي دهد كه ماهي فاسد شده قابل خوردن شده باشد . علائم فاسد شدن عبارتند از :
    ● گود رفتگي چشمها
    ● غير عادي شدن بوي ماهي
    ● ظاهر شدن رنگهاي مشكوك ( آبششها بايد قرمز يا صورتي باشد ) . فلس ها بايد به صورت برجسته و خاكستري باشد نه به صورت پلاسيده .
    ● بعد از فشار دادن ماهي با انگشت شست بايد جاي فرورفتگي بر روي گوشت ماهي ظاهر شود .
    ● ليز و چسبنده بودن بدن به جاي تر و نمناك بودن .
    ● مزة تند وتيز داشتن .
    خوردن ماهي فاسد يا گنديده ممكن است سبب اسهال ، تهوع ، انقباض عضلاني ، استفراغ ، احساس خارش و بيتابي ، فلج يا يك مزة گسي در دهان شود . اين علامات پس از يك تا شش ساعت بعد از خوردن ماهي فاسد ظاهر مي شود . اگر اين علامات ظاهر شد كاري كنيد تا استفراغ كنيد .
    ماهي به سرعت بعد از مرگ شروع به فاسد شدن مي كند . مخصوصاً در هواي گرم به محض شكار كردن ماهي هر چه سريعتر آن را آمادة خوردن كنيد . آبششها و رگهاي خوني بزرگ كه نزديك تيغه اصلي بدن ماهي ببُريد . ماهي هايي كه بيش از 10 سانتيمتر هستند نياز دارند تا داخل شكم آنها تميز شود . پوست يا فلس ماهي را بكَنيد . شما مي توانيد تمامي بدن ماهي را داخل سيخ بكشيد و روي آتش بگيريد . با اين حال جوشاندن ماهي با پوست آن بهترين روش براي حفظ ارزش غذايي آن است . چربي هاي ماهي زير پوست آن هستند و با جوشاندن ماهي شما مي توانيد آب آن را براي تهيه خودش نگهداريد . شما هر كدام از روش هايي كه براي پختن گياهان خوراكي استفاده مي شوند را مي توانيد براي پختن ماهي به كار ببريد . ماهي را در يك توپ ساخته شده از گل رُس جا دهيد و آن را در زير زغالهاي آتش پنهان كنيد تا زماني كه گِل سخت شود . براي خارج كردن ماهي پخته شده توپ رسي را بشكنيد . بعد از كَندن پوست ماهــي گوشت آن آمـاده استفـــاده است . اگـر نمي خواهيد ماهي را براي مدتي نگه داريد ، آن را دود بدهيد يا برشته كنيد . براي آماده سازي ماهي جهت دودي شدن ، سر آن را قطع كنيد و ستون فقرات آن را خارج كنيد.
    مـــــــارها

    براي كندن پوست مار ، ابتدا سر آن را قطع كنيد و پنهان كنيد . سپس پوست را از 15-20 سانتيمتري پايين بدن ببُريد ( تصوير 24-8 ) . پوست را به عقب برگردانيد ، سپس پوست را در يك دست و بدن مار را در دست ديگر بگيريد و از هم جدا كنيد . در مارهاي بزرگ ، ممكن است لازم باشد تا پوست را از كمر شكاف دهيد . مار را مانند ساير شكارهاي كوچك طبخ كنيد . امعاء و احشاء مار را خارج كرده و دور بريزيد . مار را به قطعات كوچكتر ببُريد . آب پز كرده يا سرخ كنيد.


    تصوير 24-8 . پاك كردن مار


    اول مار را بكشيد بعد

    2ـ حداقل از 15 سانتيمتري مانده به سر مار سر آن را قطع كنيد

    1ـ سر مار را محكم از عقب بگيريد

    4- پوست مار را بكنيد

    3ـ دور كمر مار يك شكاف ايجاد كنيد و امحاء و احشاء آن را خارج كنيد
    پرندگــــــان

    بعد از كشتن پرنده ، پرهاي آن را با پر كندن يا پوست كندن بكَنيد . به خاطر داشته باشيد كه پوست كندن سبب مي شود كه مقداري از ارزش غذايي آن كاهش يابد . شكم پرنده را باز كنيد و امحاء و احشاء آن را خارج كنيد . سنگدان ، قلب و كبد پرنده را باقي بگذاريد . پاهاي آن را ببُريد . پرنده را آب پز كنيد يا روي آتش برشته كنيد . قبل از پختن پرندگان لاشخور ، آنها را حداقل 20 دقيقه بجوشانيد تا انگلهاي آن كُشته شود .
    پوست كردن و قصابي كردن شكارهاي بزرگ و كوچك

    حيوان را با بُريدن گلويش ذبح كنيد . اگر ممكن باشد ، لاشه را از نزديك يك رودخانه يا نهر آب تميز كنيد . كمر لاشه را بالا آوريد و پوست بدن آن را از گلو يا دُم شكاف دهيد . تمام اطراف اندام جنسي لاشه را نيز شكاف دهيد . ( تصوير 25ـ 8 ) . غده هاي مُشك آهو را در نقاط A و B ببُريد تا از خراب شدن گوشت جلوگيري شود . براي پستانداران كوچك ، پوست اطراف بدن را ببُريد و دو انگشت خود را زير پوست در دو طرف قرار دهيد و پوست را بكشيد ( تصوير 26-8 ) .
    نكته : وقتي كه پوست را مي بُريد چاقو را زير پوست قرار دهيد و بالا آوريد تا فقط پوست جدا شود . اين همچنين سبب مي شود كه از بريدن موها و پشم ها و قاطي شدن آنها با گوشت جلوگيري شود .


    تصوير 25-8 . پوست كندن و قصابي كردن شكارهاي بزرگ



    تصوير 26-8 . پوست كندن حيوانات كوچك
    امحاء و احشاء حيوانات كوچكتر را با شكافتن بدن آن و بيرون كشيدن آنها با انگشت خارج كنيد . حفره هاي موجود در پهلوي حيوان را فراموش نكنيد . براي شكارهاي بزرگتر ، گلوي حيوان را از ديافراگم باز كنيد. امحاء و احشاء حيوان را بيرون بكشيد . اطراف مقعد حيوان را ببُريد ، سپس دست خود را داخل قسمت پايين حفره شكمي وارد كنيد و پايين روده را بگيريد و آن را بيرون بكشيد . مثانه حيوان را با نيشگون گرفتن آن و بريدن بخش پاييني آن خارج كنيد . اگر گوشت با ادرار مخلوط شد آن را بشوييد تا گوشت فاسد نشود . قلب و جگـر حيوان را باقي بگذاريد . اينها را جداگانه ببُريد و بررسي كنيد تا به كرم يا انگل آلوده نباشد . رنگ جگر را نيز كنترل كنيد . رنگ نشانگر وجود يا عدم بيماري در حيوان مي باشد . سطح جگر بايد نرم و مرطوب بوده و رنگ آن قرمز پر رنگ يا ارغواني باشد . اگر جگر مريض باشد آن را دور بريزيد . با اين حال يك جگر حيوان مريض الزامي ايجاد نمي كند كه نتوان گوشت آن را خورد .
    هر يك از پاهاي حيوان را تا بخش بالاي آن و جايي كه قبلاُ بُريده شده است بشكافيم . پوست حيوان را از روي لاشه جدا كنيد . هر جا كه لازم بود بافتهاي متصل شده به پوست را ببُريد . سر و پاهاي حيوان را نيز قطع كنيد .
    شكارهاي بزرگ را به قطعات مناسبي تقسيم كنيد . اول بافتهاي ماهيچه اي متصل شده به پاهاي جلوي لاشه را قطعه قطعه كنيد . استخوان يا غضروفي در پاهاي جلويي حيوانات چهارپا وجود ندارند . اعضاي خلفي بدن حيوان را در جاهايي كه به بدن متصلند ببُريد . شما بايد اطراف استخوانهاي بزرگ را در قسمت بالاي پا قطع كنيد و دنبه ي متصل به عقب حيوان را قطع كنيد . رباتهاي موجود در اطراف مفاصل را قطع كنيد و به سمت عقب خم كنيد تا جدا شوند . ماهيچه هاي بزرگ موجود در دنده هاي حيوان را از ستون فقرات آن را نيز جدا كنيد . اگر شما اول دنده ها را بشكنيد سپس آنها را ببُريد كار كمتري نياز داشته و چاقوي شما كمتر مورد استفاده قرار مي گيرد .
    تكه هاي بزرگ گوشت را سرخ يا آب پز كنيد . شما مي توانيد تكه هاي كوچك گوشت را نيز آب پز كنيد ، مخصوصاً آنهايي كه بعد از قصابي كردن اوليه به استخوان چسبيده اند را مي توانيد در آبگوشت استفاده كنيد . شما مي توانيد اعضايي مثل قلب ، جگر ، پانكراس ، طحال و قلوه ها را با روشهاي مشابه طبخ گوشت ماهيچه بپزيد . شما همچنين مي توانيد مغز حيوان را بپزيد و بخوريد . زبان حيوان را نيز بريده ، بپزيد و آب پز كنيد .
    دودي كردن گوشت

    براي دودي كردن گوشت ، يك حصار اطراف آتش درست كنيد ( تصوير 27-8 ) . دو پانچو كه به همديگر وصل شده اند خوب كار مي كنند . نيازي نيست كه آتش بزرگ يا داغ باشد . هدف ايجاد دود است نه آتش . از چوبهاي صمغ دار استفاده نكنيد ، زيرا گوشت را خراب مي كنند . چوب بايد تا حدودي سبــز باشد ، اگر خيلـي خشك باشد آن را در آب غوطه ور سازيد . گوشت را در تكه هاي نازك به اندازه حداكثر 6 سانتيمتر ببُريد و آنها را روي آتش بياويزيد . مطمئن شويد كه هيچ تكه گوشت ديگري را لمس نكند . پانچو را اطراف گوشت قرار دهيد تا دود را نگه دارد و نزديك آتش قرار دهيد . نگذاريد آتش خيلي داغ شود . گوشتي كه در طي يك شب دودي مي شود تا حدود يك هفته باقي مي ماند . دو روز دودي كردن متناوب سبب مي شود كه گوشت حدود 2-4 هفته بماند . يك تكه گوشت كه به خوبي دودي شده باشد تيره ، مجعّد و ترد مي باشد و شما مي توانيد بدون پختن مجدد آنها را بخوريد . شما همچنين مي توانيد از يك گودال براي دودي كردن گوشت استفاده كنيد . ( تصوير 28-8 )
    خشك كردن گوشت

    براي خشك كردن گوشت آن را به ورقه هايي به قطر 6 سانتيمتر درآوريد . ورقه هاي گوشت را در محلي كه جريان هوا مناسب باشد و آفتاب خوب باشد بياويزيد . ورقه هاي گوشت را دور از دسترس حيوانات گذاشته و آنها را براي محفوظ نگه داشتن بيشتر بپوشانيد . اجازه دهيد كه تمامي سطح گوشت قبل از خورده شدن خشك گردد . گوشتي كه خوب خشك شده باشد در هنگام خورده شدن بسيار ترد بوده و هنگام لمس كردن سرد نمي باشد.

    تصوير 28-8 . دودي كردن گوشت بالاي يك حفره


    حفاظت درست شده از پانچو يا چتر ويژه چتربازي

    سه پايه

    ورقه هاي گوشت كه بايد دودي شود


    گودال آتش دودي كننده چادري شكل ( چادر سرخپوستي )





    ساير روشهاي نگهداري

    شما همچنين مي توانيد گوشت را با استفاده از ساير روشهايي مانند فريزر كردن و نمك سود كردن ، نگهداري كنيد .
    فريزر كردن

    در آب و هواي سرد مي توان گوشت را با فريزر كردن نگهداري نماييد . فريزر كردن يك ابزار براي آماده سازي گوشت نمي باشد . شما بايد قبل از خوردن گوشت آن را بپزيد .
    نمك سود كردن

    مي توان گوشت را با غوطه ور كردن در يك محلول آب نمك نگهداري كرد . محلول بايد كاملاً گوشت را بپوشاند . همچنين مي توان از نمك به طور مستقيم براي نگهداري گوشت استفاده كرد . قبل از پختن گوشت نمك آن را بشوييد .


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. آموزشی: دانلود کتب و جزوات و نمونه سوالات پزشکی(داروسازی،دندانپزشکی مامایی) سال 92
    توسط Almas Parsi در انجمن معرفی سایر کتب و مجلات علمی
    پاسخ ها: 12
    آخرين نوشته: 17th March 2016, 06:30 PM
  2. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 5th May 2013, 08:42 PM
  3. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 22nd October 2012, 07:52 AM
  4. پيام رييس كل سازمان نظام پزشكي به مناسبت روز پزشك
    توسط داداشی در انجمن خبرهای پزشکی
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 21st August 2012, 01:05 AM
  5. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 13th September 2010, 01:57 PM

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •