رویترز، نروژ- روز دوشنبه باستان شناسان بقایای یک ملکه وایکینگ را از خاک خارج کردند تا پاسخی برای این معما بیابند که آیا زنی که در 1200 سال پیش همراه با ملکه دفن شده است، خدمتکاری بوده که به منظور همراهی با وی، کشته شده و با ملکه به خاک سپرده شده است؟

یک احتمال ساده تر و کمتر خوفناک دیگر نیز وجود دارد که این دو زن که در زیر تپه کوچک پوشیده از چمنی در اوزبرگ (Oseberg) واقع در جنوب نروژ آرمیده اند، ملکه و دخترش باشند که هر دو بر اثر یک بیماری درگذشته و در سال 834، در کنار هم دفن شده اند.

ایجیل میکلسن (Egil Mikkelsen)، رئیس موزه تاریخ اجتماعی اوسلو (Oslo) در کنار مقبره، به خبرنگاران رویترز چنین گفت " ما برای یافتن پاسخ آزمایش DNA انجام خواهیم داد. تا جایی که میدانم تا کنون هیچ اسکلت وایکینگی به ترتیبی که ما در نظر داریم مورد تجزیه و تحلیل قرار نگرفته است."

در زیر باران شدید، پس از حفر گودالی 1.5 متری در این تپه که دو زن در اصل در آنجا و داخل یک قایق بلند وایکینگی مجلل به خاک سپرده شده بودند، چهار مرد تابوت آلومینیومی حاوی استخوانها را خارج کردند.

بقایای این دو زن و یک قایق بلند وایکینگی یا longboat به طول 22 متر، که دماغه چوب بلوط پیچ خورده آن همچنان سالم بود، در سال 1904 و از درون تپه ای 5 متری که در میان مزارع ذرت محصور شده بود بیرون آورده شدند و این کشف، یکی از پر سر و صداترین اکتشافات باستانشناسی در قرن بیستم بود.

این قایق بلند که به نام کشتی اوزبرگ (Oseberg ship) شهرت دارد، اکنون در موزه اوسلو قرار دارد اما استخوانها در سال 1948 مجددا دفن شدند و تا چند روز گذشته دست نخورده باقی مانده بودند. نبش قبر مذکور در حضور حدود 200 تن از اهالی، منجمله دانش آموزان دبستانی اجرا شد.

به گفته میکلسن :" ما نمیدانیم که این دو زن چه کسانی بوده اند" و افزود "آزمایش DNA مشخص خواهد کرد که آیا آنها مادر و دختر هستند یا خیر". "اما من همواره آنها را به عنوان ملکه و ندیمه اش در نظر داشته ام." اگر DNA آنها تفاوت بسیاری داشته باشد، این امکان وجود خواهد داشت که زن دوم را ندیمه یا خدمتکار بدانیم.

سر بریده
امکان اینکه در آن دوره یک خدمتکار برای همراهی با ملکه در زندگی پس از مرگ، قربانی قتلی آیینی شده باشد وجود دارد. برای مثال در قبر یک وایکینگ دانمارکی، بقایای جسد یک مرد پیر و مردی جوانتر پیدا شده است که مرد پیر، سر بریده شده بوده.

آزمایشهای شیمیایی جدید بر روی استخوانها میتواند درباره غذای مورد استفاده شخص درگذشته نیز اطلاعاتی به ما بدهند. در دوران وایکینگها، گوشت قرمز مانند گوشت گوزن، بسیار ارزشمند بود و طبقه تهی دست تنها ماهی مصرف میکردند.

به گفته میکلسن:" اگر آنها مادر و دختر باشند، به احتمال زیاد غذایی مشابه مصرف میکرده اند. اما اگر یکی خدمتکار باشد، غذای متفاوتی مصرف میکرده است."

تابوت آلومینیومی مذکور به اسلو حمل شده و برای آزمایش و تجزیه که احتمالا یک سال طول خواهد کشید، گشوده خواهد شد. باستانشناسان یک سکه 20 کراونی نروژی با تاریخ 2007 با تصویر دماغه کشتی اوزبرگ بر روی آن را در تابوت سنگی مقبره قرار دادند تا نسلهای آینده بدانند که این مقبره در چه تاریخی گشوده شده است.



خبر گذاري رويتر


میکلسن گفت که برای این نبش قبر هیچ اعتراض اخلاقی وجود نداشته است زیرا نه تنها این زنان در سالهای بسیار دور به خاک سپرده شده اند، بلکه حتی کسی نام آنان را هم نمیداند
.