دوست عزیز، به سایت علمی نخبگان جوان خوش آمدید

مشاهده این پیام به این معنی است که شما در سایت عضو نیستید، لطفا در صورت تمایل جهت عضویت در سایت علمی نخبگان جوان اینجا کلیک کنید.

توجه داشته باشید، در صورتی که عضو سایت نباشید نمی توانید از تمامی امکانات و خدمات سایت استفاده کنید.
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: جرم مرموز منظومه شمسی چیست؟

  1. #1
    کـــــــاربر فــــعال
    رشته تحصیلی
    اقتصاد
    نوشته ها
    8,281
    ارسال تشکر
    21,844
    دریافت تشکر: 45,916
    قدرت امتیاز دهی
    82822
    Array
    Almas Parsi's: جدید94

    Lightbulb جرم مرموز منظومه شمسی چیست؟

    جرم مرموز منظومه شمسی چیست؟

    در حالیکه در این شب ها دنباله دارها در کانون توجه قرار دارند، تصاویر تلسکوپ فضایی هابل از جرمی در کمربند سیارک ها که نه تنها ظاهری شبیه دنباله دارها دارد که به جای یک دنباله ۶ دنباله مختلف در اطراف خود ایجاد کرده است باعث شگفتی ستاره شناسان شده است.





    سیارک ها برخلاف دنباله دارها که اجرام فعالی به شمار می روند عموما اجرام مرده و بدون فعالبت تلقی می شوند. قطعه سنگ هایی با ترکیبات مختلف که عمده جرم آنها را ترکیبات سنگ و آهن ساخته و یخ موجود در آنها یا بسیار کم است یا اصلا فاقد ساختارهای یخی مانند دنباله دارها هستند. در شرایطی که مطابق تعریف معروفی دنباله دارها عموما به گوله برفی های یخی معروفند که مشخصا نشان می دهد عمده جرم آنها را ترکیبات یخی است. این هسته های یخی زمانی که تحت تاثیر حرارت قرار می گیرند چهره آشنای یک دنباله دار یعنی هسته ای مه آلود و دنباله ای چشمگیر را به وجود می آورند.
    البته چنین مرزبندی خیلی دقیق نیست و حالا اوضاع با کشف جرم جدید پیچیده تر هم شده است. جرمی به نام P/2013 P5، سیارکی که نه تنها یک دنباله که ۶ دنباله برای آن ثبت شده است.
    این جرم پیش تر توسط پروژه پن استارز (the Panoramic Survey Telescope and Rapid Response System /Pan-STARRS) کشف شده بود. سیارکی مه آلود که همراه بی شمار قطعه سیارک دیگر در جایی بین مدار مریخ و مشتری به دور خورشید می چرخید. ظاهر مه آلود این سیارک باعث شد برنامه تصویربرداری از آن در دستور کار هابل قرار گیرد. نتیجه تصاویر هابل شگفت انگیز بود.
    هسته ای که در اطراف آن فوران هایی به صورت دنباله های متعدد به چشم می خورد و ماهیت آن را بیشتر شبیه به یک دنباله دار می کرد. به دنبال این تصاویر تعقیب این جرم در دستور کار قرار گرفت تا دانشمندان تغییرات احتمالی آن را بررسی کنند و معلوم شد واقعا این جسم جرمی فعال است و در فاصله دو هفته به طور جدی تغییر شکل داده است و نه تنها هسته اصلی تغییر در این فاصله تغییر جهت داده که هر یک از دنباله ها به یک سو کشیده شده اند.





    این دو تصویر از نظر جهت گیری تطبیق داده شدند و در این تصویر مقایسه ای هر دو نسبت به ورشید در یک موقعیت قرار دارند (خورشید بیرون کادر در قسمت بالا سمت راست قرار دارد).

    دنباله های متنوع این جسم که در جهت های مختلف هستند این فرض را مطرح می کند که این جرم به سرعت در حال چرخش به دور خودش است.





    درمورد دنباله دارها به وجود آمدن دنباله ها در مسیر مشخصی اتفاق می افتد و به نظر می رسد این جرم از آن پیروی نمی کند. اما این جسم واقعا چیست و چه توضیحی برای این جسم گیسوافشان منظومه شمسی وجود دارد؟
    توضیح ساده ولی در عین حال غیر عادی درباره این جسم وجود دارد و آن اینکه این دنباله ها از گاز تشکیل نشده اند بلکه دنباله های غباری هستند. مطابق این توضیح به دلیل حرکت سریع این سیارک به دور خودش لایه خهای غبار و گاز از سطح آن فرار کرده و دنباله ها را شکل داده است. اما چنین جرم کوچکی نمی تواند مدت طولانی با چنین سرعتی که منجر به فرار غبار شود به دور خود بچرخد. اگر این توضیح درست باشد این جرم باید د رگذشته خود پایدار بوده باشد و به دلیلی همین اواخر شروع به گردش سریع به دور خودش کرده باشد که در نتیجه این دنباله ها شکل گرفته است.

    طرحی گرافیکی از جهت گیری دنباله های این سیارک
    چه عاملی می تواند باعث بروز چنین چرخش ناگهانی و سریعی بشود؟
    یک پاسخ در کمال تعجب نور خورشید است. مکانیزم این عمل همان چیزی است
    که به نام Yarkovsky–O’Keefe–Radzievskii–Paddack effect است
    ویرایش توسط Almas Parsi : 30th January 2014 در ساعت 09:21 AM

  2. 3 کاربر از پست مفید Almas Parsi سپاس کرده اند .


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ ها: 1
    آخرين نوشته: 17th November 2013, 12:35 AM
  2. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 29th September 2013, 05:07 PM
  3. عامل بروز میگرن چیست؟
    توسط سونای در انجمن ميگرن و سر درد
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 20th April 2013, 10:24 PM
  4. حدیث روز / برترین خصلت های بانوان چیست؟
    توسط vahid5835 در انجمن احادیث و آیات قرآنی
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 27th February 2013, 11:25 AM
  5. عامل بروز سرفه‌های مزمن چیست؟
    توسط LaDy Ds DeMoNa در انجمن خبرهای پزشکی
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 31st December 2009, 06:26 PM

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •