ماستیگومایکوتینا
سلسله قارچ ها
شاخه قارچ های کاذب
میکسومایکوتا
شاخه قارچ های حقیقی
ماستیگومایکوتینا
زیگومایکوتینا
آسکومایکوتینا
بازیدیومایکوتینا
دوترومایکوتینا

ماستیگومایکوتینا
ویژگی های عمومی:
1- ریسه تک یاخته یا بصورت میسلیوم ساده و بدون دیواره عرضی است.
2- هاگ ها یک تاژکی یا دو تاژکی.
3- این زیر شاخه جز قارچ های پست به شمار می رود.
4- اکثر قارچ های این زیر شاخه آبزی اند اما انواع انگل و ساپروفیت نیز وجود دارد.

ساختار میسلیوم ماستیگومایکوتینا
میسلیوم در قارچ های این زیرشاخه به چند شکل دیده می‌شود و برای هریک اصطلاح خاصی بکار می‌رود. تعدادی از این اصطلاحات عبارتند از:
1- درون‌زی (اندوبیوتیک). اگر پیکر قارچ به‌طور کامل در داخل یاخته میزبان قرار گیرد، آن را درون‌زی می‌گویند.
2. برون‌زی (اپی‌بیوتیک). اگر پیکر قارچ به دو بخش مجزا تفکیک شود، به‌طوری که بخش ریزوئیدی آن در داخل یاخته میزبان و اسپورانژیوم آن در بیرون یاخته‌های میزبان تشکیل شود، آن را برون‌زی می‌گویند.
3- هولوکارپ. اگر ریسه به‌صورت ساختار کروی ساده باشد که به‌طور کامل به یک اندام تولیدمثلی تبدیل گردد به آن ریسه هولوکارپ می‌گویند.
4. یوکارپ. اگر بخشی از ریسه قارچ در تشکیل اندام تولیدمثلی شرکت کند و بخش دیگر، در نقش رویشی باقی بماند، ریسه را یوکارپ می‌گویند.
زیر شاخه ماستیگومیکوتینا
رده کتریدیومیست
راسته کتیریدال
راسته بلاستوکادیال
راسته منوبلفاریدال
رده اوومیست
راسته ساپرولگنیال
کیتریدیومیست ها
شامل کلیه قارچ هایی است که یک تاژک از نوع شلاقی دارند. کیتریدیومیست ها اغلب تک یاخته‌ای ساده هستند یا برخی مثل آلومایسیس یک میسلیوم کوچک بدون دیواره عرضی دارند.
براساس اطلاعات جدید که از طریق بررسی توان ژن RNA به‌دست آمده، این نظریه که کیتریدیومیست ها اجداد قارچ ها هستند، تقویت شده است.

راسته کتیریدال
جنس اولیپیدیوم یک گونه از این جنس باعث فساد ریشة کاهو و کلم می‌شود. تال این قارچ به‌صورت انگل، داخل ریشه کاهو و کلم زندگی می‌کند. بنابراین از نوع درون‌زی می‌باشد. تولیدمثل در اولیپیدیوم به دو صورت غیرجنسی و جنسی انجام می‌گیرد.

جنس ریزوفیدیوم تال این قارچ از دو بخش تشکیل شده است. برخی از گونه‌های ریزوفیدیوم، انگل جلبک های آبزی هستند. در چرخة زندگی این قارچ ها دو نوع تولیدمثل غیرجنسی و جنسی مشاهده می‌شود. یکی از آنها روی ریسه جلبک سبز اسپیروژیر به‌صورت انگلی بسر می‌برد.

راسته بلاستوکادیال
تال در آلومایسیس از هیفی تشکیل شده است که دارای انشعابات دوتایی محدود است و در انتها به ساختار ریزوئیدی ختم می‌شود. تال از نوع یوکارپ است و در آن دو بخش زایشی و رویشی جدا هستند.
تال از نوع برون‌زی است.تولیدمثل به روش ترکیب گامت های متحرک و به‌صورت انیزوگامی صورت می‌گیرد.

راسته منوبلفاریدال
در مونوبلفاریس گامت های ماده غیرمتحرک (اووسفر) درون اووگونیوم ترکیب می‌شوند و یاخته تخم را به‌وجود می‌آورند. تال در مونوبلفاریس پیشرفته‌تر از تال آلومایسیس است و از ویژگی های آن وجود واکوئل های فراوان در سیتوپلاسم یاخته‌ها می‌باشد.
تال از نوع یوکارپ و برون‌زی است. تولیدمثل جنسی از نوع اووگامی است.

راسته ساپرولگنیال
ساپرولگینا (کپک آب): تال ساپرولگینا از هیف هایی تشکیل شده که بدون دیواره عرضی هستند. کیست اولیه، پس از مدتی تندش می‌کند و زئوسپور ثانویه را که قلوه‌ای‌ شکل است و دو تاژک در بخش جانبی خود دارد را تولید می کند. زئوسپورهای ثانویه نیز پس از مدتی تاژک های خود را از دست داده و به کیست ثانویه تبدیل می‌شوند. کیست ثانویه تندش می‌کند و تبدیل به هیف رویشی جدید می‌شود.

راسته پرونوسپورال
پیتیوم: گونه‌های قارچ پیتیوم در خاک های مرطوب که فاقد هوای کافی است، به‌صورت گندروی (ساپروفیت) بسر می‌برند، یا به‌صورت انگل، روی ریشه گیاهانی مثل تنباکو، گوجه‌فرنگی، فلفل و به‌خصوص ریشه گندمیان و غلات، زندگی می‌نمایند. یکی از بیماری های ناشی از آلودگی پیتیوم، بیماری پوسیدگی ساقه است.
فیتوفتورا: اغلب گونه‌های جنس فیتوفتورا انگلی هستند. یکی از گونه‌های معروف آن فیتوفتورا اینفستانس است که باعث بیماری سفیدک در سیب‌زمینی می‌شود.
زئوسپورهای فیتوفتورا قلوه‌ای‌شکل، دوتاژکی و متحرک است.
تال در فیتوفتورا یوکارپیک است. تولیدمثل غیرجنسی توسط یک نوع زئوسپور دوتاژکی متحرک انجام می‌شود. تولیدمثل جنسی در فیتوفتورا کمیاب است
جنس پرونوسپورا:
گونه‌ای از این جنس، باعث بیماری کپک آبی تنباکو می‌شود.
جنس آلبوگو:
گیاهانی از تیره شب‌بو، آلبوگو کاندیدا دچار آفت می‌شوند و تاول های سفید روی برگ و ساقه این گیاهان به‌وجود می‌آید

جنس پلاسموپارا:
گونه‌ای از این جنس باعث کپک پُرزی انگور می‌شود





منبع


http://zest.persianblog.ir/page/117