هر نوع ساخت وساز در پارک‌ ملی پابند خلاف قانون است

۴ خرداد ۱۳۹۵
پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): نماینده مردم ساری در مجلس با بیان اینکه هر نوع ساخت وساز در پارک‌های ملی خلاف قانون است، گفت: محیط زیست نباید تنها با احداث جاده در پارک‌های ملی مخالفت کند بلکه باید از با اعمال قانون مانع از راه اندازی این پروژه ها شود.
سید رمضان شجاعی کیاسری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با انتقاد از احداث جاده در پارک ملی پابند در استان مازندران، افزود: بر اساس قانون هیچ دستگاه و سازمانی نمی‌تواند اقدام به عبور جاده از پارک‌های ملی کرده و عملیات اجرایی داشته باشد مگر اینکه به تصویب هیات دولت برسد.
نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: هر نوع ساخت و ساز در پارک های ملی خلاف قانون است و بدون شک باید با متخلفان برخورد قاطعی صورت گیرد.
این نماینده مردم در مجلس نهم، تصریح کرد: عبور جاده از پارک ملی به عنوان اکوسیستم‌های خاص آسیب جدی به منابع طبیعی وارد می کند درحالی که نباید به چنین فضاهایی که تحت حفاظت قرار دارد دست اندازی شود.
شجاعی با بیان اینکه متاسفانه در مواردی شاهد بی توجهی ها به حفظ اکوسیستم پارک های ملی در سطح کشور هستیم، ادامه داد: این در حالی است که در کشورهای پیشرفته هیچ گاه فضای سبز را برای احداث جاده تخریب نکرده بلکه همواره در صدد حفظ آن تلاش می‌کنند.
وی با بیان اینکه محیط زیست باید با استفاده از اهرم‌های فشار همچون اعمال قانون با متخلفان تخریب پارک های ملی برخورد کند، یادآور شد: محیط زیست نباید تنها با احداث جاده در بین پارک های ملی مخالفت کند بلکه باید با اعمال قانون مانع از راه اندازی پروژه‌هایی همچون راه سازی در پارک ملی پابند در مازندارن شود.
شجاعی کیاسری تاکید کرد: محیط زیست ابزارهای لازم برای جلوگیری از چنین تخلفاتی را در اختیار دارد همانگونه که این سازمان مانع از ادامه اجرای پروژه تهران – شمال شده می تواند نسبت به این خودسری ها نیز واکنش نشان دهد.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، گفت: محیط زیست دارای ابزارهای بازدارنده است و نیروهای حراست و انتظامی این سازمان می توانند به شکل جدی تری نسبت به بروز تخلفات زیست محیطی ورود جدی داشته باشد.


- - - به روز رسانی شده - - -

گزارش اعتماد از جاده بدون مجوز در قلب پارک ملی پابند

۴ خرداد ۱۳۹۵
پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: روزنامه اعتماد امروز نوشت: هنوز مدتی از دستور مقام معظم رهبری درباره سیاست های ابلاغی محیط زیست و تاکید بر رعایت الزامات محیط زیستی در تمام طرح ها و پروژه ها نگذشته بود که برخی مسوولان در پی اجرای طرح های بی ارزیابی و حتی بدون مصوبه در قلب جنگل های هیرکانی کشور هستند.
ساخت جاده نکا – دامغان در دل «پارک ملی پابند» یکی از این طرح هاست که طی دو روز گذشته بدون مصوبه و تایید از وزارت راه، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل ها و مراتع (منابع طبیعی) کشور و تنها با حمایت فرماندار و استاندار مازندران کلید خورده و با مخالفت و ایستادگی نیروهای یگان حفاظت محیط زیست مازندران در ورودی پارک ملی پابند فعلا متوقف شده است.
خبرها حاکی است که این مسوولان همراه با ماشین آلات سنگین و سبک راهسازی از جمله لودر و بولدوزر به منطقه آمده تا عملیات را آغاز کنند.
این طرح که مصداق صریح تخریب جنگل، فرسایش خاک، تخریب زیستگاه و تصرف منابع طبیعی است در حالی کلید خورده که چندی پیش رییس قوه قضاییه با ابلاغ نامه ای خطاب به دادستان ها دستور برخورد جدی با هرگونه تخلف در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست را صادر کرده است. با این همه فرماندار شهرستان نکا با ارسال نامه ای خطاب به مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران از او خواسته تا با درخواست او برای زیرسازی و تعریض محور ارتباطی قدیمی از ابتدای روستای بندبن به دامغان موافقت کند.
این در حالی است که فعالان محیط زیست مازندران می گویند که منطقه مورد نظر بسیار صعب العبور و دارای شیب زیادی است و در منطقه انبوه جنگلی واقع شده که در صورت اجرا می تواند باعث نابودی ذخیره گاه های ارس و بلوط شمال شود.
محیط زیست: با هر تعرض مقابله می کنیم
ناصر مهردادی، مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در این باره به «اعتماد» گفت: «این جاده مربوط به سال ها پیش است که در بخشی از پارک ملی پابند واقع شده، قبل از اینکه آنجا به عنوان پارک ملی ثبت شود وجود داشته است. حالا هم فرماندار و بقیه مسوولان می خواهند بازسازی شود. » او با تاکید بر اینکه محکم و استوار در برابر تخلف ها و تعرض ها خواهد ایستاد، گفت: « قرار شده طی ۴٨ ساعت جلسه ای تشکیل و موضوع بررسی شود و در نهایت موضع مان را در قبال این عملیات اعلام می کنیم.»
بودجه مربوط به پروژه ای دیگر است
یدالله اسدی، نایب رییس شورای روستای پابند به «اعتماد» می گوید: «بودجه تامین شده برای راهسازی مسیر نکا – دامغان اساسا متعلق به طرحی نیمه کاره است که نمی دانم بر اساس چه قانون و منطقی به ساخت یک راه جدید مطالعه نشده و بدون ارزیابی اختصاص داده شده است.»
او توضیح می دهد: «چند سال پیش جاده ای در مسیر نکا به دامغان ساخته شد که سه کیلومتر از آن به دلیل تمام شدن بودجه، باقی ماند. حالا ۴٠٠ میلیون تومان بودجه برای اتمام همان جاده تامین شده اما برخی مسوولان شهر نکا می خواهند آن بودجه را برای ساخت یک جاده دیگر استفاده کنند. جاده ای که نه مصوبه دارد، نه اداره راه آن را تایید کرده و نه ادارات کل محیط زیست و منابع طبیعی آن را مطالعه و ارزیابی کرده اند. اصلا همه مانده ایم که این پروژه یکباره از کجا سر برآورده است؟!»
احداث این جاده کاملا غیر قانونی است
او در ادامه تاکید می کند: «بودجه ای که فرستاده شده بر اساس صورتجلسه وزارت راه که تمام مسوولان استان مازندران و شهر نکا در آن حضور داشته اند مربوط به همان طرح نیمه تمام است که حدفاصل روستای تجرخیل به پابند بهشهر بوده که نیاز مردم است. اما این جاده ای که بعضی مسوولان آن را مطرح کرده اند و می خواهند بودجه این طرح را برای آن خرج کنند، هم از داخل پارک ملی پابند می گذرد و هم ذخیره گاه اُرس های ٨٠٠ – ٧٠٠ ساله ما در آنجا قرار گرفته که گونه ای حمایت شده و بسیار کمیاب است.
مردم با این راه دوم اصلا موافق نیستند، چرا که باعث نابودی جنگل های مان می شود و روستاهای پایین دست بیش از گذشته در خطر سیل قرار می گیرند. »
اسدی اشاره می کند که در ملاقاتی که روز گذشته با اداره راه نکا داشته است کارشناسان این اداره گفته اند که نه نقشه ای برای این راه طراحی شده و نه مطالعه ای صورت گرفته و بنابراین احداث آن کاملا غیر قانونی است.
نابودی ذخیره گاه های اُرس و بلوط
حسین کبیری، فعال محیط زیست شهرستان نکا که در روز گذشته از منطقه مورد نظر بازدید میدانی کرده است به «اعتماد» گفت: «من هنوز در شگفتم که چگونه چنین مسیری را برای جاده سازی انتخاب کرده اند !. من که می خواستم از آنجا عبور کنم در چند نقطه نزدیک بود به پرتگاه سقوط کنم. منطقه ای بسیار پرشیب و جنگلی انبوه، دارای اُرس های ٨٠٠ ساله و بلوط های کهنسال و کاملا سرپاست. حالا چگونه می خواهند در آن نقطه جاده بسازند؟»
او در ادامه گفت که بخش هایی از جاده دچار آبگرفتگی شده و جاده را برده است و اگر درختان بالادست قطع شوند، نکا که سال هاست در معرض سیل قرار دارد، بیشتر تهدید می شود.
رییس شبکه سمن های محیط زیست مازندران: مخالف این جاده هستیم
مسعود مولانا، رییس شبکه سمن های محیط زیست مازندران نیز در این باره گفت: «علاوه بر پارک ملی که بالاترین درجه حفاظتی را دارد، آسیب به جنگل های هیرکانی و باز شدن راه های ارتباطی متعدد به این مناطق بکر، هم منظر طبیعی منطقه را برهم می زند و هم باعث از دست رفتن هزاران اصله درخت، میلیون ها تن خاک حاصلخیز و آسیب به جویبارهایی می شود که آب نکارود را تامین می کنند.
علاوه بر اینها زیستگاه حیات وحش از جمله پلنگ، خرس قهوه ای، مرال و شوکا در آن منطقه دچار آسیب جدی می شود و افزایش تردد حیات آنها را به خطر می اندازد.
ما مخالف این جاده هستیم و این را به مسوولان محیط زیست و منابع طبیعی استان نیز اعلام کرده ایم.
نماینده ولی فقیه در سازمان جنگلها: موضوع را پیگیری می کنم
حجت الاسلام طباطبایی نژاد، نماینده ولی فقیه در سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در پاسخ به این سوال «اعتماد» که چرا برای برخورد با متخلفان حوزه محیط زیست که در اصل فرمان صریح رهبری را زیر پا می گذارند، تمهیداتی در نظر گرفته نمی شود به «اعتماد» گفت: «باید بر اساس نیازهای مردم تصمیم بگیریم و این تصمیم ها را به گونه ای مدیریت کنیم که خلاف قوانین و فرموده های رهبری نباشد و به محیط زیست و منابع طبیعی نیز آسیب نرسد.» او در پایان قول رسیدگی به موضوع ساخت جاده در قلب پارک ملی پابند را به «اعتماد» داد.


-