با وجودی که استفاده از قرص های ضد بارداری خوراکی افزایش چشمگیری داشته است ولی هنوز خطر سکته مغزی مرتبط با استفاده از آنها نا معلوم است. گزارش های موردی متعدد حاکی از رخداد آمبولی ریه و سکته مغزی در زنان استفاده کننده از قرص های ضد بارداری است. مطالعات جدیدی با هدف بررسی ارتباط بین مصرف قرص های ضد بارداری و خطر سکته مغزی ایسکمیک انجام شده است.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، محققان در یک بازبینی تخصصی دریافته‌اند مصرف قرص‌های کنترل و ضدبارداری خطر سکته مغزی را افزایش می‌دهد.

براساس نتایج یک مقاله بازبینی شده در نشریه «مدلینک نورولوژی» که با همکاری ۳ متخصص علوم اعصاب در دانشگاه لویولا در شیکاگو صورت گرفته، مصرف قرص‌های ضدبارداری خوراکی، خطر بروز سکته مغزی را در زنان جوان تا دو برابر افزایش می‌دهد.

مطالعات نشان می‌دهد امروزه نزدیک به ۱۰۰ میلیون زن در سراسر جهان از قرص‌های کنترل بارداری استفاده می‌کنند.

محققان می‌گویند: قرص‌هایی که امروزه استفاده می‌شوند، نسبت به انواع قبلی حاوی غلظت کمتری استروژن هستند. ارتباط بین مصرف قرص‌های خوراکی ضدبارداری و بروز سکته مغزی از مدت‌ها پیش مورد مطالعه و ارزیابی بوده و چندین دهه نیز مورد بحث و مناقشه در بین متخصصان بوده است.

در مطالعات مختلف نیز نتایج ضد و نقیضی در این زمینه به دست آمده است؛ اما این بار براساس تجزیه و تحلیل‌های دقیق و قابل اطمینانی که روی مطالعات پیشین صورت گرفته، پژوهشگران دریافتند که قرص‌های جلوگیری خوراکی ۹/۱ تا ۵/۸ برابر خطر سکته مغزی را در هر ۱۰۰ هزار زن مصرف‌کننده افزایش می‌دهد.

از سوی دیگر، برای زنانی که هم از این قبیل قرص‌ها استفاده می‌کنند و هم سیگار می‌کشند، سابقه فشار خون بالا یا سردردهای میگرنی دارند، خطر سکته مغزی به میزان قابل توجهی بیشتر می‌شود.دکتر جوز بیلر، محقق اصلی این پژوهش تاکید کرد پزشکان هنگام تجویز این دارو حتما باید تعادل بین خطرات و مزایای آن را در مورد تک‌تک بیماران آزمایش و بررسی کنند.


همچنین نتایج پژوهشی دیگر نشان می دهد که زنان برای جلوگیری از چاق شدن خود بهتر است قرص های ضد بارداری مصرف نکنند.
محققان علوم پزشکی اعلام کردند: زنانی که قرص های ضد بارداری مصرف می کنند، توده عضلانی آنها پس از ۱۰ هفته ، شصت درصد افزایش می یابد.
محققان به زنان توصیه می کنند برای جلوگیری از روند چاقی خود، از مصرف این قرص ها خودداری کنند و روش جلوگیری از بارداری خود را با نظر پزشک ، تعیین کنند.
Source :
http://www.pezeshk.us/?p=18333