احداث جاده جهت دسترسی دامغان به نکا اکوسیستم پارک ملی پابند را نابود می کند

۲ خرداد ۱۳۹۵
پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): رهبر معظم انقلاب در سخنان خود در اسفند ماه ۱۳۹۳ از دست اندازی به جنگل ها و منابع طبیعی بخصوص در شمال کشور ابراز تاسف شدید کردند و اظهار داشتند: دستگاه های مسوول باید قاطعانه با تعدی به جنگل ها به هر بهانه ای اعم از هتل سازی و جذب گردشگر و ساخت حوزه علمیه و برخی توجیهات به ظاهر قابل قبول، مقابله کنند.
ایشان فرمودند: حفظ محیط زیست یک وظیفه حاکمیتی است که باید با تهیه سند ملی محیط زیست و پیوست زیست محیطی برای همه طرح های عمرانی و صنعتی و همچنین جرم انگاری تخریب محیط زیست، به این وظیفه بسیار مهم، عمل شود.
این در حالی است که دستگاه های اجرایی در مازندران تلاش می کنند در ارتفاع ۱۸۰۰ الی ۲۰۰۰ متری در اکوسیستمی حساس و شکننده از جنگل های خزری و از همه مهمتر درون محدوده پارک ملی پابند، جاده ای ویرانگر و بدون توجیه را احداث نموده و نظر مثبت مجموعه محیط زیست این استان را در این زمینه جلب نمایند.
عملیاتی عمرانی که فعلا هیچگونه پیوست و مجوزی از سازمان حفاظت محیط زیست ندارد.
در این راستا فرماندار شهرستان نکا در نامه ای مورخ ۱۳۹۵/۲/۲۸ به مدیر کل حفاظت محیط زیست استان مازندران ۴۸ ساعت فرصت داده است تا با احداث این جاده موافقت کند.

همانطور که در متن نامه نیز مشخص است هدف از احداث این جاده ارتباط مابین دو شهرستان نکا در استان مازندران و دامغان در استان سمنان می باشد.
در این نامه به تعریض و بهسازی محور ارتباطی قدیمی اشاره است اما، هیچگونه محور ارتباطی در این مسیر وجود ندارد. تنها راه دسترسی موجود یک راه مالرو قدیمی است که در حال حاضر حتی خودروهای کمکدار نیز قادر به تردد در آن نیستند.
عملیات عمرانی جهت ساخت محور مذکور آغاز شده و با تخریب بخشی از اکوسیستم منطقه همراه بوده است که با دخالت محیط بانان پارک ملی پابند در تاریخ ۱۳۹۵/۲/۲۶ و در مرز پارک ملی متوقف شده است.

…………….تصویر: یکی از لودرهای حاضر در منطقه که مشغول عملیات احداث جاده مذکور می باشد
در حال حاضر دو محور ۱- دامغان – دیباج – گلوگاه و ۲- دامغان – کیاسر – ساری ، شهرستان دامغان در استان سمنان را به شهرستان های گلوگاه و ساری در استان مازندران متصل می کنند که یکی از شرق و دیگری از غرب با فاصله کمی از محل مورد نظر برای احداث جاده جدید عبور می کنند.
با وجود چندین محور ارتباطی مابین دو استان سمنان و مازندران ازجمله دو محور فوق الذکر، مشخص نیست پافشاری بر احداث این جاده با حجم تخریب گسترده در طبیعت به چه دلیلی صورت می گیرد و احداث این محور به غیر از تخریب و نابودی طبیعت بکر منطقه و گسترش زمین خواری و سایر تخلفات مرتبط، چه کمکی به توسعه و پیشرفت دو استان خواهد نمود ؟!
محدوده مورد نظر جهت احداث محور ارتباطی، اکوتونی دست نخورده در ارتفاع ۱۸۰۰ الی ۲۲۰۰ متری با تنوع زیستی کم نظیر و در عین حال اکوسیستمی بسیار حساس و شکننده می باشد. این منطقه از پارک ملی پابند با پوشش جنگل های خزری زیستگاه گونه های جانوری ارزشمندی همچون مرال، خرس قهوه ای و پلنگ ایرانی است.

تخریب صورت گرفته در مسیر احداث جاده و پوشش گیاهی جنگل های هیرکانی در سمت چپ تصویر مشخص است
در صورت احداث جاده مذکور این مسیر به محورى پر رفت آمد جهت دسترسى به شمال کشور بدل شده و پارک ملى پابند بطور کامل از بین خواهد رفت.
پارک ملی پابند به مساحت ۱۸,۲۵۳ هکتار در تاریخ ۱۳۸۲/۱۲/۲۷ طبق مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست بعنوان پارک ملی معرفی شده است.
پارک ملی دارای بیشترین اهمیت و بالاترین درجه حفاظتی در میان مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست می باشد. طبق ماده ۸ آیین نامه اجرایی قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، هر گونه فعالیت عمرانی به غیر از اقدامات حفاظتی در پارک های ملی ممنوع بوده و صرفا در موارد خاص با تصویب شورای عالی حفاظت محیط زیست امکان پذیر است.