شرکت مايکروسافت تصميم گرفت که براي نخستين بار، نام ويژه‌اي را براي آخرين نسخه از سيستم‌عامل Windows انتخاب کند.


"مايک ناش"(Mike Nash) يکي از مديران مايکروسافت با انتشار مطلبي در وبلاگ رسمي اين شرکت اظهار داشت، آخرين نسخه از سيستم‌عامل Windows که هم‌اکنون Windows 7 شهرت يافته، با همين نام وارد بازار خواهد شد. به گفته وي، اين سيستم‌عامل در اواخر سال 2009 يا اوايل سال 2010 ميلادي وارد بازار خواهد شد.


او در اين مطلب وبلاگي نوشت: «اين هفتمين نسخه از سيستم‌عامل Windows محسوب مي‌شود و بر اين اساس، ما آن را Windows 7 مي‌خوانيم».


شرکت مايکروسافت قصد دارد با برگزاري همايش Professional Developer در اواخر ماه جاري، نسخه پيش-بتاي اين نرم‌افزار را در اختيار توسعه‌دهندگان نرم‌افزاري بگذارد.


"مايک ناش" در ادامه نوشت: «براي من،‌ يکي از جذاب‌ترين کارها در جريان نسخه جديد سيستم‌Windows زماني است که اين محصول براي نخستين بار در اختيار مردم قرار مي‌گيرد. ما قصد داريم طي چند هفته آتي، در همايش Professional Developer و گردهمايي WinHEC در مورد جزئيات اين سيستم‌عامل صحبت کنيم. ما همچنين قصد داريم که يک نسخه پيش-بتا از اين سيستم‌عامل را در اختيار توسعه‌دهندگان نرم‌افزار بگذاريم تا بتوانند نظرات خود را در مورد اين محصول ارايه دهند».


به گفته ناش، علت اصلي در انتخاب نام Windows 7 براي اين سيستم‌عامل، سادگي در خواندن آن است.


مايکروسافت طي سال‌هاي گذشته فرآيندهاي مختلفي را براي نام‌گذاري سيستم‌عامل ويندوز دنبال کرد و سرانجام در سيستم‌عامل Windows 3.11 از شماره، در سيستم‌عامل Windows 98 از تاريخ و در برخي نسخه‌ها نظير Windows XP يا Windows Vista از حروف و کلمات استفاده کرد.


با توجه به اينکه مايکروسافت در هر سال يک نسخه از سيستم‌عامل Windows را به بازار عرضه نمي‌کند، استفاده از تاريخ براي نام‌گذاري آن‌ روش مناسبي نيست. همچنين، استفاده از يک اسم براي ويندوز نيز به درستي نشان نمي‌دهد که کارشناسان مايکروسافت از ساخت اين محصول چه هدفي را دنبال مي‌کردند و در حال انجام چه اقداماتي بوده‌اند که همين اصل نيز باعث شد است تا نام Windows Vista موفقيت چنداني نداشته باشد.