نعناع فلفلی




انواع نعناع در کل گیاهانی اند که ارتفاعشان گاه به یک متر می رسد . عموماً در باغچه ها کاشته می شود و همچنین به صورت خودرو در چمنزارها می روید . ساقه اش چهارگوش و مستقیم است ، در زیر کم و بیش حالت خزنده به خود می گیرد . برگ هایش متقابل ، سبز تیره و دندانه دار است . گل هایش صورتی ، سفید یا ارغوانی است و به صورت سنبله جمع می شود . گل ها در تابستان تا اوایل پاییز باز می شوند .

قسمت های مورد استفاده : سرشاخه های گلدار و برگ ها

ترکیب : اسانس ، تانن ، مواد صمغی ، مواد پکتینی

موارد مصرف : سوء هاضمه ، برخی دردهای عصبی ، ضرب دیدگی ، نیش حشرات ، تقویت دستگاه گوارشی ، ضد تشنج ، تسکین دردهای موضعی و ضد عفونی کننده

تاریخچه : در مورد نام لاتین این گیاه بسیار نوشته اند . بقراط و ارسطو برخلاف مؤلفین کاهش دهنده قوه باه می دانستند و برخی اندیشیده اند که نام گیاه از کلمه minuto معنای عقیم کردن مشتق شده است . بنا به افسانه ها ، نام گیاه در ابتدا نام دخترک زیبایی بود که فاتح قلب پلوتون خدای دریاها ، در اساطیر یونان شد و پروسپرین ، همسر حسود پلوتون او را به تنبیه گناهش به گیاهی بدل کرد . رایج ترین نوع مصرف این گیاه ، مصرف دم کرده آن پس از غذا ، برای کمک به هضم ، درمان اسهال ، نفخ و درد معده است اما همچنین در حالت های افسردگی ، خستگی جسمی و روحی نیز کاربرد دارد .

طرق مصرف :

استعمال داخلی
دم کرده = حدود 10 گرم برگ خشک را در یک فنجان آب جوش به مدت هفت تا هشت دقیقه دم کنید . پس از هر غذای اصلی و پیش از خواب یک فنجان بنوشید . برای درمان بی خوابی ، می توان اندک زیرفون به نعناع بیفزایید و همین دم کرده با سه برابر نعناع ، به عنوان اشتها آور به کار می رود .
شربت = مقدار متنابهی برگ نعناع را بخیسانید و حدود 2 کیلوگرم شکر به ازای هر یک لیتر اضافه کنید . این شربت را به عنوان مقوی و شاداب کننده به کار برید .

استعمال خارجی
مرهم = با چند برگ تازه نعناع مرهمی فراهم آورید . روی تحریکات جلدی ، گزش حشرات یا ضرب دیدگی قرار دهید

استعمال خانگی
چند برگ نعناع را برای تاراندن پشه زیر بالش بگذارید ، یا برای دور کردن بید در گنجه ها از آن استفاده کنید

موارد مصرف در زیبایی
پوست های چرب را می توان پس از پاک کردن آرایش یا لوسیونی که به طریق زیر فراهم می آید شست ؛ 15 گرم گل و برگ نعناع را به مدت تقریبی پانزده دقیقه در آب جوش دم کنید . این محلول را پس از صاف کردن و سرد شدن روی پوست صورت بمالید .




منبع : گیاهان دارویی و معطر کوهستانی
نوشته
زیبا درخشان
دکتر محمد شاهقلی